Skedsmokorset Spillforening: Adelige - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

Side 1 av 1

Adelige En grei beskrivelse

Avstemning: Adelige

Er dette et greit system for Dåstopia?

Du kan ikke se resultatet før du har stemt. Logg inn og stem for å se resultatet av avstemingen.
Stem Gjester kan ikke stemme

#1 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 03/04-2011 - 10.55

På N4F-forumet fant jeg en fin beskrivelse av forskjellige typer adelige. Jeg tror den gir et ganske bra bilde over hvordan Dåstopia er (selv om vi ikke er i middelalderen.

Quoted from Martichoras på N4F-forumet:

"Ein riddar har råd til rustning, og minst ein stridshest. Han har i beste fall ein gard heller enn eit gods, og har ikkje nokon arveleg tittel.

Ein faneriddar (banneret) har råd til rustning og fleire hestar. Han har eit gods, tittelen går i arv. Han har truleg nokre huskarar, men ingen riddarar, i si teneste. Han har kan henda eit steintårn, men ikkje ei borg.

Ein friherre (baron) har råd til det han treng av stridsutstyr. Han har minst ei borg. Han har riddarar i si teneste, og har ein liten hird. Han er oftast herre over mykje av det han kan sjå frå borga si. Han har eigne vassallar, som har område i len frå han. Desse vil normalt vera faneriddarar.

Ein jarl eller greve (count, earl) har eit slott, og gjerne nokre borger attåt. Han er herre over store landområde. Han kan føre ein hær i felten. Han kan ha vassallar opp til friherre-rang.

Ein hertug eller fyrste (duke or prince) er i praksis ein småkonge. Han er som regel i nær slekt med minst ein kongefamilie, og er ein naturleg kandidat til dei høgaste embeta i riket. Ein hertug kan ofte ha ambisjonar om å verta konge. Eg nyttar fyrste om dei som ikkje har ein konge over seg, og hertug om dei som (teknisk sett) har ein konge som herre.

Eg plar tenkja at adelsmakta omtrent tredoblar seg, for kvart steg opp (frå riddar til baron, frå baron til greve) men at på kvart steg kan ein adeleg vera opptil tre gonger så mektig som ein annan med same tittel. Med dette kan ein mektig baron vera like mektig som ein veik greve.

Det er vanleg at høgadelege (frå baron og oppover) har domsmakt over alle som er underlagt dei, og kan døma dei til døden om dei føler for det."

"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#2 Bruker er logget av   Harms the Hacked 

• for mye
  • PipPipPipPipPip
  • Vis galleri
  • Gruppe: Forumsmedlemmer
  • Ble medlem: 15/10-09
  • Kjønn:Kvinne
  • Yrke: Maskin
  • Sted:Vaginalis
  • Interesser:tær
  • Navn:Hanna Harms

Postet 03/04-2011 - 12.01

Høres veldig korrekt ut :)!
En fin oversikt.
Mvh

Frk. Harms
0

#3 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 03/04-2011 - 13.12

Jeg tror dette må oppdateres kraftig før jeg i det hele tatt kan tenke meg å bruke dette som referanse. Det stemmer ganske greit med hvordan det var i middelalderen, da adelen var mer en måte for kongen å ordne militæret sitt enn noe annet, men dette kan ikke brukes i dag. Bare ta de tre første trinnene i stigen der. Alt snakket om "råd til stridsutstyr" og liknende er ikke overførbart til Dåstopia, da de adelige her ikke er påkrevd å skaffe soldater for Keiseren, men heller blir tildelt soldater av ham. Tvert imot vil jeg påstå at den adelige strukturen i Dåstopia mer er i retning av en administrativ struktur, der de forskjellige trinnene fungerer som borgermestere og lignenede, men med en langt større makt til å foreta eslutninger og tvinge gjennom lover uten å spørre andre enn det borgermestere i mer demokratiske lad har. Så nei, jeg kan ikke si at dette systemet fungerer slik det er, men kan hende kan det brukes som en mal om en skulle skape en oversikt over hvordan Dåstopias adelssystem fungerer, og hva de forskjellige tittelene innebærer av plikter, rettigheter og makt.
Jeg streeener bort til døren!
0

#4 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 03/04-2011 - 13.42

Dette er selvsagt noe som kan jobbes ut. Jeg tror størrelsesforholdene skal være nokså riktige. Militæret er selvfølgelig ikke helt etter tiden. Innlegget er usensurert. Men vi trenger en slags stige, så en kan se nogenlunde hva som forventes av seg (samt hva som er over og under). Systemet i Dåstopia er nokså komplisert, det ligger et sted mellom adelighet og byråkrati. Henrik, jeg støtter poengende dine, men synes likevel vi skal lage en slags stige der man kan se nogenlunde hvor mye land hver rang eier, hvilke jobber, plikter og rettigheter vi får. Jeg synes vi skal ta utgangspunkt i en stige fra virkeligheten.

Fra Wikipedia har jeg stigen fra virkeligheten, som et utgangspunkt. Jeg uthever de vi har brukt hittil i fet skrift.
-Ridder og Dame
-Faneridder (arvelig ridddertittel)
-Baronett og Baronette
- Baron og Baronesse
-Vicomte og Vicomtesse
-Greve/Jarl og Grevinne
-Markgreve og Markgrevinne
-Marki og Markise
-Infante og Infanta (kongelige/keiserlige som ikke er tronarvinger)
-Prins og Prinsesse
-Hertug og Hertuginne
-Storhertug og Storhertuginne
-Erkehertug og Erkehertuginne
-Visekonge og Visedronning
-Konge og Dronning
-Keiser og Keiserinne

Ut ifra det vi hittil har gjort, kan man anta at de kongelige titlene ikke finnes, da Dåstopia tross alt er et Keiserrike. Man kan også spekulere i at kun noen få av disse titlene betyr mer land (fra baron til greve, og fra greve til hertug). Kanhende de andre titlene kan representere mer innflytelse på andre områder, samt mer ansvar.

Men dette skal vi finne ut av i fellesskap.
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
1

#5 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 03/04-2011 - 16.02

Ja, jeg har vel hele tiden gått ut fra at maktrangjeringen i Dåstopias adelshierarki er hentet fra den virkelige verden. Er derfor Schamdose er marki og ikke greve.

Min oppfattelse:
* Slik jeg har sett det for meg har jeg innbildt meg at baron er det første trinnet meg faktisk "makt", og at alt under mer har vært som æres-titteler enn noe annet (alá det britiske Sir), noe som gis for å belønne innsats i f.eks. krig, men som bare medfører "bragging-rights". Baronene er derfor første trinnet hvor Keiseren anerkjenner at vedkommende er noen han respekterer (eller anser som kompetente) nok til å gi faktisk makt.
* Vicomte har jeg sett som et mellomstadige der Keiseren sier "Jeg tror du har potensiale, og nå gir jeg deg muligheten til å vise det." Ser for meg at når Keiseren gir deg tittelen Vicomte, så gir han deg samtidig et område eller en stilling hvor det er problemer av en mer alvorlig sort, slik at du skal kunne vise om du duger. Dette stadiget er altså en test av dine evner. Om du viser deg dugelig vil du bli løftet høyere, men om du mislykkes i oppgaven du gis når du først blr vicomte, så skal det godt gjøres å noensinne komme lenger opp, om du ikke regelrett blir degradert til baron igjen.
* Over vicomte er greve og marki, som har omtrent like stor makt som hverandre, men marki-tittelen innebærer litt mer prestige (historisk sett er en marki en greve viss greveskap ligger ved grensen, slik at det er mer utsatt om det skulle komme til krig, noe som har medført høyere prestige for å ha en så usikker beliggenhet). Er her jeg innbilder meg at du først får skikkelig makt, da du nå har vist deg verdig å bruke den. Ser også for meg at du får større frihet til å foreta beslutninger og be om militær støtte uten altfor mye problemer rundt å få dette. Blir gjerne også tildelt noen baroner du skal "holde et øye med".
* Så kommer infante, som er en adelsgren mer rettet mot den militære grenen av Dåstopia. Skjønt disse har mindre landområder og "sivil" makt enn grevene, så er de dertil mer i keiserens favør, da bare de han virkelig stoler på vil bli gitt kontroll over større hærstyrker. Du må vise din lojalitet ovenfor keiseren slik at den er utenfor enhver tvil før du i det hele tatt vl bli vurdert denne stillingen.
* Hertug: Eliten. Mer makt, større landområder, og muligheten til å rekvirere og kommandere styrkene til lavere adel om de skulle ønske dette. Å få denne tittelen er et tegn på keiserens gunst og at han virkelig stoler på deg og mener at din lojalitet ovenfor ham er absolutt.
* Storhertug: Keiserens hender. Det finnes aldri mer enn en eller to Storhertuger på noe tidspunkt, og disse er Keiserens mest betrodde undersåtter, med tilnærmet ubegrenset makt, og som kun kan stilles ansvarlige ovenfor Keiseren. Er disse som sørger for at de keiserlige ordre blir satt ut i live, og er også de eneste som kan overta keisertronen om noe skulle tilstøte keiseren. Denne stillingen innebærer også at du personlig vil bli stilt ansvarlig ovenfor keiseren om opptøyer o.l. skulle oppstå uten øyeblikkelig å bli slått ned.

Dette er bare min idé o hvordan Dåstopias adel fungerer, så om dette er riv ruskende galt, så for dere bare si ifra og informere meg om hvordan dere mener at det er.
Jeg streeener bort til døren!
1

Del dette emnet:

Side 1 av 1

Hurtigsvar

1 medlem(mer) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere