Skedsmokorset Spillforening: Rolemaster - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

Rolemaster Rollespill - Et meget bra spill med mye regler og en del utregninger. Gi emnet karakter -----

#1 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 31/12-2010 - 16.26

Postet bilde

Spill: Rolemaster.
Tema: Fantasi.
Sted: Spillhuset/Hyperion Kontoret.
Spilleder: Dani.
Spillere: Åpent for spillere som kan takle et litt tyngre rollespill som krever en del enkele matteutregninger. Fire plasser er ledig.
Starter: Januar.

Mine tanker om spillet: Jeg lager min egen verden med guder, geografi, og spillbare raser med utgangspunk i standard Rolemaster. For å få en fin lyt i spillet, så kommer vi til å fordele regelansvar mellom spillerne når det kommer til ferdighetsskast, kamp og magi. Selv om spillet har mange tabeller, er regeltungt og krever en del enkle matteutregninger, så er det et utrolig underholdende.

NB: Mer info om verdenen kommer etter hvert som jeg lager den. Om dere har innspill/ønsker å komme med, vennligst fyr løst.

Spillbare raser: Høymenn, vanlige menn (Bymenn, bondemenn, skogsmenn, åsamenn og sjømenn), alv, halv-alv, dverg, halving, høyork, ork og halv-ork.

Yrker man kan spille:
*Kriger: En kriger finner det lett å lære ferdiheter med ulike våpen og for å bruke de tyngre typer av rustning. De er mindre flinke til manøvre og manipulering av mekaniske gjenstander som låser og feller (selv om de fortsatt er overlegne i forhold til de fleste magi-brukere). De har store vansker med å lære seg magi.
*Lekman: En som er flink innfor et felt, men alikevel ikke en skolert ekspert. Handelsmenn, håndtverkere, bønder o.s.v. er eksempler på en lekmann.
*Kjeltring: En blanding mellom en tyv og en kriger. En fleksibel mellomting av de to.
*Tyv: En som spesialiserer seg i manøvre og manipulering. Lærer lett mekaniske ferdigheter og kan også lære å bruke litt våpen. De er veldig dyktige med å holde seg skjult. De bærer sjeldent tung rustning (selv om de kan).
*Lege: Legen bruker mental magi for å helbrede folk og dyr. Deres magi omhandler spesifik helbredning av sykdom, proteser og forskjellige typer skade - organer, blod, muskler og bein.
*Mystiker: En hybrid magi-bruker som kombinerer vesen- og mentalistmagi. De konsentrerer seg på subtil magi som villeder og endrer. Magien inkluderer også personlige illusjoner og endring av materie.
*Trollmann: En hybrid magi-bruker som kombinerer vesen- og gudemagi. De konsentrerer seg på ødeleggelses magi. Magien inkluderer spesifik ødeleggelse av animert og ikke-animert materie.
*Åndedyrker: En ren magi-bruker som driver med gudemagi. De konsenterer seg på levende ting. Magien inkluderer planter, dyr, vær og naturen generelt.
*Prest: En ren magi-bruker som driver med gudemagi. Magien trekker direkte på energien til gudene. Den inkluderer gudommelig veiledelse, påkalling, de vanndøde og beskyttelse.
*Illusjonist: En ren magi-bruker som driver med magi som villeder og skaper illusjoner. Magien inkluderer manipulering av elementer som påvirker menneskelige sanser. Illusjonister har fordeler i spesifike ferdigheter (sanser, sniking, gjemsel, o.s.v.) i forhold til andre magi-brukere.
*Magiker: En ren magi-bruker som driver med vesenmagi. Magien konsenterer seg på elementale krefter. Magien inkluderer elementet jord, vann, luft, varme, kulde og lys.
*Helbreder: En hybrid magi-bruker som driver med gude- og mentalistmagi. De fører kraft til å overføre skader fra andre til seg selv, for så å bruke deres enorme regenereringsmagi til å helbrede seg selv.
*Mentalist: En basisk magi-bruker som driver med mentalistmagi. De fokuserer på magi som påvirker sinnet. Magien inkluderer oppdagelse av mentalt nærvær, mental kommunikasjon, tankekontroll, mentale angrep, å blande sinn og sanse kontroll.
*Ferdamann: En semi magi-bruker som driver med gudemagi. Magien inkluderer å ferdes i naturen og manipulering av været.
*Dilettant: En semi magi-bruker som driver med vesenmagi. Magien inkluderer å holde seg skjult, oppdagelse, sansene, bevegelse og manipulering av låser og feller.
*Skald: En semi magi-bruker som driver med mentalistmagi. Magien inkluderer lyd, kunnskap, underholdning og bruk av gjenstander.
*Spion: En semi magi-bruker som driver med mentalistmagi. Magien inkluderer informasjon, å holde seg skjult, og støtter infiltreringsarbeid.

Guder:
"De Evige Fem" skapte jorda og alt liv på den. De laget massive magiske barrierer som hindrer demoner fra å trenge inn og ødelegge jorda. De Evige Fem oppdro hver sitt folkeslag på jorda.
*Inadriel, drømmens gudinne, oppdro sine dødelige i den store skogen. Disse dødelige ble siden kalt alver. De ble lært sang, dans, kunst, magi og viktigst av alt - å Drømme. Inadriel viste alvene hvordan de skulle respektere og hvordan de skulle leve i harmoni med naturen. Gjennom å drømme, kunne alvene dele følelser med hverandre på et helt annet nivå enn andre dødelige. Inadriel skapte et flytende palass, Månen, hvor hun hver natt kunne nå sine barn gjennom drømmene.
*Gudmark, behendighetens gud, oppdro sine dødelige i den store fjellkjeden. Disse dødelige ble siden kalt dverger. De ble lært ingeniørarbeid, gruvedrift, arkitektur, stenarbeid og viktigst av alt - metallarbeid. Gudmark viste dvergene hvordan de skulle bevare sine hemmeligheter fra intrengere. Gjennom metallarbeid, kunne dverger skape vidundre på et helt annet nivå enn andre dødelige. Gudmark gravde seg ned i fjellkjeden for å tenne vulkaner for å varme sine barns smier.
*Semiha, gåtenes gudinne, oppdro sine dødelige i sumpen. Disse dødelige ble siden kalt halvinger. De ble lært instrumental musikk, lek, skøyerstreker, mysterier og viktigst av alt - gåter. Semiha viste halvingene hvordan galskap skulle tolkes for innsikt, klarhet og kunnskap. Gjennom gåter, kunne halvingene oppnå innsikt om verden på et helt annet nivå enn andre dødelige. Semiha gjemte seg fra halvingene, og oppfordret enhver halving til å reise ut i verden i et forsøk på å finne henne.
*Mordinian, krigens gud, oppdro sine dødelige under jorden. Disse dødelige ble siden kalt orker. De ble lært å konkurrere, slåss, drepe, ødelegge og viktigst av alt - krigføring. Mordinian viste orkene hvordan de skulle føre krig mot alle de andre rasene for at de ikke skulle vokse seg for mektige. Mordinian ble forvist til et flytende fengsel av Vitarius, Solen, hvor hans nærvær hver dag ville holde borte orkene.
*Vitarius, dødens gud, oppdro sine dødelige spredd over hele jordens overflate. Disse dødelige ble siden kalt mennesket. De ble lært å alltid tilpasse seg sine omgivelser og levetid, men viktigst av alt - bevaring og beskyttelse av de døde. Vitarius lærte hvordan mennesket skulle komme til paradis i stedet for å havne i helvete. Vitarius døde i konflikt med Mordinian for å beskytte mennesket, og ble begravd av sine barn.

Dette innlegget er endre av Dani: 01/01-2011 - 14.46

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#2 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

• Rittmeister/ Rock & Roll Nigger
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 05/10-08
  • Yrke: MANN! (Vaktmester)
  • Sted:JEG VET DA FAEN HVOR JEG BOR!
  • Navn:Ole Martin Fossheim

Postet 01/01-2011 - 11.11

jeg har lyst
Postet bilde
0

#3 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill

Postet 01/01-2011 - 13.02

Vis innleggOle von der Fossheim sa den 01/01-2011 - 11.11:

jeg har lyst

Kult. Den er bra. Da er det tre ledige plasser igjen. Jeg oppdaterer første innlegg i tråden fremover for mer informasjon om hva man kan spille og om verden generelt. ;)

Tror Ziener og Robin også ville være med. Skal høre med dem.

Dette innlegget er endre av Dani: 01/01-2011 - 13.03

-D20
0

#4 Bruker er logget av   Avgon 

• 43+
  • Ble medlem: 21/10-08
  • Yrke: Student

Postet 01/01-2011 - 16.27

nytt rollespill? får vel prøve det og spille en skogsmann spion med bue og dolk, være litt assassinish men navn og bakgrunn kommer litt senere.
0

#5 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 01/01-2011 - 16.33

Den er grei. Kan folk evt. mekke character i morra?

-D20
0

#6 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 01/01-2011 - 23.11

Vis innleggDani sa den 01/01-2011 - 16.33:

Den er grei. Kan folk evt. mekke character i morra?

om du ikke har noe i mot en halv syk ole så?
Postet bilde
0

#7 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 02/01-2011 - 23.21

Hey folkens. ^^

Jeg foreslår at vi spiller MERP (Middle Earth Role Playing) systemet frem til level 5-10 før vi konverterer til Rolemaster. Jeg trodde ikke det var mulig å skaffe MERP bøkene lenger, men kom kjapt over http://www.scribd.co...ook-2nd-Edition hvor hele boka ligger ute. Jeg tenker å titte på den i morra (mandag) for så å treffe dere på Spillhuset på tirsdag om det funker. Da kan vi faktisk lage character på 1-2 timer for så å spille. Noen innvendinger? ;)

NB: Beklager dagens arbeid med characters. MERP er et fint system å starte med... XD

Postet bilde

-D20
0

#8 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 03/01-2011 - 00.19

SAY WAAAAAAAAAAAAAAA!
Postet bilde
0

#9 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 03/01-2011 - 14.48

Vis innleggOle von der Fossheim sa den 03/01-2011 - 00.19:

SAY WAAAAAAAAAAAAAAA!

For å si det slikt, å lage character i MERP krever kun en side med character.

Det blir spilling i dag på spillhuset fra klokken 18:00.

Dette innlegget er endre av Dani: 04/01-2011 - 13.46

-D20
0

#10 Bruker er logget av   Kaiser Nichlas I 

• Feltmisjonær & sjef for det hemmelige polititet
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Vis blogg
  • Gruppe: Feltmisjonen
  • Ble medlem: 16/09-03
  • Yrke: Panzergeneral
  • Sted:Skedsmokorset
  • Interesser:Brettspill, rollespill, dataspill,miniatyrspill,kortspill og Hyperion N4F som jeg elsker over alt på denne jord!
  • Navn:Nichlas

Postet 04/01-2011 - 23.28

Locien Elandiirs reisedagbok:

Alveår 4233, menneskeår 658

Dag 1: Elenya(mandag)12 Viresse(april).

Jeg reiste hjemmefra idag, jeg tok farvell til far og søster og hele landsbyen var med på reiseritualet for god lykke og hell og det var like vakkert som alltid. Jeg tror jeg kommer til å tenke på den kvelden hver natt igjennom hele min lange reise.

Det føltes rart å reise hjemmefra, men det er også godt å endelig ha et formål i livet. Et formål som jeg har trent på i nesten 10 år.

Dag 2: Anarya(tirsdag) 13 Viresse(april).

Det har vært en bra dag idag, jeg befinner meg nå i utkanten av måneskogen. Det er nå den virkelig reisen starter. Det er over 20 år siden jeg var utenfor måneskogen og det blir spennende å dra inn i Tornskogen, lurer på om noe er anderledes...

Dag 3: Isilya(onsdag) 14 Viresse(april).

Jeg har i løpet av dagen reist inn i Tornskogen, denne skogen er veldig anderledes. Den føles tettere og ugjestmild på en måte og det er ganske mye tettere og dårligere luft her, litt innstengt. Jeg er også litt usikker på om jeg har gått riktig vei, jeg har holdt en stø kurs nordvestover, men det er særdeles vanskelig å finne stier i denne skogen. Håper skogen åpner seg opp litt i morgen.

Dag 4: Alduya(torsdag) 15 Viresse(april).

Midt på dagen idag så mnøtte jeg en annen alv. En tornalv med navnet Falcarion Elensar. Han sa at han var sendt fra sin stamme for å guide og passe på meg. Dette stemmer jo ganske bra med drømmen jeg hadde.

Det er mange år siden jeg har omgåtts med en tornalv, de er ganske like skogsalver, men de virker på en måte mer urolige og utilfredse enn skogsalver flest. Men jeg syntes det er spennende å reise med en tornalv, det kan mye jeg kan lære.

Det virker som om tornalven kjenner veien og det viser seg at jeg var ca på riktig kurs, men hadde på ingen måte valgt den optimale ruta. Falcarion forteller meg på kvelden at vi vil være ute av torneskogen i løpet av morgentimene i morgen.

Dag 5: Menelya(fredag) 16 Viresse(april).

Idag tidlig kom vi ut av torneskogen, og vi er ute på de åpne sletter. Her har jeg aldri vært før. Det er gress så langt øyne kan se og her og der ligger det små bebyggelser, men de holder vi god avstand til. Ikke alle mennesker liker alver. Jeg kan ikke lenger føle den tryggheten som er føler i skogen blant trærne. Jeg er virkelig ikke i mitt rette element her ute på slettene. Jeg håper tornalven kjenner veien, det føles som om han gjør det.

Dag 6: Valanya(lørdag 17 Viresse(april).

Idag har vi gått hardt med få pauser, vi kan bevege oss ganske raskt i det åpne terrenget. Vi har også beveget oss i en slakk oppoverbakke nesten hele dagen. Jeg har hatt litt hjemlengsel i dag, men forsøker å ikke tenke på det. Jeg er litt sliten i beina og det skal bli godt å meditere og slappe av i natt.

Falcarion har fortalt meg at vi vil komme frem til et hellig sted i morgen. Det blir spennende. Og det er bare fire dager igjen til fullmåne, gleder meg til å vandre under månen og synge månesangen. Lurer på om tornalver også gjør slikt. Jeg får spørre Falcarion i morgen.
One World, One Truth, One Union
" Det er ikke døden du skal frykte, men det at du aldri har levd."
- Marcus Aurelius -
3

#11 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 06/01-2011 - 17.39

Takk for fint utdrag fra din rolles dagbok, Nichlas. Fortsett med det! Det er gøy å lese. ;)

Det var noen som lurte på priser på utstyr med magisk bonus. Her er en prisliste over gjenstander om det er tilgjengelig på stedet du vil kjøpe det.

+5 bonus = x10 pris
+10 bonus = x50 pris
+15 bonus = x250 pris
+20 bonus = x1000 pris
+25 bonus = x5000 pris

Ole: PP (Power Points) får du ganger levelen din. Så neste level får du et nytt PP.

NB: XP fordeling for sist session går som følger (fant ut det var et strengt system for dette forstår dere).

Nichlas:

100XP(deltakelse)
50XP(oppdaget orkene på vei mot kirka, normal manøver)
50XP(hjemmet seg i bakhold for orkene, normal manøver)
25XP(ponk - skøt ork i hjelmen ork, 50%+ av livene hans) - hvem drepte denne orken?
75XP(hugget orke-sjefen i hodet)
100XP(rollespill)
400XP(totalt)

Ziener:
100XP(deltakelse)
5XP(skremte bort to orker, enkel manøver)
50XP(drepte orken i kirka)
50XP(oppdaget orkene på vei mot kirka, normal manøver)
10XP(klatret opp på kirketaket, enkel manøver)
175XP(drepte orkeskjefen med et par velplasserte piler)
50XP(rollespill)
490XP(totalt)

Robin:
100XP(deltakelse)
50XP(skøt ned gjemt ork med blåsehorn)
50XP(felte ork med skudd i foten)
50XP(drepte ork med skudd i nakken)
50XP(rollespill)
350XP(totalt)

Ole:
100XP(deltakelse)
100XP(flyktet ned i gravkammeret for å hjemme seg fra orkene)
50XP(felte ork med bolt i brystet)
50XP(rollespill)
300XP(totalt)

Dette innlegget er endre av Dani: 06/01-2011 - 18.42

-D20
2

#12 Bruker er logget av   Avgon 

• 43+
  • Ble medlem: 21/10-08

Postet 08/01-2011 - 15.28

vent nå litt, fikk ikke ziener en critical som stunna orkesjefen i 12 runder og vi avsluttet kampen der og nichlas gikk bort og gjorde slutt på lidelsene til orkesjefen? så ziener drepte ikke orkesjefen men nesten til nichlas avslutta det.

det er det jeg husker :p
0

#13 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 08/01-2011 - 16.54

Vis innleggAvgon sa den 08/01-2011 - 15.28:

vent nå litt, fikk ikke ziener en critical som stunna orkesjefen i 12 runder og vi avsluttet kampen der og nichlas gikk bort og gjorde slutt på lidelsene til orkesjefen? så ziener drepte ikke orkesjefen men nesten til nichlas avslutta det.

Ziener skøt pil i orkesjefen to ganger, som gjorde ca 2/3 av hitsa i skade. I-og-med at man ikke får xp får å nådedrepe skapninger (noe som nichlas gjorde), så sitter Ziener igjen med 2/3 av xpen for orkesjefen.

-D20
0

#14 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Sted:Oslo

Postet 09/01-2011 - 10.48

Vis innleggDani sa den 08/01-2011 - 16.54:

Ziener skøt pil i orkesjefen to ganger, som gjorde ca 2/3 av hitsa i skade. I-og-med at man ikke får xp får å nådedrepe skapninger (noe som nichlas gjorde), så sitter Ziener igjen med 2/3 av xpen for orkesjefen.

Vent litt. Så i dette spillet får en kun xp for det en som spiller gjør, men ikke som gruppe? Ingen sosialisme, bare kapitalisme?
Jeg streeener bort til døren!
0

#15 Bruker er logget av   Kaiser Nichlas I 

• Feltmisjonær & sjef for det hemmelige polititet
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • Vis blogg
  • Gruppe: Feltmisjonen
  • Ble medlem: 16/09-03
  • Yrke: Panzergeneral
  • Sted:Skedsmokorset
  • Interesser:Brettspill, rollespill, dataspill,miniatyrspill,kortspill og Hyperion N4F som jeg elsker over alt på denne jord!
  • Navn:Nichlas

Postet 09/01-2011 - 19.15

Dag 7: Tarion(søndag) 18 Viresse(april).

I dag har det skjedd mye spennende, jeg vet nesten ikke hvor jeg skal starte. Ca midt på dagen i dag så møtte jeg skogsmannen fra drømmen min, helt utrolig. Han heter Jack Skinner, et veldig merkelig navn, men uansett, han var på orkejakt. Jeg lurer på om han hadde som intensjon og spise orkene?

Falcarion greide å skremme flere orker som rotet i andres eiendeler som lå på en vogn. Og vi møtte en annen mann fra min drøm, Shamanen. Han heter Charles Baker, og holdt på med noe rart i en kirke. Han forstod ikke helt hva jeg mente med Shaman, kanskje det heter noe annet på menneskespråket, et ord jeg ikke kjenner til.

Videre ble vi angrepet av orker, jeg fikk en advarsel gjennom en dagdrøm fra Månedronningen, så vi var godt forberedt når de kom ut av skogen. Dette er første gang jeg har vært i sikkelig kamp, jeg drepte ingen i kampen, men jeg hjalp en av de lidende orkene over til den andre siden etter at kampen var over, stakkers skapninger. Så mye hat.

Charles fant etterlevningene til en avdød helt fra de gamle tidene. Dette stemmer også helt med min drøm. Nå er hele "gruppen" samlet. Jeg har fortalte alle om drømmen min og viktigheten med at vi kommer oss østover til fjellene så fort som mulig, det virket som de ikke helt forstod hva jeg mente men etter mye overtalelse så var de villige til å følge med, jeg håper virkelig at de har forstått viktigheten med at vi alle har en felles skjebne. Spørsmålet nå er hvor langt unna de mørke kreftene er. Jeg lurer på hva Månedronningen vil at vi skal gjøre når vi kommer fram til fjellene.

Vi reiste hele dagen nordvestover i en halvbue rundt et menneskefort, vi fant ut at det var lurt å unngå menneskene ettersom de ikke liker alver.

Når vi slo opp leir for kvelden så møtte vi på en Halving med navnet Tibbi, han ville utfordre oss alle til leker og konkurranser, dette ville hjelpe han på hans reise for å finne Halving guden som har gjemt seg et sted i verden. Jeg utfordret han i sang, men lot han vinne slik at han kanskje lettere kan finne sin tapte gudinne.

Jeg gjennomførte Tarion ritualet og sang til Månegudinnen mens jeg kikket opp på hennes skjønnhet og fagerhet der oppe blant stjernene.

Det har vært en bra dag, kanskje den mest spennende dagen i mitt liv…
One World, One Truth, One Union
" Det er ikke døden du skal frykte, men det at du aldri har levd."
- Marcus Aurelius -
1

#16 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 09/01-2011 - 23.47

Vis innleggHenrik sa den 09/01-2011 - 10.48:

Vis innleggDani sa den 08/01-2011 - 16.54:

Vent litt. Så i dette spillet får en kun xp for det en som spiller gjør, men ikke som gruppe? Ingen sosialisme, bare kapitalisme?

Riktig. Man får xp for å bekjempe skapninger, rollespill, oppmøte, rese rundt, gjøre ting, kaste magi og gode ideer. XP'en er individuell, så her er det bare å kjempe for mest xp! XD

NB: XP fordeling for sist session går som følger.

Nichlas:

100XP(deltakelse)
70XP(manøvre)
200XP(rollespill)
24XP(reise)
110XP(kamp)
504XP(totalt)

Ziener:
100XP(deltakelse)
50XP(manøvre)
200XP(rollespill)
24XP(reise)
90XP(kamp)
464XP(totalt)

Robin:
100XP(deltakelse)
110XP(manøvre)
100XP(rollespill)
24XP(reise)
100XP(magi)
434XP(totalt)

Ole:
100XP(deltakelse)
100XP(manøvre)
200XP(rollespill)
24XP(reise)
100XP(idè)
524XP(totalt)

Dette innlegget er endre av Dani: 23/01-2011 - 14.27

-D20
0

#17 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 24/01-2011 - 15.19

når blir neste gang?
Postet bilde
0

#18 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 24/01-2011 - 15.26

Vis innleggOle von der Fossheim sa den 24/01-2011 - 15.19:

når blir neste gang?

Whenever folk kan spille.

Når passer det for dere? Jeg er bare opptatt på torsdag.

Dette innlegget er endre av Dani: 25/01-2011 - 13.39

-D20
0

#19 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 01/04-2011 - 13.42

Spørsmål til gruppa:

Vil dere fortsette å spille MERP/RM, eller ønsker dere å spille noe annet?
Jeg vet at MERP/RM har et veldig bestemt system når det gjelder en ting, som personlig jeg liker godt, men som sikkert ikke alle liker like godt.

-D20
0

#20 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 01/04-2011 - 16.11

Vis innleggDani sa den 01/04-2011 - 13.42:

Spørsmål til gruppa:

Vil dere fortsette å spille MERP/RM, eller ønsker dere å spille noe annet?
Jeg vet at MERP/RM har et veldig bestemt system når det gjelder en ting, som personlig jeg liker godt, men som sikkert ikke alle liker like godt.

jeg vil at vi fortsetter, selv om jeg skal reise.
Postet bilde
0

#21 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 22/05-2012 - 11.38

Hei, nå begynner det å bli sommer, og jeg vet en del folk får en del fritid som de gjerne vil fylle med rollespill. Så jeg tenkte å dyppe tåa i vannet og sjekke stemningen for ulike spill. Så først og fremst lurer jeg på:

Hvem liker skikkelig systemtunge/crunchy system?
Jeg prøver å se om det finnes spillere som liker spill som har utallige lister, tabeller og har hode for å knuse tall. Det er nemlig rollespillet, Rolemaster jeg har i tankene. Men i en slik gruppe er det viktig å ha riktige spillere som kan bidra med å sette seg inn i systemet for å få en fin flyt i spillet. Spiller er utrolig bra, har lister på skills og en egen bok om spells og kamp med kjempemorsome resultater på lur. En spilling blir aldri lik i dette morsomme spillet.

-D20
0

#22 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 24/05-2012 - 06.42

jeg blir nok med, det var veldig kult forige gang
Postet bilde
0

#23 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 24/05-2012 - 12.21

Vis innleggOle von der Fossheim sa den 24/05-2012 - 06.42:

jeg blir nok med, det var veldig kult forige gang

MERP er light versjonen av Rolemaster, men spiller er utrolig morsomt og byr på mange muligheter.
F.eks. finnes merits og flaws som man bruker når man lager rollen. Dette kan bidra til å lage unike preg på hjemmelagede raser. Man kan ta treningspakker som påvirker stats, ferdigheter, utstyr og ressurser, samt velge selv hvor man putter utviklingspoengene man får per nivå. Dette, kombinert med Rolemasters abstrakte tabeller for hvor bra man utfører handlinger, gjør spillet utrolig spennende for alle deltakere. Critical systemet er også spennende, da man pådriver fiender skader. Det er masse kos system i Rolemaster. Dessverre finnes det få rollespillere som liker eller har mage for et slikt utfordrende system. Hvis vi finner en gruppe på fire spillere som våger å prøve seg, så tenker jeg å kjøre en langvarik kampanje i dette spillet. ;)

Yrker:

Magiker type:
Alle yrker blir kategorisert i forhold til en av fire typer magibrukere: Ikke (Non) magibrukere, Rene (Pure) magibrukere, Hybrid magibrukere og Semi magibrukere. Denne klassifikasjonen avgjør prisen, i Utviklings Poeng (Development Points), rollen bruker for utvikling av ferdigheter og magi-lister. I tillegg får Rene (Pure) magibrukere fire ekstra basiske magi-lister.
Rene (Pure) magibrukere fokuserer på en magisk kategori.
Hybrid magibrukere fokuserer på to magiske kategorier.
Semi magibrukere fokuserer på en magisk kategori i tillegg til Våpen (Arms).
Ikke (Non) magibrukere fokuserer på Våpen (Arms).

Guddommelige kategori:
Denne magien ledes fra gudene, gjennom deres følgere, og manifesteres så i verden. Magien er guddommelig, og helt uavhengig i forhold til essens magi. Selv om magibrukeren trekker magien direkte fra gudene, trengs det "vanligvis" ikke bevisst samarbeid med guden selv. Dette gjør at magien ikke nødvendigvis reflekterer selve guden, så lenge magibrukeren bruker magien relativt diskré. Mektigere og betydelig magibruk, som dødsmagi og gjenopplivning, trenger tillatelse fra guden selv, avhengig av spillederens verden. Metall forstyrrer forbinnelsen ved bruken av guddommelig magi. Derfor hemmer metalliske rustninger og hjelmer for slike magibrukere. I tillegg kan bare en liten del metall bæres av en slik magibrukere, uten at det hemmer bruk av denne magien.

Prest (Cleric): Prester er de som hovedsaklig bruker gudommelig magi (Channeling). Prestenes magien krever direkte kraft fra deres guder. Magien deres fokuseres hovedsaklig på liv: komunikasjon med de gudommelige, påkalling av levende skapninger, beskyttelse mot tjenere av fiendlige guder, og direkte magi fra deres guder. Prester er de mektigste av magibrukerne som fokuserer på gudommelig magi (Channeling), men er også de med størst restriksjonen i forhold til mål og innretning til deres gud. De kan lære, til en dyr pris, bruk av våpen. Hoved attributter: Intuisjon (Intuition), Hukommelse (Memory).

Druide (Animist): Druider bruker gudommelig magi. De spesialiserer seg i studier og makt som fokuseres på levende ting, både dyr og plante. Mye av magien deres har med planter, dyr, naturen og været å gjøre. De trener seg ofte til å bli flinke til å ri og til å håndtere dyr. Hoved attributter: Intuisjon (Intuition), Hukommelse (Memory).

Essens kategori:
I alt og alle i verden, finnes en magisk energi, essensen. En essens magibruker, kan trekke på disse energiene, forme dem og skape magiske effekter. Den kraftigste essens magien reflekterer dette, og er nærmest elemental: ild, jord, vann, vind, lys, kulde o.s.v. Alle ting som tynger en slik magibruker, gjør det vanskeligere å utføre essens magi. Dette gjør at at bruk av rustning, tunge klær, og hjelm ødelegger for bruken av essens magi. I tillegg kan bare en liten del materie bæres av en slik magibrukere, uten at det hemmer bruk av denne magien.

Magiker (Magician or Mage): Er de som former hovedsaktlig den essens magi. Magikere er rene magibrukere som fokuserer på elemental magi som: ild, jord, vann, vind, lys, kulde o.s.v. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Fornuft (Reasoning).

Illusjonist (Illusionist): Illusjonister er mindre fokusert på å forme essense magi til å bekjempe andre, og utvikler helle ferdigheter som villeder andre. Illusjonister er rene magibrukere som bruker formler som villeder og skaper illusjoner. Magien deres manipulerer hovedsaklig de menneskelige sansene: syn, hørsel, følelse, lukt, mentale impulser og kombinasjonen mellom disse sansene. Illusjonister har også en fordel når det gjelder sanser, sniking og gjemsel i forhold til andre magibrukere. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Fornuft (Reasoning).

Mentalist kategori:
Mentalisme er å trekke på essens magi og forme den gjennom sinnet til magibrukeren, som effektivt sett da fungerer som en bitte, liten gud i forhold til disse effektene. Derfor er mentalist magi en veldig personlig makt og normalt begrenset av sansene og oppfattningen til magibrukeren. I tillegg, påvirker vil slik magi normalt være begrenset på kun å påvirke magibrukeren eller ett eneste mål. Alt som dekker til hodet, ødelegger for bruken av mentalist magi.

Mentalist: Mentalister bruker hovedsaklig magi som påvirker sinnet. Magien deres fokuserer på å oppdage mentalt nærvær, mental komunikasjon, kontroll av sinn, mentale angrep, sammensmelting av sinn og kontrollering av sansene. Hoved attributter: Utstråling (Presence) og Selvkontroll (Self Discipline).

Pleier (Lay Healer): Pleierske kan bistå med den helbredende kraft i andre. Pleierske er rene magikere som fokuserer mentalist magien til å lege folk og dyr. Magien deres fokuserer hovedsaklig på spesifike sykdommer og skader: organer, blod, muskler, bein og generell skade. Hoved attributter: Utstråling (Presence) og Selvkontroll (Self Discipline).

Våpen kategori:
Yrker som krigere, tyver, kjeltringer, krigsmunk, og lekmann fokuserer hovedsaklig på ferdigheter i og rundt våpenklassen. Disse yrkene utvikler som oftest ferdigheter med våpen, bevegelighet og manipulering, relativt enkelt, men har vanskeligheter med å lære bruk av magi.

Kriger (Fighter or Warrior): Krigere fra våpen klassen er spesialister i våpenbruk. De finner det lett med å utvikle bruk av flere typer våpen, samt bruk av tyngre rustning. Vanskeligere blir det for dem å trene bevegelighet og bruk av mekaniske gjenstander som låser og feller (selv om de er overlegne i forhold til magibrukere). De har også størst vanskeligheter med å lære magi. Hoved attributter: Styrke (Strength) og Utholdenhet (Constitution).

Tyv (Thief or Scout): Tyver er spesialister i bevegelighet og manipulering. De har det lettest med å lære bruk av mekaniske gjenstander som låser og feller. Våpenbruk lærer de seg relativt enkelt også. Sniking, gjemsel, klatring og sanser er områder hvor de er spesielt fokuserte. De bærer sjeldent tung rustning, selv om det ikke begrenser dems spesialitet svært. Hoved attributter: Smidighet (Agility) og Kjapphet (Quickness).

Kjeltring (Rogue): Kjeltringer har ekspertise i både ferdighetene hos krigere og tyver. Vanligvis vil en kjeltring være like god som en kriger å sloss med ett type våpen. Prisen for å lære seg ferdigheter til tyver, gjør at de ikke blir like gode som tyven selv er i dens spesialiserte områder. Hoved attributter: Smidighet (Agility) og Styrke (Strength).

Krigsmonk (Warrior Monk or Martial Artist): Krigsmonker er spesialisert i bevegelighet og kampsport. De lærer seg i våpenbruk, men ikke like lett som de andre våpen klassene. De foretrekker å bruke ubevæpnet krigskunst. Hoved attributter: Kjapphet (Quickness) og Selvkontroll (Self Discipline).

Lekmann (Layman or Jack-of-all-trades, Generalist, Everyman, Multifariman): Normalt har alle karakterer en et eventyrer-yrke. Lekmann representerer de yrkene som ikke starter som et eventyrer-yrke. De fleste NPCer har lekmenn som yrke. Hoved attributter: Ingen.

Kombinasjon av to Magiker Kategorier:
Trollmann, mystiker og helbreder er Hybrid magibrukere som kombinerer to magiker kategorier. Deres tilgang på magi som rene magibrukere er veldig begrenset. Derimot er de meget fleksible da de har tilgang til to magiker kategorier. Tilstander som ødelegger for magien for de tre kategoriene, påvirker også Hybrid magibruken som vanlig. For eksempel så vil en hjelm ødelegge for bruk av magi fra Mentalist Kategorien. Om hovedmagien blir brukt, får Hybrid magibrukeren forstyrrelser fra begge to magiker kategoriene sine.

Helbreder (Healer): Helbredere er Hybrid magikere som kombinerer både den Guddommelige og Mentalist Kategoriene; de leder magi for å overføre skader fra andre til seg selv og bruker enorme krefter gjennom sin kropp til å bli frisk. Med andre ord tar helbrederen skaden fra andre, og helbreder den selv gradvis. Hoved attributter: Intuisjon (Intuition) og Utstråling (Presence).

Mystiker (Mystic): Mystikere er Hybrid magikere som kombinerer både Essens og Mentalist Kategoriene; de fokuserer på subtil magi som missleder og endrer. Magien deres fokuseres rundt personlige ullusjoner i tillegg til endring av materie. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Utstråling (Presence).

Trollmann (Sorcerer): Trollmenn er Hybrid magikere som kombinerer både Essens og Guddommelige kategoriene, med fokus på magi som ødelegger. Magien deres fokuserer hovedsaklig på ødeleggelse av levende og livløs materie. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Intuisjon (Intuition).

Kombinasjon av Våpen Kategorien og en Magiker Kategori:
Ferdamenn, Hellige Krigere, Monker, Amatører, Skalder og Leiemordere er yrker som kombinerer Våpen Kategorien med en elementær kunnskap til magi. Disse Semi magibrukerne bruker normalt sett bare magi med begrenset potensiale, men er beherskert våpenbruk relativt bra. De er underlegne i forhold til Krigere med våpen, og i forhold til andre magibrukere, men kan kombinere fordelene når det trengs.

Ferdamann (Ranger): Ferdamenn er Semi magibrukere som kombinerer Guddommelig magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på oppgaver utendørs og manipulering av elementet (været). Hoved attributter: Utholdenhet (Constitution) og Intuisjon (Intuition).

Hellig Kriger (Paladin): Hellige Krigere er Semi magibrukere som kombinerer Guddommelig magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på stid og forsvar. Hoved attributter: Intuisjon (Intuition) og Selvkontroll (Self Discipline).

Monk: Monker er Semi magibrukere som kombinerer Essens magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på personlig mobilitet og kontroll over eget kropp og sinn, mens deres stridskunnskaper fokuserer på ubevæpnet strid, uten rustning. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Selvkontroll (Self Discipline).

Amatør (Dabbler): Amatører er Semi magibrukere som kombinerer Essens magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på å holde seg skjult, sansene, bedrageri, bevegelse og bruk av låser og feller. Hoved attributter: Empati (Empathy) og Smidighet (Agility).

Skald (Bard): Skalder er Semi magibrukere som kombinerer Mentalist magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på lyd, kunnskap og bruk av gjenstander. Hoved attributter: Minne (Memory) og Fornuft (Reasoning).

Leiemorder (Magent): Leiemordere er Semi magibrukere som kombinerer Mentalist magi med våpenbruk. Magien deres fokuserer hovedsaklig på informasjonssanking og løgn. Hoved attributter: Utstråling (Presence) og Fornuft (Reasoning).

Litt Om Spillets Mekanikk:

Attributter (Attributes or Statistics or Stats):
Karakterer i Role Master har ti attributter som har en verdi på 1-101 (normalt sett). Fem av disse er de primære, og de fem andre er "utviklings" attributtene. Snittet av utviklings attributtene er mengden utviklingspoeng (Developmentpoints) rollen får hvert nivå på å forbedre karakteren. Alle Attributtene har også to verdier, den "midlertidige" (temporary) og den "potensielle" (potential). Den potensielle er hvor høy attributten optimalt kan bli, mens den midlertidige er hvor høy attributten er. Hver gang man øker til ett nytt nivå, så økes (som regel) alle attibuttene mot sitt potensiale. Høye verdier i attributter gir bonus på aktivitet assosiert med den, mens lave verdier kan gi minus. Den gjennomsnittlige borger har ett snitt på 50 i attributtene, så eventyrere er som regel overlegne i forhold - i hvertfall etter noen nivåer.

Utviklings Attributter:
Smidighet (Agility): Bevegelighet, koordinerings evne.
Utholdenhet (Constitution): Helse, motstandsdyktighet, smerteterskel.
Minne (Memory): Intelligens, visdom, hukommelse.
Fornuft (Reasoning): Logikk, skjønn, læringsevne.
Selvkontroll (Self Discipline): Vilje, mental styrke, besluttsomhet.

Primære Attributter:
Empati (Empathy): Emosjonell kapasitet, magi, innretning.
Intuisjon (Intuition): Hell, mental reaksjon, magefølese.
Utstråling (Presence): Karisma, moral, holde hodet kaldt.
Kjapphet (Quickness): Fart, kjapphet, reflekser.
Styrke (Strength): Fysisk makt, kraft, teknikk.

Attributt Bonuser: Denne bonusen er det man får for verdien i attributten, pluss bonusen for karakterens rase og spesialtilfeller.

Hoverbruksområdene for Attributt Bonuser:
  • Ferdighets Kategori Bonus (Skill Category Bonus): Normalt får man bonuser fra tre attributter per ferdighets kategori.
  • Forsvars Bonus (Defensive Bonus or DB): Tre ganger bonusen på attributten kjapphet (quickness) bidrar her.
  • Motstands Kast (Resistance Roll): Ved kast for å motstå magi, gift og sykdom får man bonus fra attributter.

Ferdigheter (Skills):

Når en karakters nivå øker, utvikler karakteren en rekke ferdigheter. Når ferdigheten forbedres, blir ferdighets bonusen høyere, noe som øker sjansen for å gjenomføre en oppgave med den ferdigheten. Alle ferdigheter er gruppert i ulike kategorier. Hver kategori inneholder en rekke liknende ferdigheter som baseres på samme attributter. Kategorier kan også økes, noe som vil påvirke alle ferdighetene i samme gruppering.

Ferdighets Nivå: En karakter kan bruke utviklings poengene han får hvert nivå for å øke nivåer i en ferdighet. Prisen per nivå er basert på yrke og rase. Bonusen man får per nivå kan også variere. For hvert tiende nivå en ferdighet økes, vil de neste ti nivåene gi mindre bonus. Har man ingen nivå i en ferdighet, får man en minus. Bonusen man får per nivå er markert på denne måten:

-15 * 3 * 2 * 1 * 0.5
Her ser man at med ingen nivå har man -15 i ferdigheten. (Rank 0)De ti første nivåene gir +3/nivå. (Rank 1-10)De ti neste gir +2/nivå. (Rank 11-20)De ti neste gir +1/nivå. (Rank 21-30)De neste nivåene gir bare 0.5/nivå. (Rank 30+)

Ferdighets Bonuser:
Man kan øke nivået (rank) i hver ferdighet. Hvert nivå gir ferdigheten bonus. Den totale ferdighets bonusen en får totalt er - Ferdighets Nivå Bonus (Skill Rank Bonus) pluss Ferdighets Kategori Bonus (Skill Category Bonus) pluss Attributt Bonus (Stat Bonus) pluss Yrkes Bonus (Profession Bonus) pluss Gjenstand Bonus (Item Bonus) pluss Spesiell Bonus (Special Bonus). De forskjellige kateforiene ferdighetene er delt inn i er -
  • Bevegelig Manøvre (Moving Manuver or MM)
  • Statisk Manøvre (Static Manuver or SM)
  • Angrep (Offensive Bonus or OB)
  • Spesielle Oppgaver (Special Purpose or SP)

Ferdighets Kategorier:
Armor*Heavy
St/Ag/St (Plate)
Armor*Light Ag/St/Ag (Soft Leather, Rigid Leather)
Armor*Medium St/Ag/St (Chain)
Artistic*Active Pr/Em/Ag (Acting, Dancing, Mimery, Mimicry, Play Instrument+, Poetic Improvisation, Singing, Tale Telling, Ventriloquism)
Artistic*Passive Em/InPr (Music, Painting, Poetry, Sculpting)
Athletic*Brawn St/Co/Ag (Athletic Games [Brawn]+, Jumping, Power-striking, Power-throwing, Weight-lifting)
Athletic*Endurance Co/Ag/St (Athletic Games, [Endurance]+, Distance Runing, Rowing, Scaling, Sprinting, Swimming)
Athletic*Gymnastics Ag/Qu/Ag (Acrobatics, Athletic Games [Gymnastics]+, Climbing, Contortions, Diving, Flying/Gliding, Juggling, Pole-vaulting, Rappeling, Skating, Skiing, Stilt Walking, Surfing, Tightrope-walking, Tumbling)
Awareness*Perceptions In/SD/In (Alertness, Sense Ambush)
Awareness*Searching In/Re/SD (Detect Traps, Lie Perception, Locate Hidden, Observation, Poison Perception, Reading Tracks, Surveillance, Tracking)
Awareness*Senses In/SD/In (Direction Sense, Reality Awareness[R], Situational Awareness+, Spacial Location Awareness[R], Sense Awareness+, Time Sense)
Body Development Co/SD/Co (Body Development)
Combat Maneuvers Ag/Qu/SD (Adrenal Deflecting[R], Mounted Combat, Quickdraw, Reverse Stroke+, Subdual, Swashbuckling, Tumbling Evasion[R], Two-weapon Combat)
Communication Re/Me/Em (Two skills for each language [spoken & written]+, Lip Reading, Magical Languages[R], Signaling)
Crafts Ag/Me/SD (Drafting, Cooking, Fletching, Horticulture, Leather-crafts+, Metal-crafts+, Rope Mastery, Scribing, Service, Sewing/weaving, Skinning, Stone-crafts+, Trapping, Wood-crafts+, and others+)
Directed Spells Ag/SD/Ag (One skill for each type of directed attack+)
Influence Pr/Em/In (Bribery, Diplomacy, Duping, Interrogation, Leadership, Propaganda, Public Speaking, Seduction, Trading)
Lore*General Me/Re/Me (Culture Lore+, History+, Fauna Lore, Heraldry, Philosophy, Region Lore+, Religion)
Lore*Magical Me/Re/Me (Artifact Lore, Circle Lore, Planar Lore, Spell Lore, Symbol Lore, Undead Lore, Warding Lore)
Lore*Obscure Me/Re/Me (Demon/Devil Lore, Dragon Lore, Faerie Lore, Xeno-lores+)
Lore*Technical Me/Re/Me (Herb Lore, Lock Lore, Metal Lore, Poison Lore, Stone Lore, Trading Lore)
Martial Arts*Striking St/Ag/At (Boxing, Striking Degree 1, Striking Degree 2, Striking Degree 3, Striking Degree 4, Tackling)
Martial Arts*Sweeps Ag/St/Ag (Blocking, Sweeps Degree 1, Sweeps Degree 2, Sweeps Degree 3, Sweeps Degree 4, Wrestling)
Outdoor*Animal Em/Ag/Em (Animal Handling+, Animal Healing+, Animal Mastery+[R], Animal Training+, Driving+, Herding+, Riding+)
Outdoor*Environmental SD/In/Me (Caving, Foraging, Hunting, Star-gazing, Survival+, Weather Watching)
Power Awareness Em/In/Pr (Attunement, Divination, Power Perception[R], Reading Runes)
Power Manipulation Em/In/Pr (Channeling, Magic Ritual, Spell Mastery+, Transcend Armor[R])
Power Point Development realm stat (Power Point Development)
Science/Analytic*Basic Re/Me/Re (Basic Math, Research)
Science/Analytic*Specialized Re/Me/Re (Advanced Math, Anthropology+, Alchemy, Astronomy, Biochemistry, Psychology+, and others+)
Self Control SD/Pr/SD (Adrenal Balance, Adrenal Concentration, Adrenal Leaping, Adrenal Landing, Adrenal Quickness, Adrenal Speed, Adrenal Stabilization[R], Adrenal Strength, Cleansing Trance[R], Control Lycanthropy[R], Death Trance[R], Frenzy, Healing Trance, Meditation, Mnemonics, Sleep Trance, Stunned Manuvering)
Special Attacks St/Ag/SD (Brawling, Disarm Foe (armed)+, Dosarm Foe (unarmed)+, Jousting or Lancing)
Special Defenses none (Adrenal Defense, Adrenal Toughness)
Spells varies (one skill per spell-list+)
Subterfuge*Attack Ag/SD/In (Ambush, Silent Attack)
Subterfuge*Mechanics In/Ag/Re (Camouflage, Disarm Traps, Disguise, Counterfeiting, Forgery, Hiding Items, Picking Locks, Setting Traps, Trap Building, Using/Removing Poison)
Subterfuge*Stealth Ag/SD/In (Hiding, Picking Pockets, Stalking, Trickery)
Technical/Trade*General Re/Me/SD (Begging, First Aid, Gambling, Mapping, Operating Equipment, Orienteering, Sailing, Tactical Games, Usin Prepared Herbs)
Technical/Trade*Professional Re/Me/In (Advertising, Architecture, Diagnostics+, Dowsing, Engineering+, Mechanition+, Military Organization+, Mining+, Second Aid, Surgery)
Technical/Trade*Vocational Me/In/Re (Administration, Apprisal, Boat Piloting+, Cartography, Evaluate Armor, Evaluate Metal, Evaluate Stone, Evaluate Weapon, Gimmickry, Hypnosis, Mechanition, Midwifery, Navigation, Preparing Herbs, Preparing Poisons, Siege Engineering, Tactics+)
Urban In/Pr/Re (Contacting, Mingling, Scrounging, Streetwise)
Weapon*1-H Concussion St/Ag/St (One skill per weapon+)
Weapon*1-H Edged St/Ag/St (One skill per weapon+)
Weapon*2-Handed St/Ag/St (One skill per weapon+)
Weapon*Missile Ag/St/Ag (One skill per weapon+)
Weapon*Missile Artillery In/Ag/Re (One skill per weapon+)
Weapon*Pole Arms St/Ag/St (One skill per weapon+)
Weapon*Thrown Ag/St/Ag (One skill per weapon+)
  • [R] er ferdigheter som har restriksjoner (restricted), det vil si at når man må kjøpe to nivåer for å få ett nivå.
  • + er ferdigheter som må spesialiseres på noe.

Magi Poeng (Power Points):

Når en magiker utøver magi, må brukeren tappe Magi Poeng tilsvarende det nivået magien er fra.

Magi Poeng Utmattelse: En magi bruker får minuser på formulerings kastene (spellcasting) etter hvert som en tappes for magi poeng.
  • 0-25% redusert Magi Poeng = modifikasjon på 0
  • 26-50% redusert Magi Poeng = modifikasjon på -10
  • 51-75% redusert Magi Poeng = modifikasjon på -20
  • 76-100% redusert Magi Poeng = modifikasjon på -30
Få tilbake Magi Poeng: En aktiv magiker får tilbake 1 magi poeng per 3 timer. En magiker som slapper av, får tilbake magiker kategori attributtens modifikasjon / 2 per time. En magiker som sover, får tilbake halvparten av maksimale magi poeng hver tredje time.

Helse Poeng (Hit Points):
Helse Poeng reflekterer rollens evne til å tåle skader som smerte, sjokk og blødninger. Når en rolle tar like mye skade som sine maksimale helse poeng pluss rollens utholdenhet (constitution), så dør en.

Helse Poeng Utmattelse: En karakter får minuser på angrep og manøvre etter hvert som en tappes for helse poeng.

• 0-25% redusert Helse Poeng = modifikasjon på 0
  • 26-50% redusert Helse Poeng = modifikasjon på -10
  • 51-75% redusert Helse Poeng = modifikasjon på -20
  • 76-100+% redusert Helse Poeng = modifikasjon på -30
Få tilbake Helse Poeng: Når en karakter er i live, får en tilbake 1 HP hver 3 time. En karakter som slapper av, får tilbake utholdenhet bonusen / 2 (minimum 1) hver time. En karakter som sover, får tilbake utholdenhet bonusen x2 hver tredje time.

Trenings Pakker:
Med utviklings poengene kan man kjøpe trenings pakker så lenge man har tid til å trene seg. En trenings pakke gir en karakter ferdigheter, attributt kast og spesielle bakgrunns detaljer til en "pakke-pris". I Rolemaster finnes 36 forskjellige trenings pakker i hovedboka som deles inn i to typer: livsstil (L) og jobb (V). Normalt kan en karakter bare skaffe seg en livsstil trenings pakke. Alle treningspakker har en pris i utviklingspoeng som varierer ved det valgte yrket. Det tar også flere måneder å skaffe seg en trenings pakke, og en ny karakter må legge denne tiden til alderen sin som starter på 16 (eller tilsvarende for andre raser). Følgende trenings pakker er tilgjengelig fra hovedboka: Eventyrer (L), Amatør Magiker (L), Dyrevenn (L), Leiemorder (V), Berserker (L), Innbruddstyv (V), Byvakt (V), Innestengt Akademiker (L), Kvakksalver (V), Håndtverker (V), Omreisende Akademiker (L), Lommetyv (V), Detektiv (V), Diplomat (V), Doctor (V), Utforsker (L), Forsvarer (L), Plantesamler (V), Ransmann (V), Jeger (L), Ridder (L), Vismann (V), Kampsort Utøver (L), Leiesoldat (L), Handelsmann (V), Opptredende (V), Filosof (L), Seiler (V), Speider (V), Shaman Prest (L), Soldat (V), Spion (V), Omreisende (V), Ferdamann (L), Våpen Mester (L), Fanatiker (L).

GM: Jeg oppdaterer mer og mer informasjon etterhvert. Still gjerne spørsmål om ønskelig.

Dette innlegget er endre av Dani: 07/06-2012 - 12.22

-D20
0

#24 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 25/05-2012 - 15.23

lay healer, husker hvor ubrukerlig protesemakeren min var, helt til alvene startet å skyte om meg så jeg failet mitt personlige mål "leve et rolig liv uten berømmelse"
Postet bilde
0

#25 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 25/05-2012 - 16.23

Jeg vet at Lay Healers Healers baserer mesteparten av magien sin på å overføre skader til seg selv, og bruker spells for å heale dem. De kan også lage proteser som de animerer. Tror også de er en av de få som kan lære seg å sette tilbake på plass en avhugget kroppsdel. XD
Og ofte har de mer HP enn krigerne.

Da har forresten Per Søgaard meldt interesse om å joine. ^^

Vi har to ledige plasser igjen. :)

Dette innlegget er endre av Dani: 03/06-2012 - 10.32

-D20
0

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

1 medlem(mer) leser dette emnet