Skedsmokorset Spillforening: Stormsagaen - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

  • 2 Sider +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

Stormsagaen Eventyr i en verden av øyer og hav Gi emnet karakter -----

#51 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 28/05-2012 - 21.35

Perleby

Hva Perleby het den gang den ennå lå på overflaten huskes ikke lenger. Kan hende finnes det skrifter, gamle pergamentruller gjemt bort i skjulte biblioteker på fjerne øyer som omtaler det som siden skulle bli Perleby, men for den kjente verden og byens egne beboere er navnet tapt, sammen med så mye annet. Innbyggernes eldste forteller likevel sagaer om et øyrike dedikert til godhet og barmhjertighet, hvor kun de av nobles blod og hjerte ble tillatt den tunge oppgave å lede de andre, der kongen og hans rådgivere var gitt den oppgave å lede folket og beskytte det, ikke utnytte det slik andre adelige gjorde på andre øyer. Et rike der beskyttet av riddere som nedla sine liv for å bekjempe ondskapen i verden, slåss mot de grusomste skapninger, kjempet for kjærlighets rett og duellerte mot drager ene og alene for å redde de jomfruer de hadde tatt til fange. Sikkert er det at dette riket var det edleste og mest noble rike som noensinne har eksistert, hvor en mann uten ære var en utstøtt og en mann uten ridderlighet ikke var en mann i det hele tatt.

Rikets dedikasjon til utlukningen av ondskapen hvorhen den finnes ble likevel dets undergang. På en sjøreise langt unna hjemlandet snublet en av ridderne over en landsby som tryglet om hans hjelp; En kult dedikert til en monstrøs gudinne holdt landsbyen i et jerngrep, ofret barn og jomfruer uten nåde, misbrukte og utnyttet lokalbefolkningen som sådann, og deres rop om hjelp til øyens kongen hadde fallt på døve ører. Da den noble ridder gikk i land kastet de seg derfor ned foran ham og tryglet ham om å be sin konge om å hjelpe dem, skjønt de lå langt unna hans rike og ikke var hans undersåtter, for selv de her langt unna hadde hørt ord om ridderordenens kamp mot ondskap. Og uten å nøle gikk ridderen alene til kultistenes hovedsete, kjempet seg ensom gjennom deres rekker, hugget ned ypperstepresten i ett hugg og knuste alle avgudsbilder, kunstverk og artifakter som fantes i tempelet. Alle så nær som ett. For yppersteprestens sorte steinkniv kunne han ikke få seg til å ødelegge, men tok den heller med seg videre i sin reise og forærte den til sist til kongen på sin hjemkomst.

Hva som skjedde siden er uklart, men det er enighet om at kongens lynne og gemytt endret seg kort etter at han kom i besittelse av kniven, at han forsømte sine plikter, fallt inn i dype depresjoner, og ofte våknet skrikende. Til slutt var det gått så langt at han nektet å sove, nektet å ta til seg føde, nektet å høre på sine bekymrede venner, men bare satt huløyd og mager på sin trone og mumlet dystre setninger om de store havdypene og hvordan han kunne høre at de kallte på ham. De ble derfor lettet og håpet at det var et tegn på at han var på bedringens vei da han spurte om å få se sin datter - som han hadde ignorert i sin lange sykdom - og snakke med henne. Mindre gledesfulle var de da han i det øyeblikk han fikk henne hos seg satte den sorte steindolken mot stupen hennes og tvang seg vei til det aller helligste i det største tempelet i byen. I flere timer satt han på alteret med kniven mot sin datters strupe, og ingen turte å gå nær ham av frykt for hva han kunne finne på å gjøre. Så de sto der i en stor sirkel rundt far og datter, venner, familiemedlemmer, rådsmenn, prester, riddere og borgere, tryglet og ba ham om å legge ned kniven, om å la prinsessen gå, om å ikke gjøre noe som ikke kunne tas tilbake. Og kongen gråt. I tre timer satt han å gråt, tagg om at de måtte tilgi ham, at han hadde sett hva som kom og at dette var den eneste redningen, at han måtte gjøre dette! Og da solen stod på sitt høyeste dro han steindolken i en rask bevegelse, og de kongelige tårer og det kongelige blod blandet seg på alteret.

(...)

I syv dager ble øyen herjet av stormer, jordskjelv og tsunamier. Og på den syvende dagen, da alt annet var ødelagt og revet vekk, sank byen som hadde vært kongens hovedsete ned i havet og forsvant under bølgene. Hundretusener døde den dagen, og noen få tusen heldige som hadde søkt tilflukt fra stormene som herjet i tempelets katakomber overlevde på de luftlommer som fantes der, skjønt deres situasjon var desperat, da luften sakte lakk ut mens vannet strømmet inn. Men Sashelas av Dypet hadde sett godheten som lå i folkets hjerter og når dete edle folket var blitt sendt ned til hans rike av en av hans gamle rivaler forbarmet han seg over dem og gav dem sin velsignelse og beskyttelse, og satte dem i stand til å leve like godt i havet som resten av hans barn.

Tiden som fulgte var likevel hard for de få overlevne, for skjønt Sashelas hadde flyttet byen til et skjult sted hvor de var gjemt fra de sjølevne raser som kunne tenkes å ville skade dem, så var havet likevel fyllt av andre rovdyr og de stålvåpen ridderne hadde satt sin li til rustet raskt vekk i det salte vannet, men byen rundt dem forfallt der spiker rustet og treverk råtnet. Men nok en gang var Sashelas dem barmhjertige, og han viste dem de dype havsprekker hvor de kunne finne et perlemorsaktig metall og de undersjøiske vulkaner hvor de kunne smelte og smi dette forunderlige metallet. Og slik gikk det til at byen ble dekket i plater av dette metallet, bygninger forsterket med koraller, inntil byen var et under i perlemor og anemoner, og dets gamle navn ble fort glemt og byttet ut med et nytt: Perleby. Men skjønt byen så anderledes ut, folket var endret og kongefamilien tapt glemte ikke innbyggerne sine gamle idealer, men holdt derimot enda sterkere ved dem, knyttet seg nærmere sammen, mer som en familie enn som en by, og den gamle ridderorden ble gjennopprettet og har fortsatt sitt korstog mot ondskap under bølgene helt til denne dag, og mange onde raser og skapninger hvisker om dem i frykt, navngitt etter den perlemoren de kler seg i: Perleridderne.
Jeg streeener bort til døren!
1

#52 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 29/05-2012 - 06.44

Første avsnitt høres ut som riket i "Brødrene Løvehjerte". XD
Jeg elsker den utrolig cheesy perlemoren som ridderne svøper seg i. :D
Jeg må øke styrken min så jeg ikke blir tynget av platerustningen min (som i tillegg veier mindre da den er laget av perlestål)! :lol:
Blir det Stormsagaen på onsdag? :?:

Dette innlegget er endre av Dani: 29/05-2012 - 06.45


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#53 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 29/05-2012 - 10.43

Godt å høre at du likte det. Nå må selvsagt første avsnitt tas med en klype salt, da det tross alt er noen gamle gubber som sitter og forteller historier de hørte fra gamle gubber, men stort sett er det de sier korrekt.

Hadde tenkt å lede Stormsagaen i morgen ja, da Aslak jo ikke dukker opp og det dessuten er en stund siden sist jeg fikk ledet det.
Jeg streeener bort til døren!
0

#54 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 29/05-2012 - 11.03

Vis innleggHenrik sa den 29/05-2012 - 10.43:

Godt å høre at du likte det. Nå må selvsagt første avsnitt tas med en klype salt, da det tross alt er noen gamle gubber som sitter og forteller historier de hørte fra gamle gubber, men stort sett er det de sier korrekt.

Hadde tenkt å lede Stormsagaen i morgen ja, da Aslak jo ikke dukker opp og det dessuten er en stund siden sist jeg fikk ledet det.

Hehe, høres virkelig ut som et eventyrlig rike i hvert fall. :)
Det blir spennende i morgen, når vi fortsetter jakten, dypere inn i Kua-Toaenes rike! :D
Henrik har lest opp på de sersjantene vi traff sist gang, de er en del bedre enn han trodde. Håper magikerene ikke er tom for krutt allerede... ;)

Dette innlegget er endre av Dani: 29/05-2012 - 11.03


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#55 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 30/05-2012 - 21.52

Og da var sagaen om Eurasius Den Store endt, da de svarte tentakkelene trakk ham under og knuste kroppen hans til en mør klump av beinsplinter og kjøtt, og hans blod gav således næring til Kuo-Toa-enes yngel. Men hans offer var ikke forgjeves, for skjønt hans liv gikk tapt i kampen mot Implimplo fikk hans kumpanjoner reddet Dave og brakt ham tilbake til skipet, skjønt de uten tvil har pådratt seg Implimplo sin vrede i prosessen. Men hvordan skal våre helter greie seg uten Eurasius sin sterke våpenarm? Og vil Richard greie å tilpasse seg livet som blind? Kun fremtiden vil vise.

Postet bilde
Jeg streeener bort til døren!
0

#56 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

  • for mye
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 275
  • Ble medlem: 07/12-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Skole
  • Sted:Skedsmo
  • Navn:Henrik

Postet 31/05-2012 - 20.00

HVA VAR DET DU SA OM BLIND?!
0

#57 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 31/05-2012 - 20.20

Vis innleggHenrik Bjørhall sa den 31/05-2012 - 20.00:

HVA VAR DET DU SA OM BLIND?!

:ssh: I dont know nothing...

En av de froske prestinnene som gjorde deg blind. Det var den samme som drepte" Aurasius - Den Tentakkelraipede."

Dette innlegget er endre av Dani: 31/05-2012 - 20.53


Does not roll for damage, only death!

-D20
1

#58 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 29/06-2012 - 14.03

I den vide verden vi lever i finnes det mye som ennå er uoppdaget og ukjent, og for den eventyrlystne finnes det gode muligheter til å dra ut og oppdage noe nytt, for om det sjømenn forteller om dine reiser stemmer finnes det store byer og rikdommer gjemt unna langs fjerne kyster, der man kan få kjøpt verdifulle edelsteiner og eksotiske varer for dagligdagse ting som speil, dyrehuder og alkohol. Å skulle reise ut på eventyr er selvfølgelig ikke uten farer, og ikke få er de tilfeller hvor en yngre sønn eller datter har hoppet på et passerende skip, fast bestemt på en dag å komme hjem i triumf, rik og mektig, bare for aldri å bli hørt fra igjen.

Om de nordlige rikene:
De sjømenn som har reist både vidt og bredt forteller av og til om at det langt mot nord finnes land der årstidene synes å ignorere det som er normen i de sørlige land, hvor vinterene er lange, kalde og bitre, og sommerene kun et kort avbrekk fra kulden, skjønt ingen sørlending ville finne på å kalle det de har der for "sommer". Dette er landene til jegere av sel og hvalros, landene til elgen og de store hvite bjørnene, hvor hval og store blekkspruter patruljerer havdypene. Landene darfellaene kaller "hjem". Darfellaene blir av sjømenn flest beskrevet som et fredfyllt og vennlig folk, skjønt noen få sjømenn forteller historier om hvordan skip som har vært dumme nok til å tro at darfellaenes vennlighet var synonymt med svakhet har gått ublide skjebner i møte når grådige kapteiner og lykkejegere har forsøkt å påtvinge darfellaene sin vilje eller med makt ta det de vil ha. Og de som tror darfellaene er harmløse har neppe sett dem i kamp med de store havdyrene eller under deres jakt av haier. For de synes å ha et spesielt hat for haier og tålererer ikke dem land sine kyster, men jager og dreper dem derimot dersom de skulle komme over noen. Grunnen til dette vites ikke, da spørsmål om hva haier har gjort mot dem blir møtt med morske blikk og mumling om at den spørrende skal være glad han ikke vet hva havet skjuler. Men annet enn dette synes darfellaene å være vennlige, og med de nordlige øyers rikdom i tømmer, rav, sølv og ville dyr medfører dette at de nordlige landene er attraktive mål for handelsmenn, jegere og lykkesøkere. Inntil et visst punkt.

For om et skip ønsker å dra videre nordover fra de områdene hvor darfellaene sine stammer lever, så vil de fort få advarsler fra de lokale om at å gjøre dette kun vil resultere i død. Om presset for informasjon vil lokalbefolkningen hviske om at mot nord finnes ingen sol, ingen varme, kun evig vinter og netter som aldri ender, der eneste lyskilde er bånd av ren magi som av og til lyser opp himmelhvelvingen. Der finnes visstnok ikke øyer, men heller store kontinenter, ville og utemmede, hvor monstre flakker, hvor skogene synes mørke og onde, som om de ikke tålererer folk utenfra, og hvor enorme ruiner av byer og riker, prakfulle i sine rikdommer og storhet, men eldre enn minnet til noen rase som lever nå, og unaturlige og grusomme i sin arkitektur, ligger skjult i snødrivene. Og tomme er heller ikke disse kontinentene. Alver lever visstnok i de mørke skogene, men hud like sort som den evige natten, grusomme av vesen og onde av natur, monstøse i sin desperate kamp for å overleve i en verden som helst skulle se at alt liv var dødt og kaldt. I fjellene flakker visstnok dverger, som om historiene er sanne er like grå som steinen rundt seg, nærmest usynlige, og store som kjempene de deler sine områder med. Kannibalistiske stammer av gnomer og halvinger flakker rundt der og fortærer enhver dumdristig nok til å begi seg alene ut i villmarken, og av de skip som har begitt seg nordover har ingen noensinne vendt tilbake til de varme sørlige land. Men kapteinene på skutene ler av disse historiene og spør hvordan en skulle kunne vite alt dette dersom ingen skip noensinne vendte tilbake? Om et skip forsvant nå og da var nok dette heller av den uheldige grunn at de var truffet av isfjell eller liknende, og ikke at demonske raser fanger dem, tar dem til slaver og spiser dem.
Jeg streeener bort til døren!
0

#59 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 20/08-2012 - 09.39

Blir det Stormsagaen på onsdag? :)

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#60 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/08-2012 - 10.13

Dersom nok folk kan og vil så blir det nok Stormsaga ja. Men faller litt på Valle, da den nye karakteren hans blir introdusert i forbindelse med det som skjer i byen dere er i nå, slik at det er greit om han får sett til å bli med snart. ...burde vel kanskje forsøke å få postet et kort sammendra av hva dere driver med for øyeblikket også.
Jeg streeener bort til døren!
0

#61 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

  • for mye
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 275
  • Ble medlem: 07/12-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Skole
  • Sted:Skedsmo
  • Navn:Henrik

Postet 20/08-2012 - 13.42

er allerede lovet bort til Godlike på onsdag
0

#62 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 20/08-2012 - 13.48

Hmm. Da kjører vi i gang med noe Arkham Horror, Mansion of Madness eller Munchkin da. XD

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#63 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/08-2012 - 15.56

Nå nå, det går fortsatt an å spille dersom både Dani, Valle og Susanne kan (og vil). Skal fosøke å få kontakt med Valle og høre hva han sier.
Jeg streeener bort til døren!
0

#64 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 20/08-2012 - 16.05

Vis innleggHenrik sa den 20/08-2012 - 15.56:

Nå nå, det går fortsatt an å spille dersom både Dani, Valle og Susanne kan (og vil). Skal fosøke å få kontakt med Valle og høre hva han sier.

Gratulerer med ditt 400-ende innlegg! :D

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#65 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/09-2012 - 13.57

Richard, Dragor og Darya satt i tavernaen og drakk. Dette var i og for seg ikke uvanlig for to av dem, men perleridderen drakk uten å synes å ha verken måtehold eller vett til å vite når nok var nok. Ikke det at mengden alkohol han hadde puttet i seg ville ha påvirket den langt mindre Darya noe særlig - hardbarket alkoholiker som hun var -, men havmannen synes ikke å ha hatt mye erfaring med selskapsgiften der i byen under havet, og skjønt han ble stadig mer beruset synes han ikke å ha til hensikt å stoppe. Men nå var det ikke for å drikke de hadde kommet til tavernaen (underlig nok), men for å diskutere det øyeblikkelig problem: Hva kunne gjøres med piratene og sahuagene? Da Dragor hadde fått i seg nesten en flaske vin fikk imidlertid Richard nok av den berusete ridderen og trakk seg tilbake til stillheten av sit eget rom. De to gjenværende hadde imidlertid ikke sittet der lenge før en skikkelse som hadde sittet lenger inne i lokalet snek seg til et nærmere bord. Noe senere, etter at Dragor hadde snakket om hvordan piratene hadde "lurt" de "stakkars primitive" haifolkene og hvordan de måtte få haifolkene til å innse dette, blandet han seg inn i samtalen. Den brunhudete, noe merkelig kledde mannen introduserte seg som [Valle's Nye Character], og forklarte at han også hadde interesse av å få tatt piratene. Visstnok hadde han blitt kallt til øyen av en venn av ham som var fisker, som ble presset for penger av piratene. Men innen han var kommet seg frem hadde fiskermannen dødd, i en "ulykke" som tilsynelatende var en angrep av haimennene mot den enslige mannen. [Valle's Nye Character] var imidlertid overbevist om at det var piratene som stod bak, og ville derfor gjerne hevne seg på kaptein Haddock.

Når Dragor litt senere tok seg en tur ut for å få seg litt frisk luft kunne han se et skip på vei inn i havnen. Det gav ham en litt uggen følelse, så han bestemte seg for å se i fra til de to andre, før han satt seg ned på en benk og tok seg en liten lur. Darya gjenkjente imidlertid skipet som et hun hadde tilbrakt en del tid på før: Hennes gamle læremester sitt skip. Og da hun og [Valle's Nye Character] kunne se en skikkelse fly vekk fra skipet var hun ikke snar om å bestemme seg for at hun skulle ombord og spionere. Litt senere stod hun og [Valle's Nye Character] foran en låst dør inn til kapteinskahytten, men låsen var snart smeltet og døren åpnet.

[Bonus scene] Actaeon satte seg brått opp. Et lite pling inni hodet hans informerte ham om at han hadde inntrengere i kahytten sin. Ganmar stoppet midt i setningen han var i ferd med å fullfør og reiste seg truende idet Actaeon plukket frem en scoll fra beltet. Kort tid etter kunne han se kahytten sin gjennom en liten mynt han hadde festet på veggen, og kunne klart se en liten, velkjent skikkelse som rotet i papirene på skrivebordet hans. Han snudde seg sakte mot Ganmar; "Du skulle ikke tilfeldigvos ha tilgang til noe som kunne beskytte en mann mot elektriske angrep, skulle du?"

Darya stavret seg ut på dekket igjen. det hadde vært for mange papirer til at hun kunne få med seg alle, men hun hadde funnet noen som synes å være oversikt over vesener, som hun tenkte det kunne være greit å få tatt en nærmere titt på. Hun rakk imidlertig ikke å fortelle [Valle's Nye Character] hva hun hadde funnet, for når hun kom ut på dekk igjen kunne hun se en skikkelse som kom flyvende fra piratskipet, så hun kastet seg likesågodt rett ut i vannet uten mer om og men. [Valle's Nye Character] fikk aldri med seg hverfor hun gjorde dette, men stilte heller ikke spørsmål, men fulgte etter henne uten å nøle. Mens [Valle's Nye Character] holdt seg under vann i håp om at det ville skjule ham, holdt Darya seg flytende med magi og svømte bort til ankerkjettingen for å holde seg i skjul der. Kort til etter kunne de høre en stemme inne i hodet; "Tyv! Overgi deg nå, så skal jeg være snill. Du vil ikke få en ny sjanse." Ikke overraskende bestemte begge våre helter seg for å holde munn og bli der de var. Et scan med Detect Thoughts rundt skipet anslørte imidlertid hvor de var, og en kamp fyllt av ildkuler, lyn og magiske missiler fulgte. Til sin frustrasjon fant imidlertid darya ut at Actaeon var got beskyttet mot magien hennes, og at det å svømme med 1 i strength er vanskelig. [Valle's Nye Character] fikk henne imidlertid opp på land, etter at Darya hadde fått blåst først Actaeon vekk også dem selv bort til bryggen, akkurat tidsnok til at de begge kun få en ildkule i fleisen som sendte Darya ned på negativen. I løpet av denne tiden hadde heldigvis Dragor våknet og greid å komme seg ned til havnen, og han greide også å få liv i henne igjen. Mens den drukne Dragor forsøkte å få Actaeon til å komme ned til ham og "slåss som en mann" istedenfor å fly rundt 20 fot over ham greide [Valle's Nye Character] og Darya å få søkt tilflukt i en smug, kun litt hindret på veien av en prismatisk tåkedot Actaeon tryllet frem i et forsøk på å hindre flukten deres. Dragor's utfordring ble derimot forkastelig avslått med en stråle som senket styrken hans til en pinglete 2, altfor lite til å kunne bære vekten av rustningen hans. Innen han var ferdig med dette hadde imidlertid Darya fått kastet en fly på [Valle's Nye Character], og denne kom flyvende gjennom luften og traff den fiendtlige magikeren med et solid hugg. Actaeon var kanskje forberedt på en kamp mot Darya, men det var pinlig åpenbart at han overhode ikke var i stand til å kunne beskytte seg like effektivt mot en motstander som brukte stål og ild, så han tok en teleportreringsretrett til lenger inni smuget der Darya stod. En siste rundt ild og lyn ble utvekslet før Actaeon flyktet igjen. dette var tydeligvis ikke en kamp han kunne vinne, og hans repetoar av spells begynte dessuten å gå tomt.

SS Thanatos begynte å gli ut mot havet, og det synes som om usynlige hender fikset med tauene, ordet med seilene og generelt fikset med alt som trengtes fikseing, mens Actaeon stod bak i skipet og tittet inn mot havnen. Darya greide imidlertid ikke å styre seg fra å sende en siste, nyttesløs haug med magiske missiler mot ham. Dette var imidlertid en tabbe, for skjønt Actaeon var på retretten og ikke hadde tenkt å angripe mer kunne han ikke la noe slikt stå, spesielt ikke fra en tidligere lærling, og han basvarte gesten med en siste ildkule, sterkere enn noen ildkule han hadde kastet hittil i kampen. Sterk nok til å brenne siste rest av liv ut av Darya.

Fuck, dette blir langt. tror jeg tar resten siden.
Jeg streeener bort til døren!
0

#66 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 20/09-2012 - 14.20

Lang og flott innlegg. Gnomen handlet desperat og lite betenkt - og brent barn skyr ilden. Men Daria viste tydelig nok ikke når hun burde ha stoppet. Synd, trist, leit. Da er det opp til Richard å være main damage dealer. ^^

Mr Top Hat, finnes det en armor special ability som beskytter mot Ray of Enfeeblement? Rollen min trenger dette... XD

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#67 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/09-2012 - 14.41

Armor special ability? Ikke det jeg vet om. Vet om en spell som kunne beskytte, men den er wizard 4 og personal.
Men lesser restoration er Paladin 1, og "dispels any magical effects reducing one of the subject’s ability scores or cures 1d4 points of temporary ability damage to one of the subject’s ability scores", noe som betyr at du kan jo ha en slik en i spell-sloten din og bruke den til å auto-dispel enfeeblement om du skulle være så uheldig å bli truffet.

Tror forøvrig at det burde være mulig å håpe at Valle sin nye karakter burde være i stand til å være en grei damage-dealer.
Jeg streeener bort til døren!
0

#68 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 09/10-2012 - 11.30

Hei. I morgen tror jeg at lillebror min kommer på SKSF. Jeg tenkte å introdusere han rollespill med Dungeons & Dragons for nybegynnere, så jeg kan sansyligvis ikke. Jeg ser jo også at Henrik og Valle ikke kommer i morgen, så du får jo vurdere om du vil rekruttere noen nye til gruppa. :)

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#69 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 05/11-2012 - 19.14

OKAY: Kan/vil folk spille Stormsagaen på onsdag? Eventuelt en annen dag, f.eks. fredag eller lørdag? Jeg vil svært gjerne få kommet i gang med Stormsagaen igjen, da det nå er lenge siden sist. Om onsdag, Dani, er du villig til å la new-rullerne drive med noe for seg selv?
Jeg streeener bort til døren!
0

#70 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 06/11-2012 - 06.46

Kan nok det Henrik. Kan også foreløpig på lørdag (fredag = familiemiddag).

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#71 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 15/01-2013 - 11.13

Okay, jeg har tenkt på det en stund, og ønsker å innføre noen houserules. Om dere mener noen av dem ikke er så bra, så får dere si ifra. Er tross alt deres spill like mye som det er mitt.

- Nat 1 på et angrepskast medfører at angriperen mister resten av angrepene for runden. Vi har hatt denne en stund, men føler for å nevne den formelt.

- Paladins: Endring av alignment restrictions. En paladin kan fra nå av være av en hvilken som helst alignment, bortsett fra TN, men alignmenten må matche den til guden paladinen følger. Detect Evil blir Detect good for onde paladins, Detect Law for CN og Detect Chaos for LN. Smith endres tilsvarende. Onde paladins bytter ut "Bless Weapon"-spellen med corrupt weapon, "Holy Weapon" med unholy-variant. LN & CN bytter ut spells med tilsvarende "Law/Chaos"-varanter.

- Sorcerers: På første level får sorcereren Enscrew Materials eller et heritage-feat som et bonus feat. På 5te level og hver 5te level deretter får hun et nytt bonus-feat som må være et metamagic eller heritage feat for viss sorcereren kvalifiserer.

- Arcane Archer: Avanserer spellcasting på alle leveler som er delelige med 2.

- Polymorph: To endringer. Polymorph er hermed endret til å fungere som Wild Shape. Det vil si at samme begrensninger på størrelse gjelder som for druid vs level også gjelder for polymorph vs caster level. Dessuten finnes det ikke lenger en polymorph spell, men multiple sortert etter aberration, animal, dragon, fey, giant, humanoid, magical beast, monstrous humanoid, ooze, plant, eller vermi. Så om du vil lære deg polymorph må du velge om du vil lære Polymorph to Magical Beast eller Polymorph to Dragon eller en av de andre. Forhåpentligvis vil dette balansere polymorph noe dersom noen skulle ha lyst til å lære seg den.

- Identify: Identify har heretter en casting time på 10 minutter istedenfor en time.

- Ray of Enfeeblement: Gir heretter en penalty på 1d4 + 1/2 levels (maks 1d4+4). Forblir nyttig, men er ikke lenger like latterlig kraftig.

- Read Magic: Identifiserer heretter potions.

- Improved Toughness: Improved Toughness regnes heretter som om det var "Toughness" for kvalifisering for alle feats, klasser o.l. som krever toughness. Du kan selvsagt fortsatt ta Toughness istedenfor dersom du skulle ønske dette.

Det er det for øyeblikket. Skal si i fra dersom jeg skulle ønske å endre mer.

Dette innlegget er endre av Henrik: 15/01-2013 - 11.17

Jeg streeener bort til døren!
0

#72 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 15/01-2013 - 12.59

Jeg liker husreglene dine. Gjør ting mer balansert, praktisk og fleksibelt. Postet bilde

Tror du hadde likt Pathfinder, det var det første jeg tenkte på når jeg så husreglene dine. ;)

Dette innlegget er endre av Dani: 15/01-2013 - 13.01


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#73 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 15/01-2013 - 21.26

Godt mulig, men har nok ikke til hensikt å lære meg det for øyeblikket.

Men over til noe helt annet. Siden dere nå er de stolte eiere av deres eget skip legger jeg her ut (de skikkelig skikkelig crappy) tegningene over skipet, slik at dere får en bedre følelse av størrelse, oppbygning, o.l.

Vedlagt fil  skip.PNG (64.06K)
Antall nedlastninger: 13
Jeg streeener bort til døren!
0

#74 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 16/01-2013 - 09.12

Henrik: Jeg er stort sett ledig for gaming de fleste dager, men prøver å unngå spillinger på tirsdager og onsdager fremover. Om dere spiller uten meg på onsdager er det selvsagt forståelig og helt ok for min del. Skulle det skje store klimaks i eventyret og slikt, kan jeg selvsagt gjøre unntak. Postet bilde

Henrik [utstyr] : Er det mulig å skaffe seg perleformede hjelmer som gir waterbreathing? Evt. sko med finner, i perle-stål, som gir waterwalking? Og har vi middler for å skaffe oss dette? Evt. de kan vi jo gjøre det billigere om de kan brukes et par ganger daglig i stedet for permanent effekt. (Tror dog det kan vise seg å være meget dyrt) Postet bilde

Medspillere: Hva skal vi kalle skipet? Kan vi kalle det "Havets Perle" ? Hvilke stillinger var det vi ble enige om at vi hadde. Susanne sin karakter var kaptein. Zug-zug ble skips prest, eller? Var det Dragor som ble førstestyrmann? Kan vi skaffe en havhest galleons figur?! Kan vi skaffe perledykkere?! Postet bilde

Dette innlegget er endre av Dani: 16/01-2013 - 10.05


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#75 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 16/01-2013 - 14.48

Så vidt jeg husker ble Susanne kaptein, Zug'zug navigatør & skipsprest, Dragor førstestyrmann, og Valle ble quartermaster eller noe liknende tull.


Når det gjelder undervannshjelmer... Finnes selvsagt Helm of Underwater Action, men de er ganske dyre. La meg gjøre litt matte...

Jeg skal la dere kjøpe hjelmer som en gang om dagen kan aktiverer for å gi waterbreathing i 10 timer for 5400 gp per hjelm. Dette er da i 10 kontinuelige timer, så kan da ikke fordeles utover dagen. Om dere finnes perlehjelmer er dog mer tvilsomt, med mindre dere får dem spesial-lagd.
Jeg streeener bort til døren!
1

#76 Bruker er logget av   Susanne 

  • Streiting
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 125
  • Ble medlem: 06/08-09
  • Kjønn:Kvinne
  • Yrke: Lat på profesjonelt nivå
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Fantasy, sci fi, tegneserier, media.

Postet 16/01-2013 - 15.28

Kapteinen aksepterer en galleonsfigur formet som en havhest kun hvis det er en enhjørningshavhest. Men det skal ikke hete havets perle.

Dette innlegget er endre av Susanne: 16/01-2013 - 15.29

0

#77 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 16/01-2013 - 15.44

Vis innleggHenrik sa den 16/01-2013 - 14.48:

Når det gjelder undervannshjelmer... Finnes selvsagt Helm of Underwater Action, men de er ganske dyre. La meg gjøre litt matte...

Jeg skal la dere kjøpe hjelmer som en gang om dagen kan aktiverer for å gi waterbreathing i 10 timer for 5400 gp per hjelm. Dette er da i 10 kontinuelige timer, så kan da ikke fordeles utover dagen. Om dere finnes perlehjelmer er dog mer tvilsomt, med mindre dere får dem spesial-lagd.

Jeg skal skaffe slike (2 om jeg kan og har råd)! Trenger ikke å være perleformede. Fungerer så lenge de har havtema. Helst fullhjelmer i perlestål, formet som havhester, gullfisker o.l. [img]http://forum.sksf.no/public/style_emoticons/default/XD/>.gif[/img]

Hva med denne susanne, bare som galleons figur selvsagt.

Postet bilde

Dette innlegget er endre av Dani: 16/01-2013 - 15.45


Does not roll for damage, only death!

-D20
1

#78 Bruker er logget av   Susanne 

  • Streiting
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 125
  • Ble medlem: 06/08-09
  • Kjønn:Kvinne
  • Yrke: Lat på profesjonelt nivå
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Fantasy, sci fi, tegneserier, media.

Postet 17/01-2013 - 15.29

Hawt. Jeg liker spesielt saueøynene.

Skipet ble døpt SS Serenity, men ble så omdøpt etter en eller annen bragd, dog nøyaktig hva det ble hetende husker jeg ikke.
0

#79 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 17/01-2013 - 15.41

Så vidt jeg oppfattet ble det bestemt at skipet skulle døpes "Ramfish" i minne om det første monsteret skipet møtte og overvant?

En kort oppsummering:
Mye snakk om hva skipet skal hete. Ingen er helt fornøyd med noen navn, men velger å midlertidig kalle det Serenity. Usikre på hva de skal gjøre videre snakkes det litt, kommer frem at det er rykter hos de piratene Susanne reddet fra fengsel at Haddock hadde store verdier gjemt unna et sted, og også noen magiske tekster, så blir nestemt t da Haddock er død skal de selv prøve å finne disse rikdommene. De titter litt på kartene i skipet, som stort sett er over handelsruter, men finner et som er over et farlig og skjær-fyllt område hvor båter sjelden reiser, og konkluderer med at Haddock sitt private skjulested sikkert er lokalisert der et sted. De bestemmer seg for å seile til øyen nærmest dette stedet for så å fortsette mot det ukjente. Reisen til denne øyen vil ta rundt 3-4 uker.
Reisen startet uskyldig nok med at en ramfish rammet skipet deres en 4-5 dager inn i seilaset. No problem there, problem solved with no fuss. Kroppen tas vare på med gentle repose for forskyninger og slik at de skal kunne stoppe ut hodet. Omtrent en uke senere blir de imidlertid liggende værfast pga tåke og lite vind. Imidlertid oppdager de at de ligger over en grunne på bare 30' eller så, kanskje toppen av et korall-rev.
En speiding av Susanne viser at det ganske riktig er et rev under dem, med noen mørke revner hun ikke helt liker synet av. Når hun nærmer seg en av dem virker det som om mørket trekker seg vekk fra lyset hennes nesten som om det er levende, og hun bestemmer seg for å ikke gå inn alene. På vei opp oppdager hun også en Blackskate som lusker rundt i området. En god knowledge-rull fra Zug'zug minner ham imidertid på at Blackskates skapes naturlig der det er mye død, noe som mest sannsynlig betyr at det har sunket et skip i nærheten en gang i tiden. Da sunkne skip = skatter bestemte de seg selvsagt for å undersøke.
Våre helter venter en dag til tåken letter, kan nå se toppen av det koralldekkede skipet, og bruker så minor image på å lokke frem blackskates en etter en, og Zug'zug blåser alle arcane 3dje level spells på å drepe dem. So far so good.
Imidlertid lever Caller From The Deep, en huge elemental tantacle-ting, -som er skyldig i senkningen i sin tid-, i vraket, og kommer ut og angriper dem når de forsøker å entre vraket. Da den har DR 5/- og valle gjør halv våpenskade under vann og flaming ikke funker, så kan Valle bare skade den med frost-skaden fra den ene scimitaren, og mye av skaden til Susanne motstås også.
Commence lots of rounds of nicking-damage.En god stund inn i kampen gjør en ray of enfeeblement fra Zug'zug situasjonen litt mer levelig, men da Caller From The Deep svarer med å summone en fiendish shark hjelper ikke dette så mye. På dette punktet er imidlertid alle parter godt skadet, og Caller From The Deep slår Zug'zug bevisstløs som en distraksjon mens den selv trekker seg tilbake. Da våre helter er like skadet som den finner de det best å selv også trekke seg tilbake.

De returnerte dog neste dag helbredet og med buffs opptil neseborene og den på fortsatt 1/3 liv og gav den godt med deng. En gjennomgang av skipet belønnes med litt over 500 gp i mynt, noen juveler, samt en +1 vicious rapier.


Postet bilde
Jeg streeener bort til døren!
1

#80 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 08/04-2013 - 09.35

Hei, her er noen tanker videre om det vi prata om på Tryneboka.





Grunnlegger: Universitet, kjent/rik professor, utforsker, legendarisk person.

Mål: Studere-, utforske- og etterforske verdens mysterier, skapninger, legender, land- og havområder. Søk etter skatter, artifakter eller annet som hører hjemme på et museum. Kansje de har et høyere mål, som f.eks. å redde verden, hindre at onde artifakter “vekkes” eller utøves.

Medlemmer: Folk som er har utført bragder og skapt et rykte, uansett innrettning. Dette kan gjøre at det finnes både slemme og gode, pirater og korsfarere som deltar, men skaper et slags konkurranse seg imellom for å nå målet først. Noen samarbeider, noen saboterer. Dette bygger i hvertfall en del relasjoner med andre kjente grupper.

Fiender: Kansje visse slemme faksjoner, prestskap, kulter, pirater o.l. som universitetet ender opp med å konfrontere, “stjele” eller kjempe mot.

Ellers: På denne måten kan vi bygge relasjoner på godt/vondt med motspillere som enten jobber for universitetet eller fiendelige grupper.

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#81 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 29/04-2013 - 21.27

Gratulerer folkens, nok en sesjon vel overstått. Hadde vel håpet dere skulle gjemme dere for den første patruljen og gjennomføre operasjon "Sneak in through the chimney" aka "Operation Santa Claus", men den gang ei. Istedenfor ble det operasjon "Zug'zug fireballer patruljen, la oss forsøke å tette pipen med kroppene til de skapninger vi har drept hittil i sesjonen". Som var ganske lol å bevitne.

Synes dere greide dere bra i dag og håper dere synes det var morsomt å spille. Gleder meg til neste gang.

Edit: Får vel skrive opp loot fra siste kampen:
*+1 heavy steel shield
*+1 morningstar
*+1 "warforged heavy plate"
*5 repair light damage potions
*8 acid flasks
*8 alchimist fire
*4 MW shortwords
*4 MW heavy steel shields
*6 smoke quarts verd 75 gp per
*2 smoke quarts verd 150 gp per
*60 pp

Dette innlegget er endre av Henrik: 29/04-2013 - 21.41

Jeg streeener bort til døren!
0

Del dette emnet:


  • 2 Sider +
  • 1
  • 2
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

1 medlem(mer) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere