Skedsmokorset Spillforening: [Legend of the Five Rings] In Defiance of Heaven - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

• 6 Sider +
  • Siste »
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

[Legend of the Five Rings] In Defiance of Heaven Historisk drama satt i Rokugan Gi emnet karakter ***** 2 Stemmer

#1 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Ble medlem: 22/05-04
  • Kjønn:Kvinne
  • Sted:Lillestrøm
  • Interesser:Rollespill: L5R, D&D (3.5!), Pathfinder, Ars Magica, Scion.
    Brettspill: Arkham Horror, Red Dragon Inn, Ninja: Legend of the Scorpion Clan.
    Kortspill: L5R.
    Annet: DDO, Heian historie, geisha, kimono, kostymer.
  • Navn:Lene Jakobsen

Postet 15/10-2011 - 17.30

In Defiance of Heaven

Postet bilde

System: Legend of the Five Rings 3rd Edition (Revised)
Sjanger: Samurai-drama
Spilleder: Lene
Spillere: 5 (Ziener, Ole, Henrik, Steffen, Valle)
Sted: Hjemme hos meg i Lillestrøm
Ønsker å spille: Når det passer for spilleder og spillere.
Oppstart: I midten av November.

På tide med litt kjærlighet for L5R, og denne gangen skal jeg, Lene, lede dere til Smaragd-imperiet, Rokugan. Mer informasjon, som Character Creation, setting-spesifikke regler og ekstra Advantages/Disadvantages vil bli postet etter at gruppen er full.

Plot: Vår historie begynner i år 430 ifølge Isawas kalender, da keiserriket ble manipulert av Gozoku konspirasjonen som tok kontrol fra den Himmelske Keiseren, Hantei Kusada. Bak viftene i Den Forbudte By, i keiserens hoff, kjemper de som er lojale mot keiseren stille for å gjenopprette hans makt, mens Gozoku fortsetter å gjøre keiseren til sin nikkedukke, og trosse himmelens vilje.
Denne maktkampen vil snart nå sitt klimaks, og til slutt, vil deres karakterer muligens bestemme fremtiden til selve keiserriket.
Hvem vil vinne? Himmelens vilje, eller manns ambisjoner?
Du vil være med å avgjøre dette.

Fortellingen begynner med Topaz Turneringen i Tsuma, en av de syv juvelene i Trane-klanens land. Du har blitt valgt ut som en av de beste elevene i din skole til å vise hvor verdig du er foran keiseren og noen av de mektigste personene i Rokugan. Dette er den mest prestigiøse turneringen man kan delta i for å vise at man er verdig til å nå tre inn i de voksnes rekker.
Må forfedrene være med deg.

----------------

For dette spillet, vil senere historie i L5R bli ignorert. Det er karakerene som vil utforme historiens hendelser og fall.

Intensjonen for denne kampanjen er en blanding av Kurosawas samurai drama, blandet meg gamle Kinas politiske intriger blant de tre kongedømmene. Rollelisten hos NPCene er inspirert av reserverte samurai fra kjente japanske filmer, og over-the-top anime figurer, samt karakterer fra kjente historier, som The Tale of Genji og andre.

---------------

Prologue

Over forty years ago...

It has been said that the provinces of the Dragon Clan would reflect the heart of unexpected visitors. Even though The Heart Of The Riddle rose closer to Lady Sun then any other mountain in the face of the Empire, Bayushi Atsuki found it to be wreathed in darkness.

And coldness as well, for the rocky mountains raked the sky like pointed claws, and the clouds split around them, bleeding slow-falling rivers of snow upon each frosted peak. Even now, outside the walls of Last Step Castle, he could hear the wind crashing against the stone, as though desperate to escape the unforgiving lands beyond the threshold.

That is the sound that echoes through the vast halls of the keep. Pinpoints of light defy the dark blankets curled around the rafters, tiny candles weeping mutely from lofty copper-rimmed lanterns. Besides these dim howls from outside, the corridor is silent, like the breath of ghosts.

A true Scorpion's eyes adjust quickly to gloom, and Bayushi Atsuki is a true Scorpion. The corridor is vast, with stone floors and walls. A hint of fire-orange there promises forms of burnished gold, robbed of their brilliance by the prevailing dark. One sees sandstone images of reptilian origin engraved upon the walls, if one looks closely. Dim white candles, the color of meditation, stand bravely behind sandstone teeth, with firelight escaping between the gaps. The top of the corridor is taller than sight. Only glimpses of the ceiling are afforded to one who looks up, glimpses of entwined serpentine forms painted on a smooth and arched surface. They are long, tangled, limbless bodies, vanishing wholly into the darkness between each candle-cluster.

And the darkness itself stirs there, seeming almost...

Abruptly the Scorpion spots a shadowed figure near the end of the room, seated in the lotus position before a smooth stone table. He is lit from behind by a dimly setting sun of yellow and orange candles, obscuring clear view of both his face and the empty suit of armor, sitting at attention, behind them. The Bayushi nods once at this form, the representative the monks said would see to him. His steps do not betray him with noise, but he knows the figure is well aware of his presence here.

Atsuki drags his shadow across the length of the room.

The figure does not stir. The Scorpion sees that it is a man; he observes a lean form that hums with the strength of developed muscles. Bare shoulders, bare arms, and bare chest are painted with entwining tattoos. The tendrils of fog breaking upon his lowered face pull the Scorpion's eyes down to a clay teapot sitting on the table, flanked by two cups. The smell of spicy pine prickles Atsuki's nostrils.

The Bayushi bows, the darkness of the monk's shadow swallowing the Scorpion's black kimono and leaving only a floating porcelain face, devoid of features, save the glittering black eyes behind it's gaping sockets. In this room, Atsuki is only a mask.

"The fortunes smile," his slick voice greets. The corridor draws the sound from his throat and batters it against the walls.

"Upon you as well," comes the baritone reply, oddly without echo or distortion. Even the wind seems to have quieted it's battering. The bow is returned, and Atsuki takes his seat on the cold stone floor.

An over-muscled arm carefully pours the spicy tea. "My congratulations," the monk rumbles, "on your recent appointment. Imperial Spymaster is a very important position. You bring honor to your family."

Atsuki receives this praise as he has done many times before; the humility of his quiet bow is well-practiced, like the shifting colors of a chameleon's skin. In truth, there is nothing humble about his absolute belief that only he could carry such a burden, and by entrusting Atsuki with this position, the Son of Heaven has well demonstrated his endless wisdom.

Or not, he muses with a smile.

The tea is a warm contrast to the coldness of the corridor and conversation. There are questions regarding well he had traveled, how well he had arrived, and a musing on how it is better to travel well than to arrive that Asuki finds far too typical of the Ise Zumi. But he knows the steps to this social dance very well, and he allows the monk before him to lead him on this conversational canter, knowing that it will eventually turn to business once the tea's warmth has been fully sapped.

Only the moment comes a little sooner than expected. It results in an unwelcome pause where Atsuki quickly gathers this thoughts. "My purpose?" he speaks softly, affirming that the question had indeed been asked.

The monk nods his head. The whites of his eyes are lit despite the veil of shadows over his face. "Hai, Bayushi-san. Your business here. I would hear of it now."

"I have come to seek the wisdom of the Ise Zumi."

"You seek more than that," the monk affirms. It is not windy outside anymore. "You have come to deliver an ultimatum, have you not?"

Atsuki allows himself another smile. No other would have gazed past the porcelain mask and seen it, but he knows he cannot hide anything from the man sitting before him. How fortunate that he has no need to.

"I suppose one could say that," he admits freely. "But I would rather it be considered an offer. I would elaborate," Asuki raises his gaze to meet that of the larger man, "but it would seem you are already aware of my secrets, Togashi Hikaru-sama."

The man was as stone in reaction, and Atsuki feels, for a moment, a twinge of disappointment. Nothing else could have goaded him so, but even at his young age, he understands the value of control.

"I know your secrets as well, my lord," the Bayushi continues, "it is something we both have in common. I know, for instance, that you are, in fact, the Daimyo of the Togashi, and the Champion of the honored Dragon Clan." He pauses for a breath's moment. "Your vassals have neglected to introduce you properly, Togashi-sama, although I suspect that was a result of your orders."

"Impressive," the monk allows, nodding his head very slightly.

"What manner of spymaster would I be otherwise, Togashi-sama?" Atsuki says. "Is it not my business to know that which others neglect to mention? Such as one's true name," another smiling breath, "for instance."

The man's eyes narrow.

"So you see how alike we are," Atsuki continues in his conversational tone, as though he was walking the cusp of a great precipice and merely looking in. The social dance may have turned dangerous, but only if one forgot the steps. "We know one-another's secrets. You know why I am truly here, and I know who you really are. You may find, Togashi-no-Kami, that none better understand the need to wear a mask than the Scorpion. I've no desire to utter your secret to any other… what of you towards mine?"

The silence is not stirred for some time. "I keep it for now," the deep voice finally replies.

"Even so, let us speak of it," Atsuki says, shifting into a Lotus position to match that of the ancient man seated across from him. "The man that sits upon the throne of your honored brother is engulfed by it's shadow. And like that shadow, he is a hollow shade of what the throne represents."

"Bold words for a servant of the Emperor," Togashi warns.

"I serve the Empire," Atsuki replies. "It's troubles concern me, not that of a mortal trying to be a god. You have seen the change," Atsuki gestures to the darkness, knowing that what the monk sees is far beyond it, "This Empire is not that of your brother, nor that of his son. And the man seated upon the throne is not who they were… the blood of Hantei no Kami, The Son of Ten Thousand Years, has dwindled to a mere trickle. All things are impermanent, my lord… including this. It is too much burden for one mortal man."

"I see a strong Empire regardless," Togashi replies.

"Darkness dwells at the foot of the lighthouse," Atsuki insists. "That which you see, you only see from far away."

The monk's head tilts, almost thoughtfully. "Then these are not mere musings after all. You intend to remove the Son of Heaven from power. You intend to assassinate the Emperor's son, and to delegate the power of the Jade Throne to the Daimyo of the Great Clans."

"I intend to protect the Throne from the burden of rule," the Scorpion replies carefully. "So much power in the hands of one mortal man… it is enough to destroy him."

"If you don't destroy him first, you mean," comes Togashi's quiet accusation.

Atsuki folds his arms and levels his gaze. The Son of Onnotangu is everything he had been told. It was time to prove to the Lord of all Togashi why he had gathered such acclaim in so few years.

"My agents are prepared to strike at a moment's notice," the Bayushi reveals. "And they will strike without further orders if I do not return to the Forbidden City in five days time. This happens whether or not you approve, Togashi-sama."

Silence returns to the dim corridor. The monk closes his eyes.

"Our clans are the most alike," Atsuki says softly. "And you, better than any, can understand my actions. You, better than any other, knows that the man upon the throne is not the god that others insist him to be. He is only a man, after all, capable of mistake, capable of fallacy. In order for generations of the future to be adequately protected from the darkness on the horizon, some things may have to change." He pauses. "I ask only that you do not interfere. If you do, all will know your secret; who you really are."

Togashi opens his eyes. "The time of the last Hantei has not yet come."

"I disagree." Atsuki hesitates. "Or is that a warning?"

"It is advice," the monk replies. He calmly lifts his teacup. "True power does not lay in the hands of the one seated upon the throne. It lays in the hands of those who stand behind it."

Quiet, the Bayushi watches as the ancient Togashi tilts the cup and empties the last of his tea down his throat.

"Spare the child," he advises. "He is worth more to you alive than dead."

Atsuki opens his mouth to speak…

…Atsuki closes his mouth to think.

"The Empire requires a figurehead," the monk says, calmly wrapping the empty teapot in a sheet of burlap, "Even if that leader has no real power, if their focus is upon him, it is not upon you."

The Bayushi's dark eyes glitter. "I had not considered that."

If he and his allies had acted prematurely, if they had slain the Child of Heaven, then the Empire's reactions would be difficult to control. It would expose the Emperor as mortal to lose his son, it would expose his weakness and betray the truth to the populace. That had been Atsuki's desire in the beginning… but this son of Tengoku had a point. The blind faith in the Emperor could be a tool used to usher in a new age for the Empire… all that had to be done was for the Emperor's influence to gradually be worn away, for him to become more and more dependent upon the Great Clans for guidance and protection, for him to surrender those powers to others that he most trusted.

And if that was not the purpose of this blind faith in one man, then what was the purpose at all?

Atsuki's eyes flick back to the mountainous man as he rises from his seat, turning to face the ancient armor, swathed in the oranges of candle-glow. This was implicit approval. Togashi, it seems, felt as he did. And why wouldn't he? Had not this man known the first Hantei? Did he not see the Emperor's failings in this light, better than virtually all others?

The Scorpion bows low, laying his forehead against the cold floor. "I am so indebted," he says. "I will do as you suggest." Rising, he smiles. "Perhaps there is a place in the future for an Emperor after all."

"Perhaps," Togashi agrees.

It is a dismissal. The Scorpion parts, his feet ever-silent as he makes to the entrance of the corridor, passing through the wide doors without a sound. The wind resumes it's stirring, the low rumble of each buffet echoing through the room. It is not until he feels the presence of Bayushi Atsuki fully withdraw that Togashi no Kami, Ten Days Starved, the first Dragon, and great-great-granduncle of the Son of Heaven, allows himself a knowing smile.

Dette innlegget er endre av Selene: 17/10-2011 - 23.30

Winter Court is coming

Fine Quality Kimono: Two peasants starving for a year
Fine Quality Sandals: One peasant starving for a year
Fine Quality Coutier's Cap: Four peasants starving for a year
Fine Quality Coutier's Fan: One peasant starving for a year
Not Looking like a starving peasant at winter court.....Priceless

#2 Bruker er logget av   Wolf 

• The offer you can`t refuse.
  • Ble medlem: 07/11-07
  • Kjønn:Mann
  • Interesser:ja azz 4real!
  • Navn:Aleksander Wolf Ziener

Postet 16/10-2011 - 17.06

Jeg vil være med :)
One vision, One purpose.

Because everyday is just another nail in the coffin.
-Morgan Masterson

Must do impossibru Barrer rorru!

#3 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

• Rittmeister/ Rock & Roll Nigger
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 05/10-08
  • Yrke: MANN! (Vaktmester)
  • Sted:JEG VET DA FAEN HVOR JEG BOR!
  • Navn:Ole Martin Fossheim

Postet 16/10-2011 - 17.35

jeg og
Postet bilde

#4 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 16/10-2011 - 20.55

Fristende, men redd jeg ikke får vært med :( Har nok med de tre kampanjene jeg er involvert i.
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag

#5 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 17/10-2011 - 06.59

Dette hørtes interessant ut!
Er det mye historie og slikt å lære seg før man kan hoppe inn i L5R?
Jeg har aldri hørt om Dette, men om du ikke har noe imot det Selene, kunne jeg kanskje lært meg reglene og kommet meg inn i det før november.

Litt hjelp til å komme i gang? Noen?

Cheers
-Bronyard
Postet bilde

#6 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye
  • Ble medlem: 07/12-09
  • Yrke: Skole
  • Sted:Skedsmo
  • Navn:Henrik

Postet 17/10-2011 - 11.20

Vil gjerne være med:3

Dette innlegget er endre av Kjøpmann Hanz: 17/10-2011 - 15.20

#7 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 17/10-2011 - 23.18

Vis innleggBronyard sa den 17/10-2011 - 06.59:

Dette hørtes interessant ut!
Er det mye historie og slikt å lære seg før man kan hoppe inn i L5R?
Jeg har aldri hørt om Dette, men om du ikke har noe imot det Selene, kunne jeg kanskje lært meg reglene og kommet meg inn i det før november.

Litt hjelp til å komme i gang? Noen?

Cheers
-Bronyard

Glad å høre at det interesser deg. :)
Systemet til L5R er veldig lett å lære seg. Settingen er kanskje litt vanskeligere, men derfor begynner vi kampanjen hvor dere alle ikke er ansett some voksne ennå. Når gruppen har fylt seg opp (og denne utrolige slitsome oktober-måneden er over), så tar vi ett møte alle sammen for å lage character og sånt (ingen spilling, bare laging av character). Da kan de som ikke er kjent med systemet lære seg det samtidig. Jeg vil også poste opp litt mer her om settingen så folk får litt bedre kjennskap med den. Heldigvis for dere er det ikke fylt så mye siden vi er bare i år 430 i setting. :D

Med deg, og Henrik, så tror jeg nesten vi er fulle, siden jeg tror Valle ville ha en plass.
EDIT: Ja, Valle er også med.

DA ER VI FULLE!

Dette innlegget er endre av Selene: 17/10-2011 - 23.30

Winter Court is coming

#8 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 18/10-2011 - 02.05

Setting-informasjon

What is Rokugan?
(fra 4th edition Corebook)
Rokugan is a fictional kingdom, a vast Empire whose history, myths, and culture draw heavily upon the real-life history and culture of ancient and medieval Asia, primarily Japan but also including China and Korea, among others. It is a land where samurai, honorable servants of the Divine Emperor, wage war and forge peace in the name of their lords. It is a land where mighty Great Clans, each compromised of multiple ancient families, work together and against one another in hopes of accomplishing their political and military agendas. It is a land where valiant warriors, or bushi, struggle to win the day for their clans on the fields of battle. It is a land where pious shugenja priests offer prayers to the multitude of Fortunes in hopes of achieving the blessings of Heavens for their lands. It is a land where courtier politicians wage an endless war of words, seeking any possible advantage for their clans. Rokugan is an Empire of honor and glory, of strife and adventure, of horror and mystery.

Tidslinje (til 430 da spillet vårt begynner)

Pre-history
In the beginning, before the universe was created, there was only Nothing. The Nothing that existed before the birth of all things was aware, and at some point during its timeless existence, it realized it was alone - and thus experienced Fear. This unprecedent emotion was the first Sin, and created one third of the world. The realization of Fear also creating in the Nothing a sense of loneliness and a desire for a companion. These sensations were the second Sin, Desire, and created a second third of the world. And when the Nothing realized what it had done, it experienced regret and a wish to unmake what it had mistakenly created. This was the third Sin, Regret, and it created the final portion of the world, completing it and ending the Nothing's existence.
The newly-made universe was chaotic and formless at first, but slowly the primal elements of creation was brought to balance and created different layers of reality. Above was the Celestial Heavens, while below the mortal realm was born, as were the various other spirit realms, and finally, Jigoku, the Realm of Evil.
In the wake of the Nothing came three entities whose names were never known by any living creature since that time. These looked upon the new realms, particularly the mortal world, and recognized that it must be given form and purpose. To do so, the Three Gods Whose Names Cannot Be Spoken sacrificed themselves to give birth to a single man and woman, to bring order to existence. Thus were born the Sun Goddess, Amaterasu, and the Moon God, Onnotangu.
Lady Sun and Lord Moon gave names to all things in the mortal realm to give them form.

The First Century (1-100)
Fall of the Kami
Together, Amaterasu and Onnotangu had ten children: Togashi, Hida, Doji, Akodo, Shinjo, Bayushi, Shiba, Ryoshun, Hantei and Fu Leng. These children caused Onnotangu great concern, because he knew that a child of Sun and Moon could become more powerful than he and might try to usurp his position. The Moon God thus decided his children must die. He chased his children across the Heavens, heedless of Lady Sun's pleading for him to stop. One by one he captured them and swallowed them whole, while Amaterasu wept. Despite her sorrow, she saved one of her children, Hantei. She served Onnotangu sake which she had drugged, and after swallowing nine children and drinking all the sake he was unable to see what he thought was his last child was actually just a stone. He swallowed the stone and went into a deep slumber, and while he slept Amaterasu trained Hantei to defeat his father, and the Heavenly Dragons who embody the worlds elements, gave him a sword of great power.
When the Moon Lord awoke, he found Hantei waiting for him, and son battled father. It was a terrible battle, but in the end, Hantei cut his father open and his siblings tumbled out and fell from the Heavens - all except Ryoshun, the first consumed and the only one among them who was truly dead. In his rage, Onnotangu seixed Fu Leng, determined that not all his spawn should escape. Hantei struck and cut off his father's hand, and Fu Leng fell as well. In desperation to save himself, he grabbed Hantei and they fell together.
Thus the Kami fell from the Heavens and landed in the mortal realm.

Early events
When the Kami arrived, they believed their brothers Fu Leng and Ryoshun dead (incorrectly, in the case of Fu Leng, who fell further than the others and into the realm of Jigoku), and chose not to speak of their fallen siblings. They wandered the world, interacting with mankind before returning to speak with one another. It was unanomiously agreed that mankind should be protected and guided, and the only question that remained was who amongst them should lead. Many of them believed they were best suited to rule, and in the end a tournament was held at the site of their arrival in the mortal realm. Hida, the strongest of them, was defeated by the speed and skill of Shinjo, but Shinjo in turn was tricked and defeated by Bayushi. Shiba, Bayushi's twin, observed his brother's tricks and was not decieved. Doji's elegance overcame Shiba, but she in turn was defeated by the might of Akodo. Finally, Hantei defeated his brother Akodo, and became the first Emperor of Rokugan. Togashi, who had foreseen the outcome of the tournament, did not participate. At the Emperor's command, the other seven Kami set forth to gather followers to their banners, and to pacify the land in the name of Hantei. Thus the Great Clans of Rokugan were born.

The stalwart Hida forged the Crab Clan.
The delicate Lady Doji breathed life into the Crane Clan.
The enigmatic Togashi and his followers became the Dragon Clan.
The militant Akodo gathered to his banner the Lion Clan.
The humble Shiba created the Phoenix Clan.
The manipulative Bayushi crafted the Scorpion Clan in the shadows.
The compassionate Shinjo created the Ki-Rin Clan, later known as the Unicorn.

The War Against Fu Leng and Creation of the Shadowlands
Shortly after the Fall of the Kami, waves of darkness issue from what is today known as the Festering Pit, tainting the southern lands of Rokugan. The armies of the Lost Brother, Fu Leng, swarm across Rokugan and destroy all in their path. The servants of Hantei fight valiantly for decades, but find that they are slowly losing the War.

The Tao of Shinsei is written (year 42)
A strange little man arrives in the court of the Hantei, promising that he can give the Kami victory over the armies of Fu Leng. First, however, he gains audience with the Kami themselves, and speaks to Hantei at length. Shiba copies down the little man's wisdom dutifully; this text later becomes the Tao of Shinsei, the foremost religious text in Rokugan.

The Day of Thunder (year 42)
When the war looks bleakest, Shinsei gathers one mortal from each of the seven Great Clans. Hida Atarasi, Doji Konishiko, Mirumoto, Matsu, Isawa, Shosuro, and Otaku join Shinsei on a journey to the Shadowlands to defeat the fallen god Fu Leng. Those seven are known as the Seven Thunders, the greatest heroes of Rokugan. All of the Thunders die in the battle, save one.

Death of Shiba (year 42)
After the defeat of Fu Leng, Shiba journeys into the Shadowlands in search of Shinsei and the Thunders. Shiba is mortally wounded slaying the First Oni, but ensures that Shosuro returns to the Empire alive.
She returns to Rokugan with the Black Scrolls, objects of great power that were used to defeat Fu Leng. She dies the moment sshe gives over the scrolls to her lord, Bayushi.

Shinjo's Exodus (year 45)
With the war over, the Kami Shinjo determines that she must leave the Empire and explore the world to better prepare the Empire for its dangers. Three families of the Ki-Rin Clan - the Otaku, the Iuchi, and Ide - choose to follow her. A handful oof her people remain to protect her lands, and they eventually become the Minor Clan known as the Fox.

Death of Hantei (year 45)
Crippled by a lingering wound from the war, Hantei spends the last months of life bedridden. Unable to carry the news of victory to the Empire, Hantei charges a boy named Miya with the responsibility of bringing the joyous tidings to all. Shortly afterwards, the Son of Heaven closes his eyes and dies content with what he and his siblings have done. Miya is awarded with his own family, who directly serve the Emperor.

Crowning of Hantei Genji (46)
Due to a period of mourning, the throne stands empty for a short time while the Empire recovers from the war and the loss of Hantei. Hantei Genji, the first son of Hantei, is crowned Hantei II five months after the death of his father. Genji, also called the Shining Prince, is responsible for the majority of social traditions of the modern Empire. Genji's reign last over 200 years, the blood of the Kami Hantei strong in him. Genji marries a woman of the Doji family, cementing the tradition of the Hantei Emperor taking a Crane bride and the concept of primogeniture (inheritance by the first-born).

Birth of Hida Osano-Wo (year 48)
Osano-Wo, second son of the Kami Hida and offspring of the Thunder Dragon was born this year.

Hida steps down as Champion of the Crab (year 63)
Hida entrusts leadership of the Crab to his son, Osano-Wo. He spends his time travelling deep into the Shadowlands to hunt for demons or worse things... Many years later, he wanders off, claiming to look for his son, Atarasi, and never returns.

Mantis Clan founded (year 80)
Osano-Wo chooses to acknowledge his illegitimate son Kenzan as his heir rather than the legitimate Kaimetsu-Uo. Though relations between the brothers are not hostile, Kaimetsu-Uo leaves Crab lands to find his destiny. He finds it across the seas of Rokugan, on the islands he names the Isles of Spice and Silk. His followers call themselves the Mantis, though they are not currently acknowledged as a clan.

Disappearence of Bayushi (year 83)
The First Scorpion is said to have left behind his mask and sword for his son, with the note "I have lost her forever" before disappearing completely.

Fox Clan is founded (year 90)
The followers of Shinjo who were left to guard her lands, are ousted from those ancestral lands by the Lion Clan. They are granted new land in the large forest of Kitsune Mori, as well as a family name and a clan of their own. The Emperor forbids the Great Clans from declaring war upon them (thus establishing the precedent by which Great Clans may not initiate war with Minor Clans).

Osano-Wo is murdered and becomes the Fortune of Fire and Thunder (year 97)
Hida Osano-Wo is murdered by an unknown assassin. His son, Kaimetsu-Uo, hunts the murder to the doors of Shiba's Palace (Shiro Shiba). When the Phoenix refuse to open the gates, Kaimetsu-Uo cries to his father for vengeance. Thunder roars and a stroke of pure lightning opens the gates. The Phoenix quickly back down and agree to assist him. The traitor is released into Kaimetsu-Uo's custody and painfully executed.
Shortly thereafter, Phoenix scholars request that Hantei grant the status of Fortune upon the departed Hida Osano-Wo, who is thereafter the Fortune of Fire and Thunder.

Death of Akodo (year 99)
While survering the construction of the Hall of Ancestors, the Kami Akodo is caught in an unexpected fight with the beasts of Shadowlands. Akodo stands against the horde with one hundred of his men, and meets his enemy in what was once the Seikitsu Pass through the Spine of the World mountains. When the battle seems lost, Akodo calls out to his mother, the Sun Goddess, to witness how brave men died. As the advancing beasts reach him, Akodo's mighty roar collapses the pass, bringing down a mountain upon him and the enemy.

The Second Century (101-200)
Reported death of Togashi (year 101)
When Doji travels to the land of the Dragon Clan to visit with her brother, Togashi, she is turned away at the gate. This was the first news of the death of the Dragon Kami.

Disappearance of Doji (year 102)
Lady Doji is wracked with depression after watching the fickle mortal world shift and change as she remains constant. As she has never been close with her sole remaining sibling, Hida, DOji begins to feel very alone. With that, Lady Doji imparts her final wisdom to her son Nio and walks into the sea, never to be seen again.

Creation of the Badger Clan (year 110)
The Badger Clan, one of the smallest of Rokugan's Minor Clans, is founded to guard the northern passes of the Empire.

Book of Sun Tao is written (year 145)
The origins of the man known as Sun Tao are open to speculation, but it is generally believed that he wrote his treatise on warfare during this period. The writings of the ronin general are valued as greatly as the observations of Akodo himself, sometimes even more so. The missing original copies of his manuscropt are amongst most greatly prized treasures in Rokugan.

Emerald Magistrates and Emerald Legions founded (year 153)
Experienced military officer Doji Hatsuo and skilled courtier Soshi Saibankan begin drafting methods by which quality soldiers could be conscripted and magistrates could enforce the law of the Empire. Hatsu and Saibankan soon devise the framework for the Imperial Legions and the Emerald Magistrates, respectively. The new system guarantees that the Emperor's conscripts and magistrates will work closely, with powers that complement one another without being excessive. The system persists without radical change to this day.

The first mention of the Naga (year 200)
A Crab named Kaiu Sudaro loses his son in the Shinoment forest. The boy is rescued by the Mara, a creature with a great snake tail and a human body. By all accounts, this is the first notation in the Empire of the Naga, who soon become deeply integrated into Rokugani myth and legend.

The Third Century (201-300)
Disappearance of the Kami Hida (year 210)
The aged Kami of the Crab took up his tetsubo, announced he intended to seek out his lost son, and departed into the Shadowlands. He was never seen again.

Invention of koku (year 243)
Yasuki Tanaka invents the koku. The system of exchanging items of worth for goods or services existed long before him, bit it is he who designs the koku as it is today. The koku's design features the kanji of the Fortunes on one side and the Kami on the other. Though they are simple and recognizable, Tanaka's coins manage to confound most attempts at forgery. When the Emperor inquires as to the nature of the strange little copper coin (which was, at that point, used exclusively by the Crane) Tanaka gladly provides the Emperor with his minting plates as a gift.

Death of Hantei Genji (year 247)
Like his father, Genji is said to have ascended into the Celestial Heavens upon his death. The latter part of Hantei Genji's rule secures Shinseism and the philosophy of the Shintao in the Empire, although it does not become widely popular until later in the history of the Empire.

The Fourth Century (301-400)
Beginning of Crab-Nezumi Alliance (year 314)
The Crab Clan befriends a strange race of creatures called Ratlings, known only as mythical figures in the night by the rest of the Empire. Twelve year old samurai Kazuma has a strange rapport with Ratlings, and forges the bonds of trust between man and Nezumi (Ratling). The Nezumi believe that Kazuma possesses the soul of both human and Nezumi.

Founding of the Snake Clan (year 339)
Imperial magistrate Isawa Chuda successfully saves the Emperor's life from the deadly threat of a maho cult. In reward for his years of service and valorous actions, the Emperor declares Chuda to be the daimyo of the Snake Clan after Chuda proclaims that he is the Emperor's serpent, "creeping into hidden places and striking down your enemies".

Founding of the Centipede Clan (year 347)
Centered around a modest shugenja school, the family of the school's original sensei is given the lands and title of a Minor Clan. The sun-worshipping Centipede are given their status mostly due to their isolation from the Phoenix, as several Otomo point out to the Hantei that it would be much simpler for record their events and tax their peasants as if they were treated as a seperate entity.

Crowning of Hantei Fujiwa (year 371)
Hantei V (also known as Hantei Fujiwa) was an exceptional Emperor for many reasons. He believed that the more recent Emperors were too concerned with increasing the quality of life in the Empire for certain areas instead of improving the Empire as a whole. Hantei Fujiwa was the first Emperor since Hantei himself to actually engage the forces of the Shadowlands in combat. Hantei V himself slew an oni with the powerful Sword of Hantei, and led the Imperial Legions in combat side by side with the Crab.
When the Emperor returned to Otosan Uchi, his wrath upon the Lion and Crane was great. He accussed them of weakening the Crab through political attacks, requiring as a result of his direct intervention on their behalf. Fujiwa's first wife died childless during the time he was in Crab lands, only furthering the Hantei's anger.

Bayushi Atsuki conspires against the Emperor (year 385)
Bayushi Atsuki, fresh from Gempukku, decides that the Emperor should be protected from rule. His writings on the subject are kept hidden by the Scorpion, and he receives a reprimand. His punishment is kept a secret from the Empire at large, but eventually he is declared suitably “re-educated” and fit for service.

The beginning of the Yasuki-War (year 387)
Conflicts arise between the Crab and Crane over settlements in Kenkai Hanto.
For the last century, the Crane have used their position in the courts, and their sway over the Imperial Family, to divert funds from the Crab due to an ancient slight. The Crab Champion, hoping to free the Emperor of the Crane's influence and break their stronghold over the economic strong-arming of their clan, begins to build several fortresses along the borders of Crane Lands in Kenkai Hanto. The Yasuki Daimyo, in secret, asks the Crab for assistance in defense of the peninsula, making a mercantile agreement with the Crab to placate them. This serves to the chagrin of the Crane Champion, Doji Mizobu, who admonishes the Yasuki for this action. Existing tensions between the Yasuki and the Doji family escalate the matter. Minor skirmishes mark the border, but there is no open bloodshed yet.

Imperial Spymaster is created (year 390)
Bayushi Atsuki becomes the Imperial Spymaster, head of the Emperor’s personal network of informants.

The Gozoku-rule begins (year 391)
The Heir of Rokugan, Hantei Kusada, is kidnapped by bandits at age 5 on his way to Winter Court with his mother. He and the Empress are held prisoner by "bandits" and Hantei the 5th, acting under the advice of the Imperial Advisor and the court Spymaster, seeks them out personally to demonstrate sincerity.
To get his son and wife back, he makes several strange political concessions and gives a large deposit of Iron. After the heir is released, the bandits are sought by the Emerald Magistrates, but are never found. The Emperor, acting under the advice of his Advisor, takes extreme measures to protect his son, including giving the Spymaster the power to conduct investigations into any person, and superior testimony power over anyone other than the Emperor's immediate family, the Emperor himself, and the Chosen.
The Imperial Chancellor, Otomo Tohojatsu, is made regent-in-waiting.

The Crab-Lion Alliance (year 396)
The Lion Champion, Akodo Mitsuyuki, openly gains the Emperor's favor by boldly supporting honorable campaigns and committing the Lion Clan to them in his name. The Lion and Crab form a political alliance, causing the Crane Champion to grow paranoid of an invasion.

Peak of the Yasuki War (year 397)
The conflicts between the Crab and the Crane escalate, encouraged by hidden political forces. The territory and trade disputes finally break into full-scale combat as the Crab launches an attack on the peninsula, seizing the Yasuki lands for their own.
The Crane retaliate by slandering the Crab in court, and the Phoenix carry the words to the people. Because it was the Crab who attacked, and because they'd killed Crane Peasants on their way in, and because the attack resulted in a sudden inflation, the Crab became extremely unpopular. This shamed the Crab, not the Crane, for they had attacked first, and public turned against the Crab and regarded them as bullies. The Lion Champion did not support the Crab in this war effort, lest the Lion suffer from the same loss of face, causing their new alliance to break.
Thus, the Crab trades with the other clans were all cut. Without anything to fuel their war, the Crab began to suffer, and the Daidoji Iron Cranes began to push them from the lands in a sudden counterattack.
The Emperor attempts to garner support for the Crab, and in doing so, accidentally disgraces himself in the eyes of his followers.
Also in this year, Doji Raigu, heir to the Crane Champion, has a son, Doji Bosai.

The Yasuki defect to the Crab and the death of Doji Mizobu (year 399)
It is discovered that the Yasuki Daimyo has been secretly sending supplies to the Crab armies. This is an act of treason and betrayal, and Doji Mizobu demands that the Yasuki Daimyo fall on his sword. They defect, and the Crab takes them in. With the Yasuki backing them with illegal supplies, the Crab have the ability to fight back, and the war turns extremely violent just before the Winter begins.
The Crane Champion Mizobu is ambushed on his way to winter court by Crab samurai, and in the ensuing battle, he is slain. Doji Raigu becomes champion, wearing his hatred of the Crab openly.

End of the Yasuki War, the founding of the Sparrow Clan, and the death of Hantei Fujiwa(year 400)
It becomes apparent at the Winter Court that if the Yasuki War continues, the burden on the Empire will cause it to break. The Emperor is faced with a great crisis; if he cannot end the war, many will starve from the broken economy.
The Emperor finally intervened, an opportunity afforded to him by political mechanizations of Doji Raigu and the Phoenix Champion. To stop the Empire's first open civil war, the Emperor issued an Imperial Edict that banned all large-scale open warfare amongst the great clans.
The forced negotiations between the Crane and Crab had a hand in the creation of the Sparrow Clan mid-year.
Late this year, Hantei V mysteriously takes ill and dies, leaving Otomo Tohojatsu as ruling power until Hantei VI comes of age.

The Fifth Century (401 to 430 <- gamestart)
Snake Clan corrupted (year 401)
Chuda Tamihei, great-grandson of Isawa Chuda, succumbs to the temptation of a spirit and voices a deadly prayer to dark forces, unleashing an never before seen horror in the lands of the Snake Clan. The spirit begins extending its influence throughout the tiny Snake Clan, completely assuming control in a matter of a month.

The Five Nights of Shame (year 402)
The Snake Clan is hunted down to a man and destroyed by the Phoenix Clan during the Five Nights of Shame. This makes the Phoenix unpopular with other Minor Clans.
Otomo Tohojatsu, the Imperial Reagent, does not punish the Phoenix, following the poorly-worded letter of Hantei V's law, and not the spirit. The blame is shifted to the dead Emperor, who is said, in whispers, to have left a loophole in his edict. The boldest say that he was too incompetent to properly forbid the warfare between the clans.
The Crane Champion's second son, Doji Sekidera, is born in this year under an inauspicious sign.

Coronation of Hantei Kusada (year 403)
Hantei Kusada, at the age of 17, becomes the Sixth Emperor of Rokugan. He completes his Gempukku and Tohojatsu bows down, relinquishing the throne to the Son of Heaven.
The Imperial Court is chosen: Otomo Reju, the Imperial Chancellor, Bayushi Atsuki, the Imperial Spymaster, Shiba Gaijushiko, the Imperial Scribe, Seppun Retsu, the Captain of the Hidden Guard, Miya Retsu, the Voice of the Emperor, and Doji Raigu, the Imperial Advisor.
In the same year, Kusada takes childhood friend Doji Kishime as his bride.

Birth of Kusada's first child (year 406)
Kusada's first child is a girl. The Emperor despairs; she will be no heir to the throne. What is normally a great festival of an Imperial Birth is instead a very quiet and subdued celebration. Her birth is unannounced to the Empire at large, and only those close to the Imperial Family are ever aware of her birth.
There has never before been an Empress of Rokugan; tradition therefore dictates the heir must be a male. It is a tradition that is, perhaps, destined to be shattered…

An heir is born (year 407)
Early this year, Kusada's second child is born; it is a son! His birth is announced by the Imperial Herald and the Empire erupts into grand festivals. Diviners predict the day he ascends to the Throne will change the Empire for the better.
In the following years, Kusada will father three more children.
This year, the Lion Champion Akodo Mituyuki also has a son.

Disgrace of the Lion Champion (year 408)
The Lion Clan attempts to invade the Phoenix lands through Kiken Roka. The pass is held, however, and the Lion are repelled. Emperor Kusada punishes the Lion Clan by forcing them to pay the Phoenix reparations, enforcing the Imperial Edict of his father. The Lion Champion, Akodo Mituyuki, is publicly disgraced.

Akodo Mituyuki retires early (year 410)
Lion Clan Champion Akodo Mituyuki suddenly and abruptly retires at the age of 36, cutting off his topknot 9 years before it is customary to do so. His son is too young to take the Championship, and so the Matsu Daimyo, Matsu Itagi, assumes championship temporarily. Mituyuki is retained as an honored sensei.
Courtiers whisper that Mituyuki, ironically called "The Grey Akodo," retired early out of shame.

Hida Tadaka and Matsu Itagi in Shadowlands (year 412)
Matsu Itagi, an idealistic and confident Lion Champion, who has known only success and has never been tempered by failure, arrives in Crab Lands and announces to the Crab Clan Champion Hida Tadaka that he will enter the Shadowlands and seal up the Pit of Fu Leng. He is warned against this action but he does not listen. The Crab let him go into the Shadowlands to attempt the task.
25 days later, Matsu Oki, the sister of Itagi and leader of the Lion's Pride, arrives at Kyuden Hida and demands to know where her brother is. Knowing that the Crab have always had a grudge against the Lion ever since the Lion pulled their support in the Yasuki War, and believing the Crab to have little understanding of Honor, she came to the conclusion that the Crab were holding him hostage. If the Crab to not produce him, she will declare war on the Hida. Explaining the situation would cause the Crab, who are already severely politically weakened by the Crane and Scorpion alliance, to lose much face. Neither can they afford to fight the Lion. So the Crab Champion decides there is only one choice to make, and he stoically enters the Shadowlands alone to find Itagi.
Tadaka's young daughter, Hida Azami, stalled the Lion army as long as she could, until at last Matsu Oki would wait no longer. Now believing her brother to be dead, she declares a blood feud on the Hida family and readies her armies, again disregarding Imperial Edict. But just before the initial confrontation, Tadaka arrives from the Shadowlands with Itagi's body. Rushing to her brother's side, she hears his last words just before he dies, "We were not defeated." Tadaka, also injured, dies from his wounds shortly after Itagi.
Now the new interim Lion Champion, Oki formally apologies to the Hida and leaves with her brother's ashes. Both of their remains were scattered together in the Golden Sun Plains and tombs were erected in their honor at Otosan Uchi.

Fostering of the Imperial children (year 414)
In observance of the edicts and promises made by Hantei the 5th as a part of what ended the Yasuki War, The Emperor's children are all fostered to the Great Clans. Tearfully, Doji Kishime, the Empress, watches as all five of her children are taken away from her.
The Emperor's three sons are taken by the Scorpion, Crane, and Phoenix. The Eldest of these, a young man who would one day take the name Hantei Toson, is fostered by the Crane. He is trained in the courtly arts under their guiding hand. It is not known what became of the Hantei’s daughters.

Akodo Kurojin becomes the Lion Clan Champion (year 423)
Matsu Oki steps down as Temporary Lion Clan Champion, allowing Akodo Kurojin, the son of the disgraced Mituyuki, to become the rightful Daimyo. At the age of 16, he takes to leading the Lion Armies.

A Religious Renaisannce (year 428)
Emperor Kusada, sensing that the Heaven's favor is drifting, attempts to increase the influence of Religion and Philosophy throughout the Empire. He openly studies the Tao and creates 24 new temples in places of religious significance. He attempts to unite the worship of the Fortunes and the study of the Tao under one national religion.
He meets with the Brotherhood of Shinsei on numerous occasions, and the Monks of the Brotherhood enjoy new Imperial privileges. Soon, there is a Monk of the Brotherhood within every court in the land, and the Emperor makes Gaman, the Master of The Four Temples, Rokugan’s first Minister of Religion, inducing him into The Chosen. It is the first promotion Emperor Kusada has ever performed in person, a great honor.

Gusai family name is bestowed (year 429)
Gusai, the leader of a group of Ronin calling themselves the Mantis, attempts to lobby the Emperor for the position of Minor Clan. His audacity is the subject of legend, but the Emperor hears him regardless. Gusai's case rests on his own strength: he insists that he is the strongest person at the court, and a lord has to be strong. Word and deed are the same, he says, and steel is yet stronger than honor.
The Emperor gives Gusai an ultimatum: "Show me that Steel is stronger than Honor, and I will make you Daimyo within my court."
Gusai, who had hidden a blade in his kimono, drew it and held it to the Emperor's throat, faster than the guards could respond.
The Emperor acknowledges Gusai's point and concedes, granting Gusai his own family and naming him the first Champion of the Mantis. However, the Emperor then says that he will refute Gusai's point. "I will demonstrate to you how much stronger a man's words can be." With only a stroke of his brush, Kusada signed Gusai's Writ of Execution, and the man was put to death. Gusai’s son becomes Mantis Clan Champion.

The 401st Topaz Championship (year 430)
The Topaz Championship, a tournament where the best students of the clans compete for the title of Topaz Champion, is held annually (and the winner holds the title for one year). In Rokugan, a child must prove their worth before becoming an adult, and the Topaz Championship is the most prestigious event to show how worthy you really are.
Unknown to all, a small group of attending students are destined to change the course of Empire's future…
…for better or for worse…
Winter Court is coming

#9 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 19/10-2011 - 02.02

*stille forbanner forum uten tables-funksjoner* Formatet under er litt klønete med bildene, men jeg inkluderte dem alikevel siden jeg er glad i visuelle demonstrasjoner. X(

Ok, som noen vet, men siden vi har noen nye, i L5R så spiller man da samurai fra de forskjellige klanene (som nevnt i introduksjonen og timelinen). Det er sånt sett tre "klasser" man kan velge mellom i de forskjellige klanene: bushi (kriger), shugenja (prest/magiker), courtier (politiker og sånt, folk som snakker i hoffet og gjør jobber som ikke er egnet til krigere eller prester).
Hver klan er som sitt eget lille kongedømme under keiseren, og hver klan har sine stereotyper, tradisjoner og talenter. Hver klan er gjort opp av forskjellige store familier, som på en måte er egne små-klaner, eller hus som de også blir kalt.
Siden vi spiller i år 430, er ikke Unicorn Clan en mulighet å spille, og Mantis er for øyeblikket en Minor Clan.

Her er en introduksjon til de seks store klanene, deres familier og litt informasjon om deres nåværende ledere samt informasjon for denne tidsperioden.
Skal få opp om de små klanene (som er kanskje på størrelse med en stor klans familie ;) ) imorgen, men jeg kan si med en gang av Minor Clans, så eksisterer: Badger, Centipede, Fox, og Mantis.

The Crab Clan
Postet bilde
Denne tapre klanen er Rokugans forsvarere i sør, og de er ansvarlige for keiserrikets sikkerhet fra invasjon av demoner fra området kjent som Shadowlands. Århundrer med konstant krig mot umenneskelige fiender har herdet dem til meget mektige og brutalt praktiske krigere, men de har liten sans for det som resten av keiserriket ser på som dannet oppførsel og gode manerer. Som et resultat av det, er de ofte sett på som uhøflige bøller av de andre klanene.

Hida familien
Etterkommerne av Kami'en Hida er blant de største og sterkeste menn i hele riket. Byrden å forsvare Rokugan faller på deres skuldre, og de er dyktige krigere og talentfulle taktikere i forsvar. Hida samurai ofte ser hatsk på andre klaner som nyter beskyttelsen de gir dem, samtidig som de håner klanen for mangelen på mannerer.
Hida familien er den største familien i klanen, og klanens lederskap er under Hida sine direkte etterkommere.

Hiruma familien
Stille og dødelige, Hiruma familien er speidere og livvakter for klanen. De er like smidige og grasiøse som en Hida er stor og sterk, og krigerne fra de to familiene komplimenterer hverandre godt. Hiruma speidere har den farlige jobben å speide Shadowlands for fiender, en jobb som leder mange til død eller verre skjebne.

Kaiu familien
Den industrielle Kaiu familien er ansvarlige for den mest imponerende og funskjonelle ingenør-kunstene i hele keiserriket. De er smeder, stridsvåpen designere, og arkitekter, og de er ansvarlige for å opprettholde den store Veggen som separerer keiserriket fra Shadowlands. Av alle familiene i klanen, er de mest likt av de andre klanene. Et sverd eller en rustning laget av en Kaiu-smed her en meget verdsatt gave.

Kuni familien
Dystre i utseende og væremåte, Kuni familien er blant de mest fryktede shugenja i Rokugan. Lenge siden bestemte lederskapet i familien seg for at den eneste måten å beisere Shadowlands på var å forstå det. Som følge av dette er de i besittelse av informasjon som ville drive de fleste folk til vanvidd.
Kuni shugenja har en tradisjon å male ansiktet sitt hvitt med detaljer i sort og rødt.

Yasuki familien
Yasuki familien er nesten rake motsetningen til resten av klanen. Medlemmer av familien er små i forhold, og eier ofte ett slu sinn. De var en del av Crane Clan intill nylig, men av grunner ikke helt kjent for alle så har de nå sverget troskap til Crab Clan. De er handelsmenn, politikere og bankmenn, som alltid ser etter den neste sjansen til å tjene deres nye klan. Andre klaner ser ned på Yasuki som driver mye med penger å handel, da det er ikke sett på som riktig for en samurai å være så opptatt av penger.

Klanen i år 430
Champion (leder): Hida Azami
Postet bilde
De siste årene har gitt deres klan tunge tider. Selv om de har nylig akseptert Yasuki familien inn i deres rekker, klanens harde liv har stødig økt over kort tid.
De slikker fortsatt sine sår etter deres direkte konfrontasjon mot Crane bare 30 år siden. De har sett deres inflytelse i keiserriket svinne hen som årene har gått. Det har ikke vært noen stor-offensiv fra deres evige fiende på over 100 år. Med en økning på skattene og en nedtur i tributter og støtte fra andre klaner, som tror at trusselen fra Shadowlands er effektivt over, har klanens skattkamre endelig begynt å gå tomme. Det er nå jobben til Yasuki familien å fylle disse igjen og finansiere den endeløse krigen mot Jigokus krefter. Standhaftige, sta, og viljesterke, selv til den bitre slutt, har Cran blitt innesluttet og nekter nå å be om noe som helst hjelp, og istedenfor snur deres øyne mot det uhyrelige stille Shadowlands fra toppen av den store Veggen...
Klanen har lidd tap av to ledere på bare 15 år. Den første, Hida Ichido, døde i duel mot Crane Champion under Yasuki-krigen. Den andre, den beundrede og høyst-respekterte Hida Tadaka, døde for å redde lederen av Lion Clan, og etterlot sin kone og eneste sønn. Hans kone, Hida Azami, er nå deres leder. Trent av Asako familien da hun var ung, Azami er en trent politiker, og ikke en mektig kriger som hennes mann var. Men selv om mange ikke bærer noe respekt til henne, har hun klanens karakteristiske trekk av stahet, vilje og mot. Hennes usedvanlige rolig og stille blikk som ser igjennom deg for mange til å føle hårene i nakken reise seg, like sikkert som en hver Hida krigers krigsrop. Noen menn i klanen rister hodet over tanken på å bli ledet av en politiker, men de vise innser at en som forstår politikk er kanskje akkurat det klanen trenger i disse trange tider...
Crab Clan er på uvennlig termer med Crane (som de ser på som bortskjemte sveklinger), Scorpion (som de ikke stoler på), og de keiserlige familiene (som deres tidligere Champion fornærmet ved å nekte en invitasjon til keiserens vinter hoff). De er vare allierte med Phoenix, og er på gode termer med Lion, tross i en nylig misforståelse.

The Crane Clan
Postet bilde
Kjent fra starten av keiserrikets historie som Keiserens Venstre Hånd, Crane Clan er ansvarlig for å opprettholde balanse og integritet i alle hoff i keiserriket og i Rokugans samfunn generelt sett. Det er liten overaskelse at Crane er eksemplarer i diplomati og politikk, og er sett på som ubestridte mestere i disse felt, med all sjalusien fra andre det innebærer selvsagt.

Asahina familien
Stille og fredfulle, Asahina familien er blant de mest monastiske samurai-familiene. De er kanskje også de mest pasifistike, enda mer enn Phoenix Clan, og de avskyr vold og søker alltid en fredfull løsning. De er også kjent for deres hengivenhet til å lage kunst, og som en shugenja-familie er ofte deres kunstverk nesten overnaturlig vakre.

Daidoji familien
De såkalte Iron Crane er den sterke armen til klanen som forsvarer deres grenser. De har ikke helt den samme grasiøse elegansen til sine klansfrender, men er sterke og fokuserer på taktikk som andre kanskje ville sett på som sleipe eller muligens æreløse. Daidoji betyr "forsvarere av Doji" og det er et navn familien har gjort seg fortjent til.

Doji familien
Herrer av Crane Clan, Doji familien er de ypperste innenfor kultur og politikk i keiserriket. Det er et bevis på Dojis intellekt og innflytelse at klanen har overlevd så langt til tross for at de er besatt på alle kanter av større og mer militante klaner, som synes at Crane Clan's dominanse i keiserens hoff er meget frustrende.
Doji familien er høyst respektert for deres nære bånd til tronen, og det er de som hersker over Crane Clan. Siden keiseren etter tradisjon tar alltid en brud fra Doji familien, er det sett på som en stor gave å bli giftet til en Doji brud.

Kakita familien
Nære slektninger av Doji familien, Kakita familien er også etterkommere av Lady Doji og hennes ektefelle Kakita. Kakita familien har sterk tro på å eksellerere i ens utvalgte oppgave, uansett om det gjøremålet er krigføring eller skape kunst. Som de andre Crane familiene er Kakita familien også kjent for å være vakre.
Kakita familien er rikets beste duellister innenfor Iaijutsu (the art of fast-draw), selv om det er sagt at Dragon Clan's Mirumoto familie er deres likemenn med sverdet.

Klanen i år 430
Champion (leder): Doji Raigu
Postet bilde
Som følge av en kostelig krig mot Cran som endte i et bittert endelikt, har Crane hatt en tid med tidligere usett vekst og godt liv. Klanen nesten dominerer keiserrikets politiske scene og handelsruter. En Crane holder tittelen som Emerald Champion, en annen er Keiserens personlige rådgiver, og Keiseren har også valgt ut en Crane som sin Consort. Under ledelsen av den nå-regjerende Doji Raigu, har klanen inntatt de mektige haller og velsignelser fra Keiseren regner ned på dem. Meget få stiller spørsmål til deres leder, men noen undrer hvorfor det er så få utfordringer fra deres tradisjonelle rivaler, Scorpion Clan. Faktumet er at det er en hemmelig allianse mellom lederskapet i Crane og Scorpion, men dette er ikke allmenn kunnskap eller offisielt anerkjent.
Doji Raigu mistet sin far i Yasuki-krigen, og hans hat for Hidas krigere kjenner nesten ingen grenser. Klanen har brukt sin overlegne posisjoner i keiserrikets hoff for å straffe Crab Clan ved nesten alle muligheter de får, og de har blitt meget rike på Crab gull. Under krigen forsterket også Crane grensene sine med Mantis leiesoldater, som de ser på så vidt bedre enn ronin, og verdig ihvertfall litt mynt. Crane Champion, som er Keiserens personlige rådgiver, har keiserens øre, og ukjent for alle unntatt en håndfull personer har han også mye mer enn det...
Crane er venner med Phoenix, Sparrow og Fox. Kakita familiens føyd med Matsu familien gjør at deres relasjoner med Lion på sitt beste forblir uvennlig. De hater Cran som uhøflige og skitne bøller, men de har en skjør fred med Scorpion.

The Dragon Clan
Postet bilde
Enigmatiske og mystiske, samuraiene av Dragon Clan har gått deres egen vei siden keiserriket ble grunnlagt. De er mer individualistiske og bryr seg litt mindre og verdslige velstand enn de andre klanene, noe som gjør at de har mye til felles med monke-ordenen Brotherhood of Shinsei.

Agasha familien
En familie med shugenja og lærde folk, Agasha folk er nysgjerrige av natur. De driver ofte med rare eksperimenter, og tøyer alltid grensene på hva man vet og hva som kan trygt gjøres med magi. Deres studier har gjort dem til talentfulle alkemister, og de lager allmenn medisiner samt magiske brygg.
Deres grunnleger, Lady Agasha, skal visst ha vært den som oppfant folde-teknikken til sverdlaging.

Mirumoto familien
Mirumoto familien er de brede skuldrene som bærer byrdene til klanen. Mens Togashi ordenen søker etter visdom på deres egen måte, hersker Mirumoto familien over klanen nesten bokstavelig talt mens de ser til klanen dag-til-dag behov og deres hær. De er den aller største familien i klanen, og fyller rundt halvparten av hele deres antall.
Familien er mest kjent for sin to-sverds teknikk, og det sies at deres sverd-ferdigheter kan måle seg med Kakita familiens duelister.

Togashi ordenen
En hellig orden av monker mer enn en familie, Togashi ordenen tar imot alle som ønsker å bli en del av dem... gitt at de finner frem og klarer å overkomme deres prøver. De markerer seg med merkelige tatoveringer som visstnok gir dem overnaturlige evner.
Dragon Clan er ledet av Togashi ordenens overhode, men nesten all lederskap er tatt hånd om av Mirumoto familien. Deres Togashi leder er en spirituell leder.

Klanen i år 430
Champion (leder): Togashi Hikaru
Postet bilde
Ikke mye er kjent i keiserriket om Dragon Clan. De har ikke forlatt sine fjell i store antall på trehundre år: de keiserlige dokumenter er vage på deres manntall, og deres skatter tyder på at de har sunket i befolkningen, eller er ekstremt fattige. I virkeligheten er det bare en håndfull representater av klanen rundt om i landet, for det meste bare en i hvert største hoff og tre i keiserens Forbudte By. Rykter om de mystiske Dragon sirkulerer riket jevnlig: noen sier at klanen produserer en type gale villmenn, som barberer vekk håret på hodet, hyler mot månen, puster ild og eter rått kjøtt. Noen våger faktisk å snakke om disse ryktene i det åpne, de har ikke akkurat noen frykt for å bli overhørt.
Sannheten er at klanens medlemmer har rett og slett holdt seg til sitt asketiske liv i fjellene. Togashi ordenen kontemplerer livets meninger og univsersets gåter i deres bortgjemte templer, Mirumoto familien sørger for at fjellene er trygge fra trusler og fraråder utenforstående reise i deres land (bare noen få har besøkt deres land i det siste århundre), og Agasha familien fortsetter deres studier av alkemi i fred. Det er ikke helt sikkert hvem den nåværende Champion for Dragon Clan er: de siste dokumentene for to år siden bærer navnet til Togashi Hikaru. Bare Scorpion Champion og Badger Champion hevder å ha noen sinne sett mannen.
Klanen forholder seg nøytralt til nesten alle klanene, med unntaket av Phoenix, som de ser på som nesten venner, og Scorpion, som ikke stoler på Dragon Clan og har prøvd å infiltrere deres festninger for å lære deres hemmeligheter, uten suksesss, de siste tre tiårene.

The Lion Clan
Postet bilde
Lion Clan er Keiserens Høyre Hånd, forsvarere av hands land og hans person, selv om noen ganger så er Seppun familien eller de Keiserlige Legioner tillat å stå som dårlige erstatninger (mener Lion Clan). Klanen er gjennomført militante og har den aller største stående hæren i den kjente verdenen. De er fryktet for deres ferdigheter i kamp og respektert for deres meget ærefulle natur.

Akodo familien
Lion Clan's herrer, Akodo familien er anerkjent som mestre av krig over hele riket. Det sies at ingen hær noensinne som har blitt ledet av en Akodo har kjent nederlag, og selv om det kanskje er en liten overdrivelse, er det ikke så langt fra sannhet. Medlemmer av familien har tendens til å være rolige og analytiske, og mangler ofte den ildsjelen som Lion Clan er meget kjent for.

Ikoma familien
Stemmen for Lion Clan, Ikoma familien snakker på vegne av klanen i hoffet og i historie-bøkene. Familien supplementerer ikke bare klanen med courtiers, men også med historikere og fortellere, noe som klanen setter meget stor fokus på. For hver eneste sten-ansikt Lion Clan samurai som ikke tillater seg selv å vise sine følelser, er det en Ikoma som gråter åpenlyst når han forteller den samuraiens histore til andre.
(Note: en god samurai skal aldri la seg bli overmannet av sine følelser, ellers virker han svak. Ikoma familien er ett unntak til dette da deres fortellere viser følelser på vegne av de som ikke kan.)

Kitsu familien
Stille og reserverte, Kitsu familien er blant de mest tradisjonelle og konservative, noen ville sikkert sagt gammeldagse, shugenja familiene i Rokugan. Det sies at familien stammer fra Akodos familie og en eldgammel rase som kalte seg kitsu, som ble nesten utryddet av Lion Clan da keiserriket var ungt. Det sier ihvertfall Kitsu familien selv, selv om få utenfor klanen tror det.
Deres blodlinje har blitt velsignet med merkelige, overnaturlige evner, som å kommunisere med andre deler av universet.

Matsu familien
Matsu familien er den største i keiserriket, og de er grunnen til hva de fleste folk forestiller seg at hele Lion Clan er som. De er kilden til klanens stereotype om temperamentsfulle krigere, og det er mer eller mindre korrekt; Matsu folk er som ilden da de blir fort sinte, og er alltid lystne til kamp. Deres familie ble grunnlagt av den kvinnelige krigeren Matsu, og er kjent for sin militære gruppe som bare tillater kvinner: Lion's Pride.

Klanen i år 430
Champion (leder): Akodo Kurojin
Postet bilde
De siste årene har ikke vært de beste for klanen. Tidligere kjent som keiserens Høyre Hånd, har Lion Clan, sakte men sikkert over årenes løp, for det meste blitt erstattet av Scorpion Clan's hærer. Mye respekt og ære er fortsatt gitt til dem av de keiserlige familiene, men den edle klanen kjenner ikke lenger den samme hederen some de hadde. Som et resultat av svakhet i deres forrige leder, som trakk seg fra hans stilling uten forklaring, har de funnet seg selv i en vanskelig posisjon. Ikoma og Matsu familiene seg imellom krangler om hvilken retning klanen trenger. Frustrerte og engstelige, Lion har innesluttet seg til seg selv, og virker sannsynlige til å starte en militært angrep over den minste fornærmelse. For å opprettholde sin hær, som plikten gitt til dem av den føste Hantei, har Lion blitt tvunget til å gjøre politisk handel og tjenester med klaner de forakter, da Crane og Phoenix. De eldre samuraiene sukker tungt og rister hodene sine over keiserrikets tilstand, over det de ser på som en nedtur for deres klan etterhvert som hver generasjon med krigere tynner ut blodet til deres tapre forfedre. Men, den edle, idealistiske optimismen til deres Champion vil ikke minskes. Akodo Kurojin, fortsatt ung på en alder av 23, føler at hans stjerne er fortsatt på vei opp, og opprettholder tradisjonene og disiplinen til hans forfedre, selv når keiserriket mørkner rundt han. Han er deres største taktiker, deres beste duellist, og deres mest tungebegavede taler. For mange, er han ett skinnende lys i skumringen rundt klanen, det håpefulle løfte om bedre tider foran dem. Uten tvil, setter de deres tillit til hans lederskap.
Lion Clan ser på seg selv som venner og allierte med Crab. De misliker Scorpion og Phoenix, hater Crane, og vil ha ingenting å gjøre med de mindre klanene. De er på gode termer med de keiserlige familiene, men har settd deres innflytelse der minske i forhold til de andre klanene.

The Phoenix Clan
Postet bilde
I relasjon med shugenja, er de fleste i keiserriket enige om at Phoenix Clan har både flest shugenja og de mektigste. De er etterkommere av Isawas stamme og de som tjener dem har mystiske makter som få har sett like til andre steder i riket. Etterfølgere av Shiba har sverget å beskytte Isawas shugenja i all tid, uansett hva det vil koste.
Magiske evner tilside, er Phoenix Clan er fredfull klan som setter stor verdi på kunnskap og filosofi.

Asako familien
Den rolige og tilbaketrukne Asako familien er for det meste interessert i et asketisk liv fokusert på søken etter kunnskap og visdom. Deres familie representer de fleste courtiers i klanen, og de har også en monke-orden, kalt Asako Henshin, som er nesten like hemmelighetsfulle som Togashi-monkene.
Asako folk er tankefulle og nysgjerrige, men generelt sett uten ambisjon annet enn å tjene og lære.

Isawa familien
Det er Isawa familien som virkelig hersker over Phoenix Clan, til tross for at Clan Champion er en Shiba, og familien styres av de fem mektigste shugenja innenfor de fem elementene (Air, Earth, Fire, Void, Water), som blir da kalt The Elemental Council, eller Elemental Masters (Elementenes Mestre på godt norsk).
De er uten tvil de mest kunnskapsrike, og mektigste shugenja i keiserriket, og den aller største shugenja familien. Desverre har dette faktumet også gjort dem arrogante.

Shiba familien
Av alle kriger familier, er Shiba familien de mest lærde og de minst aggresive. De tjener klanen og Isawa familien uten klager eller tanker på dem selv. Selv om de foretrekker fred og forståelse vil ingen Shiba trekke seg fra kamp når Phoenix har bestemt seg for å sloss for det de mener er rett.

Klanen i år 430
Champion (leder): Shiba Toshiken
Postet bilde
Elementenes Mestre av Phoenix Clan har rettet deres oppmerksomhet til politikk, og er fanebærere for keiser Kusadas sak om å sette mer fokus på religion og filosofi. Dette har ledet til et stort hopp i klanens innflytelse i hoffene gjennom landet, og en klan som tradisjonelt har blitt oversett finner seg plutselig i midten av oppmerksomhet når andre endelig hører deres vise ord! Isawa familien blir regelmessig konsultert med og har blitt invitert til å bygge templer i andre klaners land, og tjenesten til en Shiba livvakt er nå en høyst verdsatt gave. Stemmen til Elementenes Mestre, Shiba Gaijushiko, er også den keiserlige Scribe i hans majestets hoff, og gjennom henne nyter Mesterne keiserens gunst. Asako familien, den tradisjonelle representanten av Phoenix hos de andre klanene, er nå i etterspørsel og har måttet ta på seg byrden med ett økende antall plikter, som krever mer av deres tid og strev enn de er vant til. Familien har brukt sine allierte hos Doji familien, og mange Asako blir nå trent i de prestigiøse skolene til Crane, noe som øker innflytelsen til begge klanene. Subtilt sprer Phoenix deres budskap om fred og harmony i Rokugan, og blir møtt med mye respekt av de som hører deres ord.
Men det er noen som stiller spørsmål ved denne nye og aktive rollen de nå har i keiserriket. Phoenix Champion, Shiba Toshiken, ser på disse avanseringene med et vart blikk. Han kan ikke la være å undre seg over hvorfor Phoenix skal bry seg så mye om velferden til Crane, Scorpion og de keiserlige familiene, for å så gi lite eller ingenting til Crab eller Lion. Han ser mulighetene til å glatte over gamle nag i disse gode tider for klanen, og en sjanse til å fornye synet på Phoenix i øynene til Minor Clans etter den nylig og ubehagelig utslettelsen av Snake Clan. Han ser disse mulighetene blir kastet bort, og Mesterne har ikke interesse i noe annet enn å forsterke makten deres. Han har lyst til å ta handling, hvis det var i hans makt, men den eldgamle eden til Shiba holder hans hånd tilbake, og krever at han tjener ordene til Isawa familien. Øynene til hans forfar Shiba ligger tungt på han, og når Toshiken kjenner dette, lurer han på hva det er han må gjøre. Hva kan han gjøre?
Phoenix er nære allierte av Crane og Scorpion, og holder høy favør host de keiserlige familiene. De har et godt vennskap med Shinseis Brorskap, og De Ti Tusen Templer. De har et vanskelig men et halveist fungerende forhold med Dragon, noe som gjør dem til blant de meget få som faktisk har en slags regelmessig kontakt med dem. De er uvenner med Lion, som de ser på som fiendtlige etter ett nylig invasjons-forsøk, og ser ned på Crab selv om de tolerer dem. Phoenix er vennlige mot Minor Clans, men den velviljen er ikke gjengjeldt.

The Scorpion Clan
Postet bilde
Når keiserriket ble grunnlagt, ble Bayushi gitt to oppgaver i all hemmelighet av Hantei: den første var å vokte Black Scrolls, den andre var å være keiserrikets "sorte får" som de andre klanene kunne holde seg isammen mot, så de ikke rottet seg sammen mot keiseren. Det er i den sistnevnte oppgaven at Scorpion har hatt størst suksess, og som de ofte nyter.
Klanens største kjennemerke er at alle dens samurai går med masker av en eller annen type.

Bayushi familien
Løygnaktige og slue, herrene til Scorpion Clan har mange talenter, og alle har blitt brukt på en eller annen ussel måte for å gagne klanen og keiseren. Bayushi familien er kjent for å være den "høye og mørke" skjønnheten, og er manipulative av natur, da de ser alltid på enhver situasjon etter en sjanse for å tjene dem selv eller klanen.
De er den største av alle familiene i klanen.

Shosuro familien
Shosuro familien liker seg best i skyggene, ofte oversett men har alltid en påvirkning på de rundt dem. De er hemmelighetsfulle og tilbaketrukne, og holder ofte for seg selv men feiler aldri i å adlyde ordre fra Bayushi familien. Når Scorpion Clan krever at en umulig oppgave blir gjort uten komplikasjoner, er det en Shosuro som får jobben gjort.
Utad er familien alt fra kunstenere, courtiers, akrobater, forfattere og skuespillere. Innad i klanen er de spioner, sabotører, snikmordere og hva enn de blir bedt om å gjøre.

Soshi familien
Soshi er Scorpion Clan's hoved-shugenja familie, grunnlagt litt etter Day of Thunder, og de spesialiserer seg i å bruke magi for å forbedre klanens ferdigheter innenfor manipulasjon, løgn og politikk. De jobber ofte nære med Shosuro familien, og bruker deres magi for å bistå deres frenders hemmelige aktiviter.

Yogo familien
Få familier blant de store klanene er så fryktet og forhatt som Yogo familien, Scorpion sin andre shugenja familie. De er etterkommere av en Phoenix som ble forbannet av Fu Leng, da keiserriket var ungt, til å forræde dem han elsket mest. Forbannelsen har gått i generasjoner siden, og mange foretrekker da helst å holde avstand til familien. Yogo familien bryr seg lite om ryktet sitt, og fokuserer heller på å tjene klanen uansett hvor unnværlige de kan være.

Klanen i år 430
Champion (leder): Bayushi Atsuki
Postet bilde
Scorpion Clan nyter en tid med luksus og nye posisjoner av høy stilling og innflytelse takket være forsiktig manøvrering på den politiske scenen. Alle er mistenksomme mot klanen, men det er nå nesten umulig å få noe som helst gjort uten å involvere dem. Favør med de keiserlige familier har plassert Scorpion rett på tronens høyre side, og mer eller mindre erstattet Lion Clan's hellige plikter til å tjene som keiserens hær. Og mens Bayushi-trente krigere svulmer rekkene til de keiserlige legioneene og emerald magistratene, gir Scorpion Clan keiseren tilgang til ett etterlengtet spion-nettverk av sabotører og informanter, i tillegg til noen meget spesialiserte infiltrasjons-styrker...
Det keiserlige spion-nettverket er nå en integral del av hvordan de keiserlige familier styrer deres agendaer, noe som gjør Hemmelighetenes Klan en nødvendig del for keiserriket til å fungere. Scorpion Clan har med mye list klart å gjøre disse familiene avhengig av deres tjenester. Dette er takket være nøye plannlegging og innsikt fra Bayushi Atsuki. Et prodigalt talent, keiserens spion-mester, og meget nylig også Scorpion Clan Champion. Klanens folk idoliserer deres leder som den største Daimyo siden Bayushi Tangen, en mester i politikk samt skygge-kunster.
Scorpion lederskapet har en hemmelig allianse med Crane, men de lavere-stående i klanene går fortsatt mot hverandre med metaforiske nebb og klør i alle arenaer. Dette er tillat, for det opprettholder illusjonen om at Crane of Scorpion er fortsatt rivaler. Klanen er åpent allierte med Phoenix, og peker til det nære båndet mellom deres grunnleggere som god basis for deres vennskap. De har ett enda nærere bånd med de keiserlige familiene, og flere Otomo medlemmer trener nå i Scorpion skoler, og det er heller ikke uvanlig for Seppun familien å sende elever til å trene med Bayushi familien til å bli krigere. Blant deres allierte er også Fox og Sparrow. Resten av keiserriket misliker og mistror Scorpion Clan, men finner seg i at de må holde ut med dem alikevel.

The Minor Clans
Postet bilde

Badger Clan
Selv om deres klan er en gammel en, er det få i keiserriket som er klar over at de eksisterer. Klanen holder til i nord, forbi Dragon Clan's land, og deres territoriet er ikke engang market på de fleste kart. Det er en liten klan, som holder seg fokusert på å vokte keiserrikets nordre grense, en langt lettere jobb enn å vokte den sørlige grensen, da i fra nord det kommer bare noen ganger noen enkelte utenlandske barbararer (kalt Yobanjin) som oftest er lett å drive på flukt.
Grunnleggeren av Badger Clan var en mektig kriger fra Crab Clan som beviste sitt verd i en styrke-konkurranse foran keiseren. De tar veldig etter sine aner, og verdsetter styrke over pene mannerer, og aksepterer aldri nederlag selv mot uoverkommelige odds.

Ichiro familien
Klanens eneste samurai-familie, Ichiro medlemmer er direkte uhøflige og ufine i deres interaksjoner med resten av keiserriket. De tror at handling betyr mer enn ord, og de har ett pragmatisk forhold til sosiale normer. De er ofte velbygde med store muskler som følge av deres harde levestil, men de er ikke like enorme som deres gamle slektninger i Crab Clan.

Klanen i år 430
Champion (leder): Ichiro Kaagi
Lite har skjedd for klanen siden grunnleggelsen, og Badger Clan er meget fornøyd med å holde seg utenfor dramaet blant de store klanene. De ser på Phoenix Clan, deres fjerne naboer, med ulmske blikk, da de husker godt at den klanen ikke så lenge siden utryddet hele Snake Clan. Alle Phoenix ambassadører som har kommet for å vise sin godvilje har blitt vist vekk.
Selv de andre mindre klanene har ikke mye kontakt med Badger Clan, da de er langt vekk, og har ingen ressurser eller hjelp å tilby andre. De er ikke en rik klan, og det kommer ikke til å forandre seg med det første, med tanke på hvordan alt av keiserens favør går til Crane, Scorpion og Phoenix.
Deres Champion, Ichiro Kaagi, er mer klar over hva som skjer i riket enn resten av hans klan er, og har besluttet at det er for klanens beste å holde seg utenfor. Han har satt klanen på god side til Dragon Clan, og de få gangene de har noe med hverandre å gjøre, er det som regel bare for utveksling av mat-ressurser.

Centipede Clan
En relativt ung klan, Centipede Clan ble til rett og slett fordi de var så avsidesliggende fra resten av Phoenix Clan at det ville være lettere for det keiserlige byråkratiet å behandle dem som en separat gruppe. Selvsagt er jo den offisielle versjonen at keiseren opphøyde dem til egen minor clan på grunn av deres dedikasjon til Amaterasu, sol-gudinnen.
Som sine Phoenix-aner består deres familie, Moshi, for det meste av shugenja, og de setter like stor pris på fred og kunnskap som dem.

Moshi familien
Rolige og matriarkalske, Moshi familien styrer klanen mens de fokuserer på deres tilbedelse av Amaterasu. All aktivitet i familien er sentrert rundt solen og deres ritualer i forhold til dens ferd over himmelen, og siden Amaterasu selv er en kvinne, har familiens kvinner naturlig blitt satt i posisjon over menn. Mens kvinnene bruker sin tid på bønner og hellige ritualer, er det mennenes oppgave å se til hjemmene og forsvaret av den lille dalen som klanen bor i.

Klanen i år 430
Champion: Moshi Sarai
Centipede Clan har ikke forlatt deres dal i noe stort antall på 50 år. Faktisk, mange i keiserriket vet knapt at klanen eksisterer. Det er kun ett medlem av klanen utenfor deres land; og det er i keiserens hoff, ut av respekt for Hantei keiseren, og den personen er diplomat for hele klanen. Selv Dragon Clan har 3 ambassadører til keiserens hoff, og Centipede vil ikke ha noen flere enn en stor klan.
Deres nåværende daimyo er Moshi Sarai, en reservert og ung kvinne som nylig tok over lederskapet av klanen bare noen måneder siden. Tynn, høy, og litt merkelig, hun sliter med å oppfylle kravene til jobben hun har arvet. Hennes klan elsker henne for hennes uskyldige sinn, og selv om hun er sjenert og stille, begynner hun å bli bedre på å være bestemt.
Familien har bare rundt 40 medlemmer; av dem er 28 shugenja. Det er kanskje rundt 700 heimin hunder dem. Phoenix Clan, som klanen holder fortsatt nære bånd til, har en æresvakt på 10 krigere for å forsvare lederen deres og hennes familie (en plikt som mange av dem ser på som en straff, siden det er så stille og kjedelig på den posten). I tillegg holder klanen rundt 20 ronin (klan-løse samurai) på kontrakt til å forsvaret passet inn til dalen dems. Disse ronin blir behandlet godt og for lov til å bo i egne hus i dalen.
For øyeblikket har Centipede gode relasjoner til Phoenix Clan, og er sett på i godt lys i keiserens hoff. Resten av keiserriket vet meget lite om dem og har ingen kunnskap om deres tradisjoner.

Fox Clan
En av de eldste små-klanene, Fox Clan er etterkommere av Shinjos klan, Ki-Rin, som ble igjen for å vokte hennes land etter at hun forlot keiserriket med Ki-Rin Clan for å utforske verdenen utenfor Rokugan. Senere ble de tvunget fra sine land av Lion Clan og deres nye bosted ble skogen som ble kjent som Kitsune Mori. De har lett tilpasset seg skogen, og føler seg mer hjemme i den ville naturen enn i store byer og slott.
Deres klan er idag veldig annerledes fra hva de originalt var som Ki-Rin, og reve-åndene som de tar sitt navn etter har ett godt øye til dem.

Kitsune familien
Kitsune folk er enkle og rolige som foretrekker de fredfulle åndene i deres skog, enn å reise ut i keiserriket. De er ofte små og lette, og har få krigere i familien, da skogens ånder har velsignet deres linje med talentfulle shugenja. Innad i klanen er deres bånd med reve-åndene nærere enn resten av Rokugan vet, og det har vært tilfeller av reve-ånder som tar menneskeform for å tilbringe livet med ett menneske. Barn av slike forhold blir ofte mektige shugenja.

Klanen i år 430
Champion: Kitsune Toriiko
Klanen har levd i nærmest isolasjon for nesten hundre år, og er upåvirket av makinasjonene i riket. De husker fortsatt godt hvordan de ble tvunget ut fra sine opprinnelige land av Lion Clan, og siden den tid har de hatt harde tider i sine skogland ved fjellene. I motsetning til de andre klanene, livnærer Fox seg på å spise vilt kjøtt som de selv jakter. Klanen har forandret seg mye siden Shinjo forlot Rokugan.
Men det er fortsatt de i klanen som strever for å opprettholde trasjonene til Shinjo og hennes klan. Fox Clan har faktisk sitt eget lille kavalri, og noen av dem trener fortsatt med å sloss på hesterygg. Men disse er en døende sort; det er vanskelig å holde deres ridedyr vedlike i skogen, de har ikke lenger kunnskapen om Ki-Rin's teknikker i hestekamp, og deres hester er mer som ponnier. De har ingen formell dojo som kan lære dem, og derfor er kampstil forskjellig fra person til person. Dette er mest sannsynligvis den siste generasjonen med ryttere i klanen.
Klanen er nå ledet av Kitsune Toriiko, som er barn av reve-ånden Osusuki, og hennes overnaturlige blodlinje er tydelig når man ser på hennes grønne øyne og hører stille styrken i stemmen hennes. En skogens shugenja, Toriiko er likevel en trent diplomat, og skryter av at hun er etterkommer av Ki-Rin Clan's Ide og Otaku familier. Imot råd fra hennes nærmeste, har hun holdt en liten samling med ponnier som stammer fra Ki-Rin, ut av respekt for sine forfedre, men hun forstår nå at årene med innavl har gjort dem svake. Hun vet at de er dårlig egnet for skogslivet, og hun vet at klanen må bli kvitt dem før eller siden, og hun tvilende vurderer å selge dem til de andre klanene for såre ressurser i gjengjeld. Toriiko er ikke gift, men hun må snart finne seg en mann for å forsikre at hennes blodlinje ikke dør ut.
Fox Clan har en nært bånd til Crane, som ser på dem som de edleste av alle Minor Clans. De har også en allianse med Scorpion, som ofte tar deres side i politiske affærer, for grunner som Fox ikke vet om. De er mislikt av Crab, som ser på dem som feiginger. De hater Lion, som drev dem fra deres hjemland, og Phoenix, som utryddet deres allierte i Snake Clan uten forklaring. Resten av keiserriket er nøytrale eller ignorerer dem.

Mantis Clan
Grunnlagt av Kaimetsu-Uo, sønn av guden for ild og tord, Kaimetsu-Uo forlot fastlandet etter at hans bror ble valgt til å arve retten til å styre Crab Clan for å søke sin egen skjebne. Utenfor kysten til Rokugan fant han øyene han senere kalte Silke og Krydder-øyene (Isles of Silk and Spice), et tropisk landskap med mye tilgang på råvarer og ressurser. Kjent som en tøff og sterk kriger, Kaimetsu-Uo tiltrakk seg lett menn uten klaner som ønsket å prøve lykken under han, og selv om de lenge kalte seg Mantis, tok det lang tid før de fikk noe som helst offisiell anerkjennelse.

Gusai familien
Selv om klanen ble teknisk sett grunnlagt for nesten 400 år siden, er det ikke før meget nylig at keiseren anerkjente dem og gav dem Gusai navnet.
Klanen har opphav i Crab Clan, men har utviklet sin egen personlighet over tiden. De er nesten like uhøflige som sine aner, men har ett lysere syn på livet. Mantis generelt sett lever for eventyr og oppdagelser, og har fortsatt masse å utforske på havet. Deres liv på øyene har gjort dem selvstendige, rike i forhold til de fleste små klaner, og alle Gusai er dyktige sjømenn og leiesoldater som kan tjene en hver mann med nok gull.

Klanen i år 430
Champion: Gusai Jigoro
Keiseren har offisielt gitt dem Minor Clan status, og ett familie-navn for knappe ett år siden... men det er stor misnøye i klanen rundt hendelsene som brakte dette til dem. Mange Mantis føler rett og slett sinne og avsky over hvordan keiseren beordret Gusais henrettelse for å opprette sin sårede stolthet. Hadde de andre klanene hatt muligheten til å se tilstanden på øyene ville de sikkert vurdert å trekke inn de keiserlige magistratene eller legionene for å forhindre opprør mot keiseren.
Heldigvis for dem er ikke Mantis stor nok til å true Otosan Uchi hvis det skjer.
Tapet av Gusai har vært tungt for klanen og Gusais sønn. Gusai var sett på som en helt og idol i klanen sin, og alle Mantis man spør vil si at mannen var like sterk som en Hida, like kjapp som en Crane og like lur som ennhver lærd Phoenix. I tillegg til at han kunne styre et skip i de tøffeste stormer og drikke enhver mann under bordet. Klanen føler at de har mistet en som virkelig definerte deres identitet, og de ser nå på Gusais sønn med spørrende øyne.
Gusai Jigoro føler seg absolutt ikke verdig eller klar til å ta over klanen, og han vet at alle vil måle han opp mot hans far. Så langt har han unnskyldt seg fra å gjøre det meste utenom om de viktigste pliktene som Daimyo ved å hevde at han fortsatter sørger over hans far, men snart har ett helt år gått og han kan ikke fortsette med dette så veldig mye lenger.
Mantis har et godt forhold til Crab Clan, som de respekterer for sin styrke og deres felles blodslinje, og de kommer overens med Crane rett og slett fordi de betaler godt for å fylle forsvarsrekkene sine med Mantis leiesoldater. De er mer eller mindre nøytrale til alle andre, med unntaket av de keiserlige familiene som de ser på med forakt og hat for Gusais død.

Sparrow Clan
Grunnlagt i kjølvannet av Yasuki-krigen 30 år siden, Sparrow klanen begynte sin levetid i fattigdom og fortsetter i den eksistensen i den lille delen av ufruktbart land de ble tildelt. Deres grunnlegger, Doji Onegano, var en Crane som hadde ett liv i luksus før hans eksil til disse landene, på grunn av hans sønn som uttrykte på et meget dårlig tidspunkt i Crane Clan's hoff om at verden kanskje ville vært et bedre sted hvis samurai-kasten gav opp sin rikdom og gav det til bøndene. Dette nesten utløste en borgerkrig i Crane Clan, men keiseren steppet inn og fjernet Onegano og hans sønn før det skjedde noe ille. Som straff til både Crane og Crab i etterkant av krigen var begge klanene nødt til å gi opp land i keiserens navn, og begge klanene gav fort opp de ufruktbare og fjellete området som ville senere bli kjent som Suzume (sparrow) Hills.
Onegano selv trakk seg tilbake til et tempel i skam og etterlot denne patetiske unnskyldningen av en mindre klan (som for det meste bestod av Oneganos familie, noen få samurai som fulgte han, og bønder) til sin sønn.

Suzume familien
Var det noe den unge klanen lærte tidlig var et livet i de harde åsene var tøft. Selv samuraier måtte ty til jordbruk og dyrking av mat side ved side om bøndene, noe som en hver annen samurai hadde aldri gjort, men gjennom dette lærte den nye Suzume familien ydmykhet og bedre forståelse for bøndene og deres byrd.
Suzume bærer fortsatt preg av Crane blod og er som regel veltalende, pene og ærefulle. De finner styrke i dyder som medlidenhet og ære, og de ser på deres tilstand i fattigdom som en vei til å bedre forstå verden rundt dem.

Klanen i år 430
Champion: Suzume
Etter 30 år har ikke klanen gjort noe som helst verdt å nevne blant de store klanene. Deres kamper har vært med spader, raker og skitne hender for å plante nok mat til å overleve, og de har gjort lite for å tiltrekke seg mer oppmerksomhet. Det passer dem utmerket, siden det er fortsatt folk i Crane Clan som husker omstendighetene at klanen ble til, samt at mange ser ned på dem som skitne bønder siden de gjør bonde-arbeid. Sparrow har lært tålmodighet, og vet at det er best for nå å vente på det rette øyeblikk for å prøve noen allianse med en stor klan.
Deres leder er Suzume, tidligere Doji Suzume og sønn av Doji Onegano. Over årenes løp har han lært leksen ved å snakke forhastet, som han gjorde den skjebnefulle dagen, og han har videreutviklet sverdkunsten han lærte hos Crane som ung til å bedre passe Sparrow tankegangen. Tålmodighet i kamp, og ydmykhet er nøkkelordene i deres stil. Suzume har tenkt lite på hvordan de andre klanene muligens rynker på nesen over hva Sparrow gjør; han fokuserer på hva som er best for klanen i det lange løp, og nå er det å best mulig utnytte det sparsommlige landene deres. Over årenes løp har han vokst fra en ung gutt til en voksen mann, og han vet at forståelse av verden ikke ligger i å søke heder og ære fra andre.
Sparrow, selv som tidligere Crane, kommer greit overens med sine naboer i Crab Clan, som respekterer at de har holdt ut så lenge på dårlige kår. Hos Crane er det mange som ser på dem med sympati, mens de eldre tenker på dem med forakt. De andre klanene har knapt tatt seg til bry med dem, men medlemmer av Dragon Clan i keiserens hoff har uttrykt at de synes vel om Suzumes filosofi om å leve i fattigdom for å forbedre seg selv.

Dette innlegget er endre av Selene: 19/10-2011 - 22.48

Winter Court is coming

#10 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 19/10-2011 - 09.28

jeg har vildig lyst til å prøve Mirumoto bushi, they are so awesome! :cool:
Postet bilde

#11 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 19/10-2011 - 23.16

Selvsagt er Mirumoto awesome, Ole. ;)

Informasjon om Minor Clans har blitt edita inn i posten over.

Nå kan jeg ta for meg den mere crunchy-delen av Karakter Laging. Selv om dere får guidelines her, så vil jeg fortsatt ha en session før vi begynner spilling hvor vi tar for oss character creation, samt bakgrunnshistorier og hjelp til de som er nye til settingen og systemet.
Steffen, jeg mener å huske at SKSF har hovedboka til 3rd edition eller 3rd edition revised (tenk 3.0 og 3.5, akkurat som D&D), og vi kommer til å bruke Revised. Du kan sikkert låne boka der, eller kanskje Ziener eller Valle kan låne sine kopier.
Selvsagt svarer jeg på spørsmål her på forumet til vi får satt oss ned sammen, og jeg ser jo de fleste av dere nå på fredag for jubileet!

Karakter-laging:
Karakteren din er en samurai som ikke ennå har gjennomgått sin gempukku (tradisjonell rite for å vise at man er nå voksen), og starter da med 45 Character points.

For dette spillet, vil jeg veldig gjerne at dere skaper karakterer med interessante bakgrunner, da dere har blitt valgt for en slik prestigiøs anledning som Topaz Turneringen av gode grunner. Bruk gjerne god tid på dette, og spør meg hvis du har spørsmål eller er i tvil! I dette tilfellet er det også bedre å spørre om lov enn om tilgivelse. ;)

Karakter-laging steg for steg:
1. Karakter-bakgrunn.
Jeg forventer ikke flere sider med bakgrunns-historie, men jeg setter veldig stor pris på at du gjør deg flid med dette. Fyll gjerne ut Spørre-skjemaet for å utdype mer. Bakgrunnen din skal dekke en generell ide om hvem karakteren din er og hvor han/hun kommer fra.
Husk at karakteren din er et vordende medlem til voksen-verden i samurai-kasten, som skal delta på den mest prestigiøse gempukku-seremonien i keiserriket.
Etter de første sesjonene, etter at din karakter har (forhåpentligvis) gjennomgått gempukku på turneringen, så vil vi ta en liten time-jump til et år senere. Du har selvsagt noe å si i hva som skjer i den tiden der. Hold dette i tankene da du lager karakteren din.

2. Velg din klan og familie.
Valg av skole og familie har restriksjoner på grunn av tids-perioden. Vennligst se informasjon over på hvilke klaner og familier er tilgjengelige.

3. Noen justeringer
- Agasha er shugenja familien for Dragon Clan, ikke Tamori. Tamori Shugenja School eksisterer ikke, og Agasha er en Dragon Clan familie. Dragon Shugenja kan enten bruke Agasha Shugenja skolen i Masters of Magic, eller så vil vi Houserule Tamori Shugenja School.
- Yoritomo Bushi er kalt Gusai Bushi, men ellers er det ingen forandring der. Yoritomo Courtier og Yoritomo Shugenja er ikke tillat da klanen ennå ikke har noen tradisjoner for magi eller courtier.

4. Dette kan dere ikke spille:
- Klaner som ikke er listet ovenfor kan ikke spilles.
- Ronin er ikke en character option å starte som, men det kan jo selvsagt skje i spillet... :D
- Jeg tillater kun en Imperial character, hvis du spør pent. Disse er ekslusive!
- Ingen Nonhumans (Creatures of Rokugan) er tillat som PCer.
- Monker (det inkluderer Togashi Monker og Asako Henshin) er ikke tillat som PCer for denne gangen.
- En character med Shadowlands Taint.
- En character med Status høyere enn 3. Dere kan godt ha en bakgrunns historie som gjør dere til barn av høytstående folk (ved GM-tillatelse, selvsagt), men selv barn av ledere må vise seg verdige før de kan øke i status.

5. Verdighet.
Dere har alle vist dere verdig på en eller annen måte, nok til å bli utvalgt å representere deres familier og klaner på Topaz Turneringen. I tillegg til de 45 Character Points som dere starter med, for dere i tillegg 10 bonus Character Points som bare kan brukes på følgende:
- Fame (se seksjonen under)
- Wealthy
- Allies
- Percieved Honor
- Social Position
- Blackmail
- Paragon (se seksjonen under)
- Prodigy (se seksjonen under)
Vennligst marker disse på en måte på karakter arket, for å vise at de er bonus poeng. Disse poengene kan ikke kombineres med de 45 starting poengene.

6. Advantages/Disadvantages
Forandringer til Advantages/Disadvantages

De følgende Advantages/Disadvantages er ikke tillat
- Imperial Spouse (du er ikke gift ennå, men denne kan tjenes under spilling)
- Darling of the Court (Masters of Court supplement) (du har ennå ikke vært i court)
- Forced Retirement (du kan ikke pensjonere deg før du har blitt voksen)
- Deathseeker (for åpenlyse grunner...)

Nye Advantages som du kan begynne med:

Blood of Osano-Wo (4 points)
You are descended from a bloodline of Hida Osano-Wo, the Fortune of Fire and Thunder, and his resilience lives on in you. You are immune to any penalties or damage from natural weather conditions, such as winter cold, summer heat, etc. If you suffer damage from a spell that employs natural forces (such as the mighty storm created by Hurricane, ot the lightning bolt summoned from Fury of Osano-Wo), reduce the amount of damage you suffer by 1k1. Crab and Mantis character may purchase this Advantage for 3 points.

Fame (3 points)
As a result of your actions, there are many in the Empire who know your name. You gain one full rank of Glory.

Paragon (7 points)
You exemplify the code of Bushido, and have taken one particular tenet to heart and made it your way of life. In addition to the benefit listed below, any time you gain Honor for exhibiting the virtue for which you have the Paragon Advantage, you gain one additional point of honor. Lion characters may purchase this advantage for 6 points.
Compassion: Any time you spend a Void Point to improve a roll made directly to help those lower than you in the Celestial Order, you gain +2k2 instead of +1k1.

Courage: You add a bonus of +1k1 to the total of any roll made to resist Intimidation or Fear effects.

Courtesy: Any time you mak an Etiquette roll to avoid an embarrassment or breach of honor, you add +2k0 to the roll.

Duty: When spending a Void point to act on Down-level, you lower the +40 TN penalty by 15.

Honesty: Whenever you roll Etiquette to show your sincerity, you gain a bonus of +1k1.

Honor: You may add twice your Honor rank to all rolls to resist Deceit (Seduction) or Deceit (Intimidation) instead of the
normal bonus.

Sincerity: You add +2k0 to all Contested Rolls using Courtier.

Prodigy (10 points)
You are a marvel of the dojo, and your sensei believe that you will accomplish incredible things in your lifetime. Whenever you make a School Skill Roll, you gain a bonus of +1k0 to the roll.

Sensation (3 points)
You are capable of enrapturing the crowd, no matter the circumstances. Whenever you would be required to make a Skill Roll using a Perform skill you do not possess, you are considered to have one rank in that Skill.

Silent (3 points)
You have a natural talent for moving silently at all times. You add +1k0 to the total of all Stealth rolls.
Ninja characters may purchase this advantage for 2 points.

Soul of Artistry (4 points)
Your soul soars with the spirit of creativity. Choose either Artisan Skills or Craft Skills when purchasing this Advantage. Any time that you would be required to make an Unskilled Roll using a Skoll of the chosen type, you are considered to have 1 rank in that Skill.
Crane and Courtier character may purchase this advantage for 3 points.

Nye Disadvantages du kan begynne med:

Blind (6 points)
You possess no natural eyesight whatsoever save for a slight ability to determine light and dark. You suffer a penalty of -3k3 to all ranged attack rolls, and a -1k1 to all melee attack rolls. Your base TN to be Hit is equal to your Reflexes Trait plus 5 (armor adds bonuses as normal). Your Water Ring is considered two ranks lower for the purposes of determining how far you may move in battle. Difficult physical activities, such as fighting in combat, requires an Agility/Athletics roll (TN 20) or you are knocked prone. You may not make Perception rolls unless the GM judges that you can use senses other than sight for the roll.

Disbeliever (3 points)
You have experienced a dramatic revelation that has shattered your faith in Rokugani theology. Perhaps you believe that the Fortunes have no interest in mankind, or perhaps you have come to believe that the Tao of Shinsei holds nothing but empty promises. If your disbelief were made public knowledge, you would be shunned by all properly pious individuals everywhere, and any memberships you possess in temples or monastic orders would instantly be revoked. Your lack of piety makes you uncomfortable around shugenja and monks, and any Social Skill Rolls made with them have their TN increased by +5.

Failure of Bushido (varies)
Try though you might adhere to the code of bushido, one tenet in particular is simply foreign to you, and you have no concept of how to exemplify it through your actions. This Disadvantage is worth 1 additional point to Ninja characters.

Compassion (3 points): You must spend a Void point to show kindness to others beneath your status or social caste. You have a -5 penalty to all your rolls with heimin and eta.

Courage (4 points): You cannot reroll against Fear effects, wether through the use of Lucky, Honor rolls or Tests of Honor.

Courtesy (4 points): Any time you make a Social Skill Roll to apologize or avoid giving offense, you must make a Raise for no effect, or the roll will automatically fail.

Duty (6 points): You cannot spend Void points to negate Wounds.

Honesty (3 points): You cannot spend Void points whenever you make Social Skill rolls to convince others of your sincerity or honesty, wether or not you are being honest.

Honor (3 points): You cannot add your Honor rank to any roll to resist Fear or Deceit (Seduction).

Sincerity (4 points): Any time you are rolling Etiquette to convince others of what you are saying, you must call an extra Raise for no effect, or the roll automatically fails.

Infamous (2 points) (THIS REPLACES THE DISADVANTAGE BAD REPUTATION)
You are well known among some circles, but not in the manner you might wish. Rather than being known for your valor and your courage, you are known for being ruthless, cruel, and dangerous. This reputation may not be deserved, but it is widespread enough that i no longer matters if it is true. Your starting Glory rank is replaced by an Infamy Rank, which serves in exactly the same capacity, save for the reaction of those who recognize you.

Lord Moon's Curse (3 / 5 / 7 points)
The madness of Lord Moon, Onnotangu, lingers in your soul, driving you to fits of madness despite your increased understanding of the universe. You gain an additional Void Point at sunset on any night of the full moon. If you do not use this Void Point, it is lost with the sunrise. However, when the full moon rises, you must make a Willpower Roll against TN 15 + 5 for each level in this disadvantage after the first (so 15 for 3 points, 20 for 5, and 25 for 7).
If you fail the roll, you lose control of your character for the evening. You awaken the next morning with no idea what atrocious acts you might have committed...

Momoku (8 points) (HOUSERULE-REPLACEMENT)
There is a fundemental spiritual imbalance present in your soul that no one can explain or rectifiy, but it has a dramatic impact on your place within the universe, and harmony is a state virtually unknown to you. You possess Void Points, but you may not spend them on anything except School Techniques which specifically require Void Points. The basic uses of Void Points outside of School Techniques are unavailable to you.

Touch of the Void (4 points)
You have been touched by the essence of the Void, and it has forever damaged your mind. Whenever you draw upon the Void, the effect is powerful, but can overwhelm you. When you spend a Void Point to augment a roll, you gain a bonus of +2k1 instead of +1k1.
Every time to spend a Void Point however, you must succeed at a Willpower Roll (TN 30) or be Dazed for one Round.
This Disadvantage is worth 5 points to Phoenix characters.
Winter Court is coming

#12 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 20/10-2011 - 02.12

Jeg vil spille Crane :) (men ikke si det til bjørn ;) )

Og jeg har ikke revised, kun vanlig bok. med mulighet får å låne bort :)

Dette innlegget er endre av Wolf: 20/10-2011 - 02.13

One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#13 Bruker er logget av   Valentino 

• Sheetfighter
  • Ble medlem: 28/08-07
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Diverse
  • Navn:Valentino

Postet 20/10-2011 - 15.38

Vurderer å spille Shiba eller Kakita.
dessverre så har jeg ikke boka så kan ikke låne ut
---(╯°□°)╯︵ ┻━┻

#14 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 20/10-2011 - 15.54

Vis innleggValentino sa den 20/10-2011 - 15.38:

Vurderer å spille Shiba eller Kakita.
dessverre så har jeg ikke boka så kan ikke låne ut

valle da ikke kakita igjen XD

jeg har boka på pcen for de som vil ha en kopi

Dette innlegget er endre av Ole von der Fossheim: 20/10-2011 - 15.54

Postet bilde

#15 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 20/10-2011 - 16.12

Hmm, jeg kan ikke alle reglene, men fikk litt lyst til å spille en Shosuro,
jeg skal se om jeg ikke får lastet ned en pdf, eller lånt boka fra sksf i morgen på 10 års jubileet..

Enten en fra Shosuro eller en fra Hida.

Skal lese litt på det, disse to familiene appellerte til min sjette sans.

*My RP sense is tingling*
Postet bilde

#16 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 20/10-2011 - 19.25

OK, men siden bare jeg har Revised (selv om det ikke er så mange forskjeller noen ganger mellom Revised og Basic) er det enda bedre at vi tar en character-creation session. :)
Til da kan folk tenke på bakgrunns historie og character-concept. Igjen, er bare å spørre om du er i tvil, eller bare lurer på hvordan du skal få til den kule ideen!
Winter Court is coming

#17 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye

Postet 20/10-2011 - 21.34

ønsker å spille Matsu Bushi.

Dette innlegget er endre av Kjøpmann Hanz: 22/10-2011 - 10.56

#18 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 20/10-2011 - 22.24

Ser ut som vi får en ærefull gjeng (med unntaket av Hida/Shosuro valget til Steffen). ;)
Winter Court is coming

#19 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 21/10-2011 - 00.56

i said crane, never said anything about honor :P
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#20 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 21/10-2011 - 16.16

Vis innleggWolf sa den 21/10-2011 - 00.56:

:cthulhu: + :ninja: =:neneiNEI:
Postet bilde

#21 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 23/10-2011 - 02.10

Vis innleggWolf sa den 21/10-2011 - 00.56:

uhmaigawd.

Ok, neste helg er jeg borte, og fredagen etter der har jeg lovet meg til Dommens Røde Hånd. Derimot søndag!

Passer SØNDAG 6. NOVEMBER for dere til å møtes for å lage character og lære systemet?

EDIT: Er også teknisk sett ledig onsdag 2. november til å dra på klubben, men jeg foretrekker å gjøre det hjemme hos meg siden jeg har alle bøkene der.

Dette innlegget er endre av Selene: 23/10-2011 - 02.19

Winter Court is coming

#22 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 23/10-2011 - 10.34

søndagen høres bra ut for meg
Postet bilde

#23 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye

Postet 23/10-2011 - 15.44

Høres greit ut.

#24 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 24/10-2011 - 15.13

Søndag 6. høres bra ut :)
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#25 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 25/10-2011 - 07.59

søndag den 6. November er satt av, trenger veibeskrivelse/adresse, men jeg møter opp.
jeg antar at tid kommer senere.
Postet bilde

#26 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 26/10-2011 - 21.16

Hvis de ikke ødelegger planer neste uke, hadde det vært mulig å ta det på onsdagen alikevel? Min Bjørn lovte meg bort uten å si ifra først til meg, så nå er det om å gjøre å prøve å sjonglere uka.
Winter Court is coming

#27 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 26/10-2011 - 22.29

Vis innleggSelene sa den 26/10-2011 - 21.16:

Hvis de ikke ødelegger planer neste uke, hadde det vært mulig å ta det på onsdagen alikevel? Min Bjørn lovte meg bort uten å si ifra først til meg, så nå er det om å gjøre å prøve å sjonglere uka.

ok for meg.

ps. må vi oppdrive character sheet selv?
Postet bilde

#28 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 27/10-2011 - 02.20

Jeg vil ta med character sheets til alle sammen! :D
Winter Court is coming

#29 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye

Postet 27/10-2011 - 11.42

Jeg kan ikke på onsdag, da skal jeg på Chi i lillestrøm med jobben.

Mulig jeg kommer innom senere naturlig nok, men jah.

Dette innlegget er endre av Henrik Bjørhall: 27/10-2011 - 11.42

#30 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 27/10-2011 - 15.20

MEN?! SKSF?!
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#31 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 31/10-2011 - 06.12

Yo, Steffen, har du bestemt deg for Klan enda?
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#32 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 31/10-2011 - 07.52

Vis innleggWolf sa den 31/10-2011 - 06.12:

Yo, Steffen, har du bestemt deg for Klan enda?

Shosuro fra Scorpion clan,
eller Hida fra Crane.

Vil helst se på hva jeg kan velge og hvordan jeg kan bygge opp karakteren min før jeg bestemmer meg helt,
men jeg lener mot Shosuro :ninja:
Postet bilde

#33 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 31/10-2011 - 15.39

okay, den er grei :)

(Hida er Crab og de liker ikke å bli forvekslet med cranes ;) )
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#34 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 31/10-2011 - 21.20

Sikkert bare en liten glipp på klanen der. ;)

OK, beklager at jeg har vært fraværende de siste dagene, og har nettopp kommet hjem fra Dublin.
Hvis det er et problem å gjøre dette på SKSF på onsdag, så skal vi prøve en annen dag.
Winter Court is coming

#35 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 01/11-2011 - 02.37

Vis innleggSelene sa den 31/10-2011 - 21.20:

Sikkert bare en liten glipp på klanen der. ;)

OK, beklager at jeg har vært fraværende de siste dagene, og har nettopp kommet hjem fra Dublin.
Hvis det er et problem å gjøre dette på SKSF på onsdag, så skal vi prøve en annen dag.

PÅ SKSF er ikke noe Problem :) isteden for SKSF hadde vært værre :)
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#36 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 01/11-2011 - 07.59

Haha, tviler på at jeg hadde blitt akseptert inn i Crab-klanen etter den blunderen der..

Shosuro it is :)
Jeg kommer på Onsdag, og er klar til å lage karakter da..
Postet bilde

#37 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 01/11-2011 - 12.26

Da ses vi imorgen på SKSF! Jeg tar med character sheets til alle.
Winter Court is coming

#38 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 01/11-2011 - 15.56

MFG, jeg gleder meg, endelig litt rollespill igjen. min karakter er ferdig alt. kunne ikke vente...
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#39 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 09/11-2011 - 22.29

Rollebesetningen består av:
Mirumoto Jin (Ole) - Mirumoto Bushi
Shiba Takeru (Valle) - Shiba Bushi
Kakita Zenkai (Ziener) - Kakita Bushi
Shosuro Hisoka (Steffen) - Bayushi Bushi

Har fått ganskje nice bakgrunnshistorie fra Steffen på PM. Kjempeflott jobb. :D

Valle, Ole: Dere har to valg pga en del av errata'en til Revised som jeg hadde oversett ang. Heritage. Dere kan enten få ny Heritage etter Errata-reglene (se under), eller beholde det dere rullet og få kul storyplot ut av det. Deres valg. :)

Sitat

Heritage Tables
At the end of the first paragraph add: “Character may spend 2 points to directly roll on the Distinguished Past Table or 1 point to directly roll on the Mixed Blessing Table. Characters may also gain 2 additional character points that count as a Disadvantage to directly roll on the Dishonorable Past Table.”

Henrik, er du fortsatt med? Du dukket ikke opp forrige onsdag for character-creation.

Vedrørende første session: Neste uke har jeg ferie, og drar til Oxford med min Bjørn fra den 16 til 19. Så ledige dager er mandag 14 november (ukedag så det kan bli litt stress for folk, men jeg har ferie!), tirsdagen vil jeg bruke til å pakke, men kanskje da søndag 20 november?
Winter Court is coming

#40 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 09/11-2011 - 22.57

:D

Jeg måtte jo bare lage en kul bakgrunnshistorie og sette meg inn i karakteren min da ^^
Kommer til å bli rått :D

Jeg er ledig de dagene jeg, holder øye med forumet :)
Postet bilde

#41 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 10/11-2011 - 02.18

Jeg kan også spille alle dagene :)
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#42 Bruker er logget av   Valentino 

• Sheetfighter
  • Ble medlem: 28/08-07
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Diverse
  • Navn:Valentino

Postet 10/11-2011 - 04.34

jeg vil gjerne rulle nye heritages, kan for øvrig på søndag
---(╯°□°)╯︵ ┻━┻

#43 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye

Postet 10/11-2011 - 09.21

Jeg er fortsatt med ja, jeg kom ikke forrige sksf da jeg var på middag med jobben:3

Edit: Tror mandag skal funke for meg.

Dette innlegget er endre av Henrik Bjørhall: 10/11-2011 - 09.22

#44 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 10/11-2011 - 17.25

jeg vil også rulle ny heritage, kan allllllllltid spille, ønsker å ta bakgrunshistorie munterlig.
Postet bilde

#45 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 11/11-2011 - 20.31

Siden det passer best for meg også i tilleg til de fleste så blir det SØNDAG 20 November.
Satser på å begynne i 14-15 tiden da.
Winter Court is coming

#46 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 14/11-2011 - 00.41

Som forberedelse på første session, litt informasjon om Topaz Championship og Tsuma (byen som turneringen blir avholdt i). :D

Topaz Turneringen
Postet bilde

I Rokugan må en hver samurai bevise seg verdig til å tjene og klare til å påta seg ansvaret i voksenlivet. Alle elever ved alle skoler gjennomgår eksamen, som varierer mellom klaner og skoler, og dette høydepunktet i livet er kalt Gempukku. Elever som utmerker seg spesielt under gempukku får gjerne en lovende fremtid i møte.
Crane Clan som definerte det meste av keiserrikets kultur, definerte også mye av tradisjonene rundt Gempukku. Topaz Championship ble født i deres land, da Kakita skolen inviterte andre til å prøve seg mot deres egne elever som skulle gjennomgå Gempukku, og etterhvert ble det populært å sende sine beste elever til å vise seg fram for de andre klanene. Hantei Ningi, den tredje keiseren, var den første Hantei som besøkte den populære begivenheten i Tsuma, og da han kalte den nye samurai'en som hadde utmerket seg mest under prøvelsene for "Topaz Champion" var Topaz Championship komplett (Topaz er betraktet som en juvel som bringer lykke). Siden den tid har keisere besøkt turneringen regelmessig hvis de ikke har andre mer viktige affærer, og det er stor prestisje å være utvalgt som deltaker. Selv hvis man ikke blir erklært vinneren av hele turneringen, er det fortsatt en gullgruve av muligheter for alle deltakere til å imponere mektige samurai.

Noen ganger har det vært nye utøvelser i turneringen, men siden den ble skapt av Crane Clan har den stor fokus på egenskaper deres klan mener er viktig for en samurai å kunne. Kjente utfordringer i Topaz Championship er: Bueskyting, riding, sverdkunst, poesi, etikette, atletiske prøvelser, heraldri, kunnskap om loven og bushido, politikk, intelligens tester, og selvsagt; Iaijutsu.

Tsuma
Postet bilde

Tsuma startet som en stor fiskeby hvor Kakita familien bygde en av sine Dojo, og etter at Gempukku-turneringen til Topaz Championship fikk anerkjennelse vokste byen betraktelig i størrelse. Lave bymurer har blitt satt opp rundt byen, men boligområder for bønder har spredt seg utenfor murene. I hjertet av Tsuma ligger Shiro Tsuma, en liten festning som huser både Tsuma Dojo og hjemmet til samurai'ene som har hovedansvaret for stedet. Det er langt i fra den største festningen til klanen, men den er likevel pen og vertslig. Den har tross alt huset keisere!

Ett par kilometer fra kysten ligger Tangu-elven, og rundt elven er landskapet litt mer som en myr.

Tsuma har et egen skipsredning og en middels stor havn som ser regelmessig handel, og byen har også et teater, samt mange vertshus, sake-hus, te-hus, et geisha-hus, og andre tjenester for å tilby komfort til besøkende. Handelen som byen ser er nesten ekslusivt bare via båter, da byen ligger utenfor handelsruter og hovedveier. Det er en enkelt vei til Tsuma, og den er omgitt av lett bambusskog samt små bekker som har rent av fra Tangu-elven.

Dette innlegget er endre av Selene: 14/11-2011 - 00.46

Winter Court is coming

#47 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 20/11-2011 - 23.35

Første sesjon er nå gjennomført og jeg håper alle synes det var gøy. :D
Her er en liten oversikt over NPCene dere har møtt.

NPCs

Deltakere

Akodo Nami
Postet bilde
Klan: Lion Clan
Alder: 16
Høyde: 168cm
Kroppsbygning: Atletisk
Hårfarge: Sort
Øyenfarge: Sort

Moshi Emi
Postet bilde
Klan: Centipede Clan (minor clan)
Alder: 14
Høyde: 150cm
Kroppsbygning: Liten
Hårfarge: Mørkbrun
Øyne: Grønn

Daidoji Kimi
Postet bilde
Klan: Crane Clan
Alder: 15
Høyde: 163cm
Kroppsbygning: Slank
Øyenfarge: Lysebrune

Daidoji Kuro
Postet bilde
Klan: Crane Clan
Alder: 15
Høyde: 165cm
Kroppsbygning: Slank, men atletisk
Øyne: Lysebrune

Yogo Hatsuko
Postet bilde
Klan: Scorpion Clan
Alder: ?
Høyde: 169cm
Kroppsbygning: Atletisk
Øyne: Sort

Miya Sakura
Postet bilde
Clan: -none- (Imperial Families)
Alder: 17
Høyde: 162cm
Kroppsbygning: Elegant
Øyne: Mørkeblå

----------------------------------------------

Dommere

Doji Sekidera
Postet bilde
Sekidera er hoveddommer for Topaz Championship, og har rykte på seg som en skjørtejeger og ramp. Han er den andre sønnen til Crane Champion, Doji Raigu.

Doji Nagiko
Postet bilde
Nagiko ble trent hos Crab Clan som en del av fredsforhandlingene, og hun ser ut til å ha likt seg godt der. Hun er dommer for de fysiske utøvelsene i turneringen. Og er tydeligvis veldig sterk (som Hisoka bevitnet da hun kuttet igjennom en sten med bare hånden).

Doji Naomi
Postet bilde
Naomi er det yngste barnet til Crane Champion, og er en skjør og delikat blomst. Hun halter litt i det ene benet, men beveger seg fortsatt grasiøst. Hun er dommer for kunnskaps testene, da hun er en trent courtier.

Doji Horitsu
Postet bilde
Is-prinsen av Kyuden Doji, Horitsu er kun dommer i Iaijutsu-turneringen. Han er det eldste barnet til Crane Champion, og da arvingen til hele Crane Clan.

Sesjon 1: Begynnelsen av Topaz Turneringen

Utenfor byen Tsuma ved sjekkpunktet møttes våre helter. Da mange hadde strømmet til byen for å delta eller være tilskuer på Topaz Championship, var det mer enn nok å gjøre for magistratene, og mens papirene ble sjekket ble de vist til et vente-værelse. Dette ble første møtet for dem alle; Kakita Zenkai fra Crane Clan, Shosuro Hisoka fra Scorpion Clan, Shiba Takeru fra Phoenix Clan, Hiruma Tanuki fra Crab Clan, Matsu Musashi fra Lion Clan og Mirumoto Jin fra Dragon Clan. Gruppen fikk hilst på hverandre og Kakita Zenkai var rask til å spille god vert og sette sin klan i godt lys ved å gi en varm velkomst til alle, samt å tilby dem hjelp i Tsuma hvis de trengte hjelp til noe, siden han da selv var elev på skolen der. Etter litt mer småprat, kom endelig magistraten med godkjente reisepapirer og han ønsket dem alle lykke til på turneringen.

Mens de gikk langs veien og beundret den fine utsikten til byen, snublet en mann borti Shiba Takeru og falt over ende. Mannen var en bonde, en handelsmann for å være spesifikk, som unnskyldte seg fort mens han begynte å samle sammen tingene sine som falt ut av sekken hans. Nesten alle i gruppen var raske til å legge merke til et sverd blant eiendelene og Shosuro Hisoka konfronterte han med at sverd var ikke lov for bønder å bære. Mannen, som het Bosai, unnskyldte seg og sa at det var hans herres sverd og han hadde tillatelse til å bære det ett stykke. Blant de andre eiendelene var det en boks av mahogany, en pose, en gammel skriftrull bundet godt sammen med sorte silkebånd, og en stor vifte i hvit og sort.
Mirumoto Jin og Matsu Musashi hjalp til med å samle sammen tingene samt å hjelpe mannen opp, og som takk til alle, spesielt til Takeru som var meget generøs i å tilgi han denne fornærmelsen, bød ham dem på en liten te seremoni. Alle takket ja til en kopp te, og Bosai la ut et pledd til alle for å sitte på, mens han hentet vann fra elven til teen. Teen var god og kraftig i smaken, med mye skum. Zenkai delte småkaker med alle etter at seremonien var ferdig, før de la i vei igjen mot byen.

Tsuma var pyntet til festiviteter, med bannere og flagg i mange flotte farger, og alt var pent, elegant og rent. Det var tre vertshus å velge mellom for gruppen: det flotte vertshuset The Nesting Crane, Scorpion Clans eget vertshus The Poisoned Waters, og til slutt Crab Clans The Drowned Carp som kanskje er den billigste men gjør opp for den beste sake.
I byens sentrum var det en nyhetstavle som de sjekket ut:
- Alle deltakere i Topaz Championship må melde seg ved Dojo of the White Crane før solnedgang.
- Champion of Lion Clan, Akodo Kurojin, er tilstede, og ønsker å invitere alle medlemmer av Lion Clan til middag ved Bayushis time (kl.7) på The Drowned Carp.
(og til slutt, en ny lapp, så fersk at blekket nesten fortsatt var vått)
- Keiseren, Hantei den Sjette, ankommer ved havnen ved slutten av Shibas time (kl.4). De som ønsker å hilse Himmelens Sønn velkommen anbefales å møte ved havnen.

Dette skaper litt spenning i gruppen, og de deler seg opp for å gjøre noen småting før keiserens ankomst.
Musashi finner seg litt tid til å spise først, og finner en nuddelbar ved gata som dufter veldig godt. Mens han inntar et godt måltid med tykke nuddler kommer han i prat med to av deltakerne for konkurransen en liten stund, Daidoji Kuro og hans søster Daidoji Kimi. Da Musashi indikerer han er mer opptatt av maten en høflig småprat, fortsetter bror og søster å snakke sammen. Musashi overhører at Kimi er bekymret for at Kuro skal finne på noe tull igjen og hun ber han skjerpe seg siden faren deres er her på turneringen for å se på dem.
"Vi vil ikke ha noen repetisjon av fjorårets nuddel-hendelse."
"Jeg kan ikke huske at du synes det var så ille når det skjedde!"
Musashis ører skjerpes av nysgjerrighet, men de to ser ut til å skjønne at dette ikke er riktig stedet for å ta den samtalen og avslutter den der (til Musashis skuffelse).

Hisoka, etter å ha spurt Zenkai, går til White Crane Dojo for å spørre om han kan benytte seg av dojo'ens bibliotek. I døren blir han møtt av Doji Naomi som høflig tar imot han og hans forespørsel. Hun er beklager veldig at skolens bibliotek er kun for skolens elever og ikke åpen for det offentlige, men informerer han at tempelet i byen har et lite utvalg av skrifter som er tilgjengelige for alle.
Hisoka tar da turen til tempelet, og når han kommer opp de marmor-hugde trappene ser han tre tempel-piker som koster vekk løv og annet rusk fra trappen, og de snakker seg immellom mens de jobber.
"Det flagget blafrer i vinden."
"Nei, det er vinden som blafrer, flagget bare følger etter."
"Men herre, dere har begge feil, det er vinden som blafrer i flagget!"
De anerkjenner Hisoka med noen dype bukk og fortsetter videre diskusjonen om vinden og blafringen.
Inne i tempelet er det rekker med statuer til de syv Fortunes (Benten - Fortune of Romantic Love, Bishamon - Fortune of Strength, Ebisu - Fortune of Honest Work, Fukurokujin - Fortune of Wisdom, Jurojin - Fortune of Longevity, Daikoku - Fortune of Wealth, Hotei - Fortune of Contentment), og i enden av rommet er en kule av gull, som representerer solen, Amaterasu. Mens Hisoka noterer seg guddomene kommer en munk ved navn Megumi bort til han og spør om det er noe han kan hjelpe til med. Hisoka spør etter kunnskap om medisin og legende planter, og Megumi viser han til et siderom som har et lite utvalg av tekster. Der er det noen ruller på behandling av sår og andre vanlige sykdommer, samt medisin brukt til disse behandlingene, i tilleg til religiøse tekster av forskjellige typer. Hisoka bruker resten av tiden her før han skal stelle seg til keiserens annkomst.

Zenkai, som guider Tanuki, Jin og Takeru igjennom byen, møter på en jente fra Lion Clan som står og fokuserer veldig på nyhetstavlen i sentrum. Hun hilser vart på dem og introduserer seg som Akodo Nami, en deltaker i Topaz Championship, og hun takker pent nei om hun trenger noen hjelp eller guide i byen. Tanuki, smilende, peker ut til henne at dojo'en som alle må melde seg i, samt forteller henne når keiseren kommer, noe som for en stille takk. Hun unnskylder seg med at hun må gjøre seg klar og forlater dem.
Gruppen finner seg senere i en av byens hager, og mens Jin og Takeru skal finne seg et sted de kan meditere legger alle merke til plystringen som blir gitt til Zenkais tjenestepiker. De rødmer litt når en velkledd Crane trer frem til gruppen.
"Ah! Det er ikke hver dag jeg ser slike flotte piker her i våre hager."
Da de andre introduserer seg som deltakere i turneringen blir han hyggelig overrasket og uttrykker at han synes deltakerne blir yngre for hvert år.
Tanuki: "Jeg hører at der skjer når man blir eldre."
Han ler godt av den og står fast ved at han ikke er så gammel ennå. Han avslører at han ikke er gift, og grunnen hvorfor er jo alle de vakre damene. Han unnskylder seg for hans mannerer og introduserer seg selv som Doji Sekidera. Han sier han er veldig spent på turneringen, spesielt siden det har vært lenge siden både medlemmer fra Dragon Clan og Crab Clan har deltatt på Topaz. Mens han prøver å flørte litt til med pikene, kommer en ung jente bort til han og gruppen.
"Bror, hva er det du driver med?"
"Jeg?" uttrykker Sekidera med et smil om munnen. "Absolutt ingenting, jeg bare beundret-"
"*sukk* Å bror, du må virkelig ta deg sammen og slutte med dette. Far er her og han forventer oss snart."
Sekidera prøver å protestere litt til men han klarer ihvertfall å si farvel til gruppen før han blir dratt av gårde.

Så kommer det store øyeblikket.
Kledd i sine fineste klær, samles de ved havnen sammen alle de andre.
Det ligger en trykket stemning over samlingen, og det første de ser av båten er sollyset som glimter på dens dekorasjoner. De flotte smaragd-farvede seilene strekker seg ut i vinden, og lyset glinser på jadestenen som er lagt inn i siden på skipet, samt den store dragen hugd ut av jade som er skipets gallionsfigur. Tanuki biter seg selv i tungen for å tenke på hvor mye av den jaden som kunne tjent klanen hans. De hundre årene som driver båten fram mot havnen slår som stille trommer i vannet, og på dekk kan man se de keiserlige vaktene samt hans følge gjøre seg klare for å gå i land. Nesten alle samlet trekker en pust samtidig når båten legger intill og gangplanken går ned. Alle går ned på kne for keiseren da han stiger i land. Hantei VI, sønn av himmelen, er kledd i fargerike lag av gull og grønn, hvert eneste plagg dekorert med skjønne detaljer. Han beveger seg fram som om han skulle bare gått ned en gate, og selv om han bare er en middel-aldrende mann, ser det ut til at årene hviler tyngre på han enn de burde. Han er fulgt av sine personlige livvakter og tjenere. I følget hans er også Keiserinnen, en vakker kvinne kledd i den flotteste silke, som ser med ett litt nysgjerrig blikk på mengden før hun retter det frem. Med dem følger den keiserlige kansler, Otomo Reju, som hvisker noe til keiserens Scribe, Shiba Gaijushiko. Bak dem følger også Bayushi Atsuki, Imperial Spymaster og Champion for Scorpion Clan.
Kakita Zenkai er så rørt og inspirert av å være i keiserens nærvær at han føler poesien svulme i seg. Matsu Musashi føler at han ikke kan gi noe mer respekt til keiseren som mann, annet en å være keiseren. For han, så har ikke keiseren bevist seg på noen som helst måte å fortjene mer enn det statusen hans gir. (fortell gjerne igjen hva karakterene deres følte. Jeg kan ikke huske alle :) )

Mens keiseren avveksler høflighetsfraser med Crane Clan Champion som tar han imot, legger gruppen merke til en yngre Scorpion som står ved siden av Bayushi Atsuki. Hun bærer en maske av porselen, lik den som blir brukt på de døde, med en No-Dachi på ryggen, og hun stirrer et kaldt blikk på gruppen og resten av mengden. Det er et blikk uten følelser eller varme, og det er kalkulerende på samme måte som et rovdyr ser på bytte.
Det tar ikke lange tiden før keiseren blir eskortert videre av sitt følge opp til slottet, og samlingen ved havnen reiser seg endelig igjen og begynner fort å snakke sammen. Alle unntatt Shiba Takeru får med seg følgende:
- Krig kommer til å bryte ut mellom Crane og Lion snart, siden Crane har hatt en svak tid i keiserens hoff. Overraskelsen over keiserens besøk vil mest sannsynlig svekke dem videre fra å holde unna det første angrepet. Mange tror at Crane vil søke allierte i andre klaner før dette kan skje.
- Ingen vet helt egentlig hvorfor keiseren har kommet hit i år. Ingen kan huske at noen av hans barn skal delta, og hans barn ble fostret til forskjellige klaner fra meget ung alder at det er uvisst om han i det hele tatt ville kjent dem igjen, så det er veldig liten grunn for han til å være her. Det er faktisk den første Topaz turneringen han besøker på over ti år! Kanskje han tester gjestfriheten til hans vassaler?
- Jenta med No-Dachi'en sammen med Bayushi Atsuki, er vist en av hans slektninger. Hun har blitt med i turneringen takket være hennes grand-onkel, men hvorfor kan man lure på.
- Turneringens hoved-dommer er Doji Sekidera, andre sønnen av Crane Champion. Han har et rykte som en småskurk og kvinne-bedårer, og har vært en skam for hans far ved flere anledninger.
- De andre dommerne er resten av barna til Crane Champion. Den yngste av dem, Doji Naomi, har vist dårlig helse men er meget beskyttet av sine søsken, som ofte hører på det hun sier. Doji Nagiko ble trent av Crab Clan, og til hennes families skuffelse oppfører hun seg mer som dem enn som en sann datter av Doji. Den siste er Doji Horitsu, en magistrat, som også snart vil bli en Emerald Magistrate, er kalt Is-prinsen av Kyuden Doji. Han er den eldste av dem alle og hans fars arving.

Alle blir kalt til dojo'en for å begynne Topaz Festivalen. Doji Sekidera taler til dem alle med et smil om munnen.
"For 400 år, har Topaz Turneringen arvet en stor skjebne. Emerald Champions, store general, mester fortellere, keiserlige rådgivere, livvakter til store menn... hver eneste en har levd et stort og mektig liv, verdig for sang og dikt. Hvert år, har Topaz Championship hevet opp keiserrikets største talenter til store høyder, for å bli husket i historiene som vil komme."
"Blant dere, er vår 401ste Topaz Champion." Han ser med et smil på samlingen. "Er det kanskje deg?"

Sekidera ler muntert når Tanuki sier "Meg" til spørsmålet hans.
Fyrverkeri blir avfyrt og dette viser begynnelsen på Topaz Championships festival! Gatene blir opplyst med farvede papir-lykter som henger på snorer mellom husene, og det spilles musikk. Folk er kledd i festlige farger, og unger løper rundt med godteri. De fleste ser ut til å slappe av og nyte en aften med moro.
I byens sentrum blir en statue av en Kenku (også kjent som Tengu for oss ;) ) satt opp og dekket til med blomster av Asahina prestene som har kommet for å overse de rituelle delene. En av prestene, som en del av rituale, går barbent over glødende kull. Kullet blir så lagt i jern lykter, som skal lyse opp veien for åndene til statuen. Festligheter som skuespill er også tilgjengelig.
Matsu Musashi finner seg et sted å ta seg en kopp å drikke for å ståle nervene til middagen, mens de andre går seg en tur rundt for å se festlighetene.

Musashi ankommer så til middagen på The Drowned Carp og blir vist til det private rommet som er satt av for selskapet. Han blir møtt av Akodo Kurojin og hans følge når han kommer inn. Kurojins nærvær ser ut til å fylle rommet, så imponerende er hans aura. Han ser ut som en mann i sin beste alder, på toppen av fysisk styrke og utholdenhet, og hans stemme er sterk og flytende. Kurojin introduserer seg selv, og Akodo Nami, som også er en deltaker på turneringen. De blir servert et godt tradisjonelt Lion Clan måltid, og Kurojin går fort igjennom høflighetsfrasene med Nami og Musashi, før han kommer over på hvorfor han har invitert dem.
"Det hadde vært veldig viktig for klanen om en av dere to kunne ta seieren på denne turneringen. Klanen vår trenger all profitt den kan få i disse tider, og siden vi gjør oss klare til å gi Crane en god omgang, så hadde det virkelig vært en fjær i hatten for oss om vi også kunne si at en av dere to vant Topaz Championship."
Han tilbyr dem den hjelp han kan, innenfor turneringens regler, selvsagt, og han forteller gladelig om da han deltok og vant turneringen. Han går ikke i detaljer på alle utøvelsene, men bemerker seg ihvertfall de han vant, og han skryter meget av at han slo en Kakita i duel i finalen. Nami innrømmer selv at hun ikke har noen tvil på sine egne ferdigheter, og at hun har tillit til hennes sensei som har sendt henne hit og hans tro på hennes teknikk.

Imens Musashi og Nami spiser middag med Akodo Kurojin, så nyter resten av gruppen middag på The Nesting Crane (på Zenkais regning). De legger merke til Yogo Hatsuko som bestiller noe drikke ved baren, som hun kaster fort i seg før hun går mot døren. Hun kolliderer nesten med Daidoji Kuro på vei ut, som hun snerrer fiendtlig til, og så forsvinner ut. Kuro skjelver litt under blikket hennes men unngår å dumme seg helt ut.
De ser også en ung Miya, som ser seg rundt etter et ledig bord i det ganske fulle vertshuset, samt en jente kledd i lyse farger av gul, oransje og gull. Zenkai får en av tjenerne sine til å invitere dem over.
Den første som kommer til bordet er jenta i de lyse fargene, som takker veldig for invitasjonen. Hun introduserer seg som Moshi Emi, den første deltakeren fra Centipede Clan noensinne i turneringen. Hun svarer veldig nervøst og nesten fnisete på spørsmålene hun får, og hun er tydeligvis ingen kriger, men en prestinne dedikert til sol-gudinnen Amaterasu. Hun er veldig spent på å møte så mange folk fra så mange klaner, og hun uttrykker litt interesse i Shosuro Hisoka, og masken hans.
Senere kommer Miya'en, som introduserer seg som Miya Sakura, også en deltaker i turneringen. Hun sier det så enkelt at hun deltar siden de keiserlige familiene ville vise at de var minst like gode som de store klanene, og hun ble valgt ut. Under middagen forteller hun litt om treningen sin i Miya-land, som var for det meste fokusert på heraldri, kunnskap om å te seg i hoff, samt riding og løping. Sakura forklarer at Miya familiens plikt er å bringe keiserens ord til hele keiserriket, og de er også keiserens ambassadører utenfor keiserbyen. Hun forteller senere Hisoka at hun har sett keiserbyen et par ganger på besøk med sin far.
For annledingen framfører Zenkai diktet som han ble inspirert til å komponere da han var i keiserens nærvær, og han for en lett applaus av gruppen.
Mens de nyter samtale og mat, søler Daidoji Kuro på border ved siden av uheldigvis te i fanget til Tanuki. Tanuki, tydeligvis vant til at slike ting skjer akkurat han, tar imot unnskyldningen til Kuro, og også tilbudet med å få en ren og tørr hakama å bruke til hans kan bli renset og tørket. De vender snart tilbake, og Tanuki har invitert Kuro og hans søster til å dele bord med gruppen.
Jin og Takeru synes at de burde finne et sted for å trene, og Moshi Emi spør om hun kan bli med. Takeru tilbyr å hjelpe henne med å trene.
"Jeg har ikke så veldig mye erfaring med å slå folk..."
Gruppen deler seg opp med de som skal trene (Jin, Takeru, Zenkai, Hisoka og Musashi sammen med Emi), og de som skal ta en tidlig kveld (Sakura, som blir da eskortert av Tanuki).

Tanuki følger Sakura igjennom byen og imponerer litt med å peke ut stjernebilder på himmelen, men hun holder seg veldig reservert. De snakker litt sammen, og Sakura nevner at Yogo Hatsuko visstnok har feilet sin Gempukku to ganger før (da prøven for å vise at hun er klar til å bli voksen), men selv hun vet ikke hvorfor hennes grand-onkel har meldt henne på turneringen.
Det blir ikke noe napp på Tanuki, og Sakura trekker seg tilbake for kvelden.

På treningsområdet er det tomt, med unntaket av en kvinne med hvitt hår som ber til en statue av Bishamon der. Gruppen forstyrrer henne ikke, og Takeru og Musashi begynner å vise Emi hvordan dette skal gjøres med å slå løs på hverandre med tre-våpen. Mens de to holder på, legger Hisoka merke til at kvinnen som ber er Doji Nagiko, og hun har en sten foran seg. Hun stopper i sin bønn, og kutter igjennom stenen med en hånd, som deles i to.
"Imponerende."
Hisoka roser Nagiko for et så imponerende stunt, og hun smiler litt og sier at hun lærte mye av Crab Clan mens hun var der, blant annet å bli like sterk som dem. De snakker litt sammen, og Hisoka lærer at hun ikke har vært i Shadowlands, men har stått på Veggen som skiller keiserriket fra fienden sammen med soldater av Crab Clan.
"Du har jo gjort keiserriket en stor tjeneste, ved å beskytte dens grenser."
"Det er bare noe som en hver samurai burde gjøre. Det er mye viktigere enn å bekymre seg over hva man skal ha på seg, eller komponering av tullete dikt." (Zenkai prøver å late som han ikke hørte dette ;) )
Siden det viser seg at Nagiko er kanskje en mer pragmatisk kriger, spør Hisoka om hun har hørt om boken som ble skrevet av hand forfar. Nagiko innrømmer at hun ikke har så mye tid til å lese, men at hun har hørt om den såvidt. Hisoka tilbyr henne en kopi av boken, som hun takker høflig nei til to ganger som tradisjon tilsier, før hun tar imot.
"Kapittel tre er en jeg vil anbefale til Dem. Den vil sikkert vekke litt interesse."
Nagiko takker og byr dem en god kveld før hun unnskylder seg med at hun har noe mer å se til før turneringen begynner imorgen.

Imellomtiden har Takeru vist Emi et par teknikker med tresverd.
"Jeg skjønner at den spisse enden liksom skal mot fienden..."
De trener litt til, og alle bestemmer seg så for å sove litt.

-------
DAG 2

Takeru, Musashi, Jin og Tanuki har fått en god natts søvn på The Nesting Crane, takket være litt hjelp fra Zenkai, og våkner friske og uthvilte i tide til å forbrede seg på dagen.
Hisoka har sovet på The Drowned Waters (styrt av Shosuro Tashihime og Shosuro Tamotsu), og spør dem om litt hjelp med turneringens første dag. De forteller at han burde kle seg praktisk siden den første dagen har alltid Hinderløype-konkurransen. De kan ikke fortelle noen detaljer siden løypa forandrer seg hvert år, men de vet at den går igjennom skogen, hvor det er en plante med skarpe torner (Higakushi-planten), som kan lett forårsake skader på føtter og ødelegge dårlig sko. De gir han ett par solide sandaler som blir brukt av en av tjenerne dems som sanker urter i skogen (rene selvsagt), og ønsker han lykke til.
Musashi står opp tidlig og går til The Drowned Carp hvor Akodo Nami bor, og møter henne mens hun spiser frokosten sin. Musashi tilbyr at de burde gå sammen til turneringen, og Nami sier seg enig i.
"Det er trygghet i antall, tross alt."
Hun innrømmer at hun la seg tidlig, men det var vanskelig å sove siden hun har vært så nervøs. De to gir hverandre en god omgang med Pep-talk på vei til turneringen.

Utenfor White Crane Dojo står alle deltakerne klare, og blir møtt av dommerne. Publikumet er samlet til siden, og Doji Sekidera går igjennom en lang tale med mye svada, spesielt for å ønske velkommen til alle de prominente gjestene som har kommet for å se på turneringen.
Sekidera forteller at turneringen vil gå over tre dager, og hver utfordring vil teste deltakernes ferdigheter, kunnskap og dannelse. Noen ganger vil de gå opp mot hverandre to og to. 1 poeng blir gitt til vinnere av hver konkurranse, og kun til vinnere. En deltaker trenger 5 poeng for å kunne kvalifisere seg til den siste turneringen, som er Iaijutsu konkurransen. Alle med 5 poeng eller mer har bevist at de er klare til å bli voksne og kan da sverge troskap til sin klan. De som har mindre enn det har feilet og må prøve på nytt når deres klan og familie mener det er riktig. Crane Champion's familie vil være dommere for konkurransen. Sekidera er hoveddomeren og vil bestemme i tilfelle det er uavgjort. Naomi vil være dommer i kunnskaps-baserte tester, og Nagiko vil overvære de fysiske prøvene. Til sist vil eldste sønnen, Horitsu, dømme Iaijutsu konkurransen.

Det er INGEN faste regler for turneringen, da dette i seg selv er en del av turneringen; deltakere er forventet til å oppføre seg ærefult. De som ikke gjør dette har allerede feilet den største og viktigste testen: å oppføre seg som en voksen. De som feiler dette vil bli diskvalifisert fra turneringen og har feilet Gempukku, uansett hvor mange poeng de har.

Turneringen er jo da åpen for publikum, som da innebærer familie, deres herrer, alierte, fiender, lærere og keiseren selv. No pressure. ;)

Den første konkurransen er jo da Hinderløype. Nagiko forklarer fra hesterygg at løypa er markert opp for dem, og den starter her, går igjennom skogen, og avslutter nede på stranden. Hennes tjenere har blitt plassert rundt i løypa for å holde øye med hvordan folk klarer prøvene. På målstreken er det fem flagg, og de som tar et flagg får et poeng.
"Jeg anbefaler også at dere setter tilside de pene klærne deres," sier hun med et glis.
Emi tar av seg de fine sandalene sine så hun kan løpe bedre. Takeru binder sandalene sine godt fast så de ikke vil falle av. Hatsuko stripper ned til undertøyet sitt!

Start-signalet går, og ledelsen blir fort tatt av Zenkai og Tanuki på spurten mot skogen, etterfulgt av Sakura, Kuro, og Hatsuko. Resten danner baktroppen, med Hisoka, Takeru og Emi bakerst som alle tre må stoppe opp noen ganger for å få igjen pusten sin.
Inne i skogen må de krysse elven, som de fleste av gruppen velger å hoppe over. Musashi prøver å hoppe også, men klarer det akkurat ikke å klasker hodet sitt i en av stenene. Han har lært at det var en dum ide, og beveger seg sakte over istedenfor. Det blir et stor glippe mellom ledelsen og de bakerste.
De kommer så til det store torne-krattet som Hisoka hadde blitt advart mot. Ingen tar sjansen på å gå rundt og miste masse tid, og løper igjennom. Emi faller langt bak på dette og skader føttene sine. Sakura blir overrasket over at Hatsuko plutselig ligger foran henne.
Løypa leder senere til en gjørmedam, med en hengebru over. Hisoka gremmer seg over hvorfor det måtte være en så ustødig og dårlig hengebru akkurat HER, men biter i seg frykten.
De nærmer seg endelig slutten, og det blir en full spurt over stranden mot målet. I ledelsen ligger Tanuki og Zenkai side om side, etterfulgt av Sakura som har hentet inn alle sine ressurser for å komme seg forbi Hatsuko som nå ligger etter henne. Bak dem ligger Jin og Nami side ved side.
Tanuki og Zenkai griper ett flagg hver da de krysser målstreken samtidig, og Sakura er rask til å ta det tredje flagget, og Hatsuko griper det fjerde. Det er kun ett flagg igjen! Jin, som husker godt hatet sitt for Lion Clan, dytter Nami ned i sanda rett før målstreken, og sikrer seg det siste flagget.
Vinnere:
Kakita Zenkai - 1 poeng
Hiruma Tanuki - 1 poeng
Miya Sakura - 1 poeng
Yogo Hatsuko - 1 poeng
Mirumoto Jin - 1 poeng

Resten kom i følgene rekkefølge: Akodo Nami, Daidoji Kuro/ Matsu Musashi, Daidoji Kimi, Shosuro Hisoka, Shiba Takeru, Moshi Emi.

Emi setter seg fort ned etter å ha krysset for å se til de blodige føttene sine, og hun prøver sitt beste å ikke gråte. Musashi tilbyr henne noe tøy til å binde føttene sine med, og hun takker med en gråtkvalt stemme.
Zenkai og Tanuki skrytet litt seg imellom om et godt løp, og Tanuki sier det var en god oppvarming.
Jin unnskylder seg til Nami for å ha dyttet henne.
"Unnskyld... det var usportslig av meg.
"Ja. Det var det."

Mens de samler seg sammen ankommer Doji Sekidera.
"Ja, jeg håper alle hadde det gøy?"
Han for litt muntre svar fra Zenkai og Tanuki.
"Jaha. Det var godt å høre. Så, neste del av turneringen er Heraldri! Det vil finne sted i bygningen der borte," han peker opp til der de begynte, "og det begynner om 15 minutter."
Han tar en liten pause, og titter opp på solen. "Unnskyld, jeg mener 14 minutter."

Alle sammen skynder seg til Dojo'en for å få seg et bad. Zenkai, som elev ved skolen, for sikret seg et bad. Desverre er det ikke plass til alle om gangen i badene (som er delt opp for gutter og jenter), og Mirumoto Jin (etter å ha fått litt payback fra Nami og Musashi) ankommer sist og det er fullt på gutte-siden. Han vurderer å gå i jente-badet, men lar være.
Alle kommer ihvertfall klare og forberedte til neste del av prøven, og noen av de andre deltakerne prøve å huske de forskjellige klan mon (merker) i siste liten. Nami gjennomgår de hun husker med Musashi. Daidoji Kimi går igjennom noen med broren sin.
"De to kryssede sverdene er Shiba familien, fuglen med et snøflak i munnen er Doji, og den med slangene er Otomo. Og krabben med åpen klo... åh, det er så mange av dem!"

Dørene åpner seg og inn kommer Doji Naomi. Selv om hun halter litt i det ene benet når hun går, så portretterer hun vel det Doji familien står for: Eksellense.
"Velkommen alle sammen. Jeg håper at dere ikke ble for slitne av løpingen." Det kommer noen kommentarer som hun bare smiler høflig til. "Neste del av turneringen er Heraldri, og det tar for seg en samurai's evne til å kjenne igjen viktige figurer i keiserriket. Min bror, Sekidera, vil være assistent i denne oppgaven, og vi vil bringe dere inn to og to til det neste rommet hvor dere må identifisere det vi viser til dere."
I det neste rommet er det en liten scene, med en skjerm satt opp. Sekidera, som assistent her, vil kle seg ut som en viktig person i Rokugans historie som deltakerne må kjenne igjen.
Figurer som dukker opp under prøven er Matsu, Hida Osano-Wo, Mirumoto Hojatsu, Doji Nio, og Ikoma.
Vinnerne av Heraldri ble:
Daidoji Kuro - 1 poeng
Shosuro Hisoka - 1 poeng
Miya Sakura - 1 poeng
Hiruma Tanuki - 1 poeng
Akodo Nami - 1 poeng

Stillingen etter første session!
Hiruma Tanuki 2
Miya Sakura 2
Akodo Nami 1
Daidoji Kuro 1
Kakita Zenkai 1
Mirumoto Jin 1
Shosuro Hisoka 1
Yogo Hatsuko 1
Daidoji Kimi 0
Matsu Musashi 0
Moshi Emi 0
Shiba Takeru 0

NESTE KONKURRANSE ER RIDING!
PS: Neste session kan de som vil rulle Meditation gjøre det i løpet av Heraldri konkurransen for å få tilbake Void.

Dette innlegget er endre av Selene: 21/11-2011 - 17.04

Winter Court is coming

#48 Bruker er logget av   Wolf 

Postet 21/11-2011 - 01.02

Veldig flott lene, jeg elsker gode oppsumeringer, dette tror jeg blir en fantastisk kampanje, destined for great glory!
One vision, One purpose.

-Morgan Masterson

#49 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 22/11-2011 - 07.55

Jeg likte godt oppsummeringen av sesjonen vår!
Fint for å kunne friske opp litt mot neste sesjon. (neste søndag?)

Karakterbildene var greie de og ^^ å fysj så mange stygge folk vi møtte på her da! :lol:

Postet bilde

#50 Bruker er logget av   Henrik Bjørhall 

• for mye

Postet 22/11-2011 - 19.08

Søndag passer utmerket for meg.

Del dette emnet: