Skedsmokorset Spillforening: Dungeons & Dragons v3.5 [Regelprat] - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

Dungeons & Dragons v3.5 [Regelprat] Prat, spørsmål, diskusjoner og generell LOLz om regler i DnD v3.5. Gi emnet karakter -----

#1 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 20/01-2012 - 12.15

Postet bilde
Opprettet for de som vil prate, har spørsmål, ønsker å diskutere og vil prate generell LOLz om regler i DnD v3.5

Spørsmål(I):

• Når man skal drikke en potion, bruker man da en Move Action for å hente den frem, for så å bruke en Standard Action på å drikke den?
  • Når man tar et 5-foot-step, kan man også i samme runde utføre en Move Action som ikke beveger rollen din til en ny 5-foot-square?

NB: Har ikke boka tilgjengelig her jeg sitter.

Dette innlegget er endre av Dani: 20/01-2012 - 12.19

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#2 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 20/01-2012 - 12.32

Jeg tror begge to stemmer..

Tror man faktisk bare ikke kan ta et 5 foot step i samme runde som man beveger seg med en move action..

-Har heller ikke boka her..

Jeg har sittet på dette spørsmålet lenge..

Gnomehooked Hammers.. Why... :?:
Postet bilde

Dette innlegget er endre av Bronyard: 20/01-2012 - 12.33

Postet bilde
0

#3 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill

Postet 20/01-2012 - 12.46

Sitat

Jeg tror begge to stemmer..
Noen som vet? Ikke vondt ment, men jeg og tror jeg vet svaret, men jeg er usikker. I alle år har jeg fått det for meg at å trekke en potion som er tilgjengelig er en Free Action og det å drikke den er en Standard Action som tiltrekker AoO. XD

Sitat

Tror man faktisk bare ikke kan ta et 5 foot step i samme runde som man beveger seg med en move action..
"...beveger seg med en move action..." <---- Definer. Kan man f.eks. reise seg opp fra prone, trekke våpen etc.? Noen mener at dette teller som å bevege seg.

Sitat

-Har heller ikke boka her..
Mhm, da er vi egentlig like langt. XD

Sitat

Jeg har sittet på dette spørsmålet lenge..

Gnomehooked Hammers.. Why... :?:
Postet bilde
Tror det har noe med "balansen" i fordelene de forskjellige rasene har. Halflings har jo +1 atk bonus med alle kastevåpen og slynge, dverger har noen eksotiske våpen som teller som stridsvåpen for dem, etc. Og ut av det blå synes vistnok en eller annen løk som var med å laget 3rd-edition at hooked-hammer var veldig passende og kult eksotisk våpen for gnomer... :tard:

Jeg må si at eneste gangen jeg har funnet våpenet... brukbart var da jeg en gang spilte Gnome Ranger, som spesialiserte seg i nærkamp OG hadde mange potions of enlarge(1). :fuckoff:

Dette innlegget er endre av Dani: 20/01-2012 - 13.17

-D20
0

#4 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 20/01-2012 - 14.17

Når det kommer til 5-foot steps, sier PHB følgende (side 144 under Miscellaneous Actions):

"You can move 5 feet in any round when you don't perform any other kind of movement. Taking this 5-foot step never provokes an attack of opportunity. You can't take more than one 5-foot step in a round round, and you can't take a 5-foot step in the same round you move any distance... "MEN".. (...)... you can take a 5-foot step before , during or after your other actions in the round. For example, you could draw a weapon (a move action), take a 5-foot step, and then attack (a standard action)"

Du KAN altså gjøre en move action i samme runde som du 5-foot stepper, men du kan IKKE bruke den move actionen på å FLYTTE DEG. Altså har du rett på det punktet, Dani.

"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
1

#5 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 20/01-2012 - 14.21

Vis innleggStorhertug von Misthausen sa den 20/01-2012 - 14.17:

"Du KAN altså gjøre en move action i samme runde som du 5-foot stepper, men du kan IKKE bruke den move actionen på å FLYTTE DEG. Altså har du rett på det punktet, Dani."
*Puh* Godt å vite at jeg ikke har spilt DnD feil de siste ti årene. 5-foot-step er til tider, strategisk sett, en kritisk manøver. :ninja:

Dette innlegget er endre av Dani: 20/01-2012 - 14.23

-D20
0

#6 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 20/01-2012 - 14.32

Fant det du lurte på om potions og. Tror jeg. Under delen om Move Actions finner vi på side 143 i PHB avsnittet "Manipulating an Item", og det sier:

"In most cases, moving or manipulating an object is a move action. This includes retrieving or putting away a stored item, moving a heavy object, and opening a door. Examples of this kind of actions, along with whetther they incur an attack of opportunity, are given in Table 8-2: Actions in Combat."

På denne tabellen (side 141), under Move Actions, står det at Retrieve a stored item provoker et AOO.

Så JEG ville sagt at å trekke en potion og drikke den tar både en move og en standard action. Men hvis man godtar dette, godtar man også at man potensielt åpner seg for TO AOO hver gang man drikker en potion- noe som kan være skummelt hvis en fiende har Combat Reflexes. Postet bilde
-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
1

#7 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 20/01-2012 - 14.43

Hmm, det virker som om enten:

• Å trekke frem en potion(med en Move Action), i tillegg til å drikke den Standard Action, tiltrekker til sammen TO AoO's. Noe som for meg høres helt silly ut, og har aldri hørt om noen DM som har brukt dette i spillet sitt.

eller...

• Å trekke frem en potion er en Free Action, i tillegg til å drikke den med en Standard Action, tiltrekker til sammen kun ett AoO. Det er slik jeg har brukt det ihvertfall.

Hmm, mener det står noe om å trekke potions fra potion belts. :tinfoil:

Dette innlegget er endre av Dani: 20/01-2012 - 14.46

-D20
0

#8 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 20/01-2012 - 15.16

Jeg har skjekket litt på interwebsen, og det virker som det er det jeg sa som gjelder. Men man kan gjøre ting for å hjelpe på dette. Her er ting folk har nevnt.

-Potion Belt kommer fra Forgotten Realms-boka, og lar deg som du sa trekke en potion som en free action.
-DM'n kan tillate deg å ha potionen på et tilgjengelig sted så du kan dra den som en free action, men da vil den nødvendigvis være mer sårbar for støt og slag.
-Avhengig av DM'n kan featet Quick Draw komme til nytte. Skillen Sleight of Hand tillater deg å skjule våpen eller små objekter på kroppen så du kan dra dem fram som en standard action som ikke provoker AOO. Om du har Quick Draw kan du gjøre dette som en move action og fortsatt ikke provoke AOO.
-I tillegg fins Handy Hawersack, som lar deg trekke frem det du trenger som en move action. Quick Draw kan teoretisk sett gjøre dette til en free action for andre ting enn våpen og.
-Om du har featen Delay Potion fra Complete Mage kan du "forsinke" effekten av en potion du har drukket i 1 time per positiv Constitution modifier (kun en potion av gangen), for så å aktivere den som en swift action.

Eventuelt kan du spille sånn som du alltid har spilt i dine kampanjer, og legge det inn som en House Rule. Dette er tross alt D&D :)

PS: Legger ved kilden min så ingen skal tro jeg er en idetyv Postet bilde. http://community.wiz...Potions_in_3.5.

-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
1

#9 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 20/01-2012 - 15.26

Takk for flott svar Aslak! Tror nok jeg selv kommer til å bruke noe houserules der ja. :D
Tenker noe sånn som 4x potion slots (free action å trekke dem | ingen AoO). :wtf:

-D20
0

#10 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/01-2012 - 17.39

I mitt hode har jeg alltid oppfattet det som at det å trekke en potion er tilsvarende som å trekke et våpen, derfor en moveaction som ikke tiltrekker AOO, med bakgrunn i dette:

Sitat

Drawing a weapon so that you can use it in combat, or putting it away so that you have a free hand, requires a move action. This action also applies to weapon-like objects carried in easy reach, such as wands.

If your weapon or weaponlike object is stored in a pack or otherwise out of easy reach, treat this action as retrieving a stored object.

Nå sier det riktignok weapon-like, noe potions ikke er, men om du er i stand til å plukke frem en alchemist fire fra beltet ditt uten å få AOO som en move action, så virker det merkelig at du ikke skulle kunne gjøre det samme med en potion.

Angående dette med å reise seg fra prone og 5 fot steg, så siterer jeg fra side 138-139:

Sitat

For example, if Tordek is on the ground, he can stand up (a move action), move 5 feet (a 5-foot step), and then attack.

Er åpenbart meningen at du skal kunne reise deg med move action og så ta 5-fot steg, så må da anta at du kan 5-fot steppe så lenge du ikke faktisk foretar en moveaction som flytter deg fra ruten du står i.
Jeg streeener bort til døren!
0

#11 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 23/01-2012 - 13.56

Exotic weapons!:

Dwarven Waraxes (2 handed martial)
Dwarven urgroshes

Dwarves treat these as martial weapons..

Gnomehooked hammer
Gnomes treat these as martial weapons..

"Orcish" Double Axe.....
:wtf:*Ehem*

misset jeg noe?

Dette innlegget er endre av Bronyard: 23/01-2012 - 13.57

Postet bilde
0

#12 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 23/01-2012 - 15.09

Var det et spørsmål inni det med exotic weapons? Grunnen til at de er eksotiske er at de trenger masse trening for å bruke effektivt og riktig, slik at det ikke bare er å plukke dem opp og bruke dem.

Men alle krigere innen visse raser blir trent med disse uansett, noe som betyr at dvergenes soldater alle vet hvordan de bruker krigsøksen og urgroshen. Merk: Krigere vet hvordan de bruker disse. En dvergisk cleric ville ikke kunne bruke en dwarven waraxe, da han ikke er proficient med martial weapons.

Når det gjelder hvor idiotiske de enkelte våpnene er (etter min mening):
* Dwarven waraxe: Egentlig ganske grei, er jo bare en kjempetung øks.
* Dwarven urgroshe: Spyd og øks i ett? Hvorfor ikke bare en hellebard?
* Gnome Hooked Hammer: Er denne laget som det ultimate mining-verktøy? Rimelig tullete.
* "Orcish" Double Axe: Hva? Hvordan skal du kunne bruke denne fornuftig? Blir som two-bladed sword, hvordan skal du bruke dette uten å skade deg selv?
* Dire Flail: Ok, nå synes jeg du skal slutte å tulle med meg PHB. Er du i det hele tatt klar over hvordan flails fungerer? Hvordan skal noen kunne bruke dette her???
* Kama, Nunchaku, Sai og Siangham: Dette er våpen tradisjonelt brukt av bønder. Riktignok i Asia, men dette er våpen som selv folk utrente i strid kunne lære seg å bruke uten altfor store problemer. Hvorfor er ikke disse simple weapons? Bare fordi de er av asiatisk opprinnelse? Vet du hva det er?
1

#13 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 24/01-2012 - 07.37

Exotic Weapons

Henrik:
Jeg må egentlig si meg ening med deg, mange av DnD sine eksotiske våpen er useriøst super-silly. :v

Steffen:
Tror alver får noe trenging med buer, langsverd og muligens korde. Man kan i en del andre bøker, f.eks. "Complete Warrior" finne "nye" våpen (ofte exotic) som teller som militære våpen for de forskjellige rasene. Mener å huske at halv-orker får slik trening med et kaste-våpen - en tung jernkule. Noen i DnD synes tydeligvis det var kjempekult at halv-orker bedrev kulekasting i stid. :lol:

Men, men, sånn er det. DnD har masse av svakheter useriøse ting med seg, men man må nesten bare ta deg gode og det vonde med om man skal spille det. Heller bare lage husregler og egne begrensinger, som GM, på hvordan det skal bli. En ting er sikkert, DnD har i hvertfall stor underholdningsverdi og variasjon på hva man kan spille. ^^

-D20
0

#14 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 24/01-2012 - 12.32

Greia var egentlig så enkel som dette:

Half-Orcs, Y U NO PROFICIENT? (Enten "treat Orcish double axe som martial, eller få proficiency)
:v
Postet bilde
0

#15 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 24/01-2012 - 13.09

Exotic Weapons:

Halv-orker har ingen trening med orkiske dobbel-økser. Om man leser på det som står om halv-orker så sies det at den rasen er veldig glad i å bruke økser. Siden en dobbel-øks tilsynelatende er et våpen med TO økser på, så er det helt klart dobbelt så bra som en vanlig øks. :tard:

-D20
0

#16 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 24/01-2012 - 13.21

Vis innleggDani sa den 24/01-2012 - 13.09:

Exotic Weapons:

Halv-orker har ingen trening med orkiske dobbel-økser. Om man leser på det som står om halv-orker så sies det at den rasen er veldig glad i å bruke økser. Siden en dobbel-øks tilsynelatende er et våpen med TO økser på, så er det helt klart dobbelt så bra som en vanlig øks. :tard:

I agree, wholeheartedly..

I'm sorry, but all i can think of is:
Postet bilde

Derpy

Dette innlegget er endre av Bronyard: 24/01-2012 - 13.42

Postet bilde
0

#17 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan
  • Ble medlem: 22/05-04
  • Kjønn:Kvinne
  • Sted:Lillestrøm
  • Interesser:Rollespill: L5R, D&D (3.5!), Pathfinder, Ars Magica, Scion.
    Brettspill: Arkham Horror, Red Dragon Inn, Ninja: Legend of the Scorpion Clan.
    Kortspill: L5R.
    Annet: DDO, Heian historie, geisha, kimono, kostymer.
  • Navn:Lene Jakobsen

Postet 24/01-2012 - 23.18

Alver i D&D 3.5 er proficient med Longsword, Rapier, Longbow og Shortbow og de Composite versjonene av dette (dette gjelder ikke Drow). Dette er da fordi alle alver lærer grunnleggende kunnskap om våpenbruk (med tanke på hvor gamle alve eventyrere er, så er det kanskje en forklaring på hvorfor de bruker ca 100 på å ligge på nivået til et menneske på 20).

Hvis man vil la seg inspirere av Pathfinder, kan man gi alver og dverger (og for den slags skyld, også orker ;) ) Weapon Familiarity med våpen som begynner med rasenavnet. En alv vil da kunne behandle våpen som Elven Thinblade og Elven Courtblade (Races of the Wild) som Martial Weapons istedenfor Exotic Weapons. Dette synes jeg virker som en fornuftig tanke, siden det er da tydeligvis litt mer spesielt enn de vanlige alve-våpnene, men er ikke helt "rart" å bruke som det burde være for andre utenfor rasen.

Ang. potions, så har jeg alltid antatt at man bruker en Move Action på å ta frem potions som er lett tilgjengelige (belt-pouches eller lommer), akkurat som å trekke ett våpen, men hvis du har potions liggende i sekken så tar det IKKE en Move Action (Husk at alt du gjør på en runde tar ca 6 sekunder). Dette har ofte ført til notering på character sheets når det blir mange potions for å spesifisere hvilke som er lett tilgjengelige. Magic Items som Handy Haversack gjør alt om til en Move Action som ikke provoker AoO.
Winter Court is coming

Fine Quality Kimono: Two peasants starving for a year
Fine Quality Sandals: One peasant starving for a year
Fine Quality Coutier's Cap: Four peasants starving for a year
Fine Quality Coutier's Fan: One peasant starving for a year
Not Looking like a starving peasant at winter court.....Priceless
0

#18 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 25/01-2012 - 00.02

Vis innleggSelene sa den 24/01-2012 - 23.18:

Hvis man vil la seg inspirere av Pathfinder, kan man gi alver og dverger (og for den slags skyld, også orker ;) ) Weapon Familiarity med våpen som begynner med rasenavnet. En alv vil da kunne behandle våpen som Elven Thinblade og Elven Courtblade (Races of the Wild) som Martial Weapons istedenfor Exotic Weapons. Dette synes jeg virker som en fornuftig tanke, siden det er da tydeligvis litt mer spesielt enn de vanlige alve-våpnene, men er ikke helt "rart" å bruke som det burde være for andre utenfor rasen.

Hvis du tar en titt på Improved Weapon familiarity fra Complete Warrior, så gjør den akkurat det du nevner her, lar deg anse alle våpen forbundet med din rase som martial weapons.
0

#19 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 27/01-2012 - 11.18

Spørmål(II): :science:

• Touch attacks som ikke er på ranged er jo et melee attack(bruker Str mod. på atk kast). Med featen Weapon Focus, kan man bruke den på; (melee touch)?
  • Kan man bruke featet Weapon Finess for å bruke Dex mod. på melee touch atk med spells?
  • Er det riktig at det tiltrekker AoO om man formulerer magi, men ikke for å utføre selve touch angrepet.
  • Stemmer det at en formel med touch attack er aktiv helt til man formulerer ny magi eller discharger formelen?

Fotnote: Vurderer å gjøre sorceren min til en kamp-fokusert (touch) sorcerer - muligens Eldrich Knight. :gokf:

Dette innlegget er endre av Dani: 27/01-2012 - 14.31

-D20
0

#20 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 27/01-2012 - 12.33

Vis innleggDani sa den 27/01-2012 - 11.18:

• Touch attacks som ikke er på ranged er jo et melee attack(bruker Str mod. på atk kast). Med featen Weapon Focus, kan man bruke den på; (melee touch)?
  • Kan man bruke featet Weapon Finess for å bruke Dex mod. på melee touch atk med spells?
  • Er det riktig at det tiltrekker AoO om man formulerer magi, men ikke for å utføre selve touch angrepet.
  • Stemmer det at en formel med touch attack er aktiv helt til man formulerer ny magi eller discharger formelen?

Fotnote: Vurderer å gjøre sorceren min til en kamp-fokusert sorcerer - muligens Eldrich Knight. :gokf:

1: Weapon Focus kan brukes slik: Weapon Focus: Shocking Grasp, eller; Weapon focus: Scorching Ray.

2: Ja, Touch attack telles som et ""armed" unarmed attack" som ikke gjør dmg..
så dvs det teller som et Light weapon, i likhet med unarmed strikes.

3: I likhet med beskrivelsen på nr 2.. Et angrep med et touch spell telles som et våpenangrep..
i regelboka står det noe sånt som: "You count as armed when delivering touch spells, due to the threatlevel of the attack"

Mitt forslag er:
Cast spell, hold charge.. 5ft step? -> next round, touch attack.. withdraw? 5ft step?

4: Du kan holde chargen indefininately står det.
Cold Touch however:
1D6 Touch attack, 1 attack per caster level, Fort save, or lose 1 Str.
mot undead: Will save or flee as if panicked 1d4+1/CL rounds..

Fu***ngs OP, bannet i mitt campaign..
O wait, Necromancy is outlawed, punishable by death! :lol: (Archmage Traven anyone?)

Edit: Eldritch Knight er approved

Dette innlegget er endre av Bronyard: 27/01-2012 - 12.44

Postet bilde
0

#21 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 27/01-2012 - 13.36

Sitat

1: Weapon Focus kan brukes slik: Weapon Focus: Shocking Grasp, eller; Weapon focus: Scorching Ray.

Jeg er 99% sikker at man i hvertfall kan ha Weapon Focus (ranged touch). Weapon Focus trenger ikke være så spesifik som til en spesifik formel. Men jeg kan ikke huske å sett Weapon Focus (melee touch) noen sted, bare antar at det kansje kunne stemme?

Sitat

2: Ja, Touch attack telles som et ""armed" unarmed attack" som ikke gjør dmg..
så dvs det teller som et Light weapon, i likhet med unarmed strikes.

Betyr det at om man har Weapon Focus (unarmed) så får man bonus på alle melee touch atks?

Sitat

3: I likhet med beskrivelsen på nr 2.. Et angrep med et touch spell telles som et våpenangrep..
i regelboka står det noe sånt som: "You count as armed when delivering touch spells, due to the threatlevel of the attack"

Mitt forslag er:
Cast spell, hold charge.. 5ft step? -> next round, touch attack.. withdraw? 5ft step?

Jeg vet man kan formulere magi som krever touch attack i samme runde som man "toucher", men det er praktisk at magien varer til du får brukt den, eller formulert ny magi.
NB: Withdrawl er en Full Round Action.

Sitat

4: Du kan holde chargen indefininately står det.
Cold Touch however:
1D6 Touch attack, 1 attack per caster level, Fort save, or lose 1 Str.
mot undead: Will save or flee as if panicked 1d4+1/CL rounds..

Fu***ngs OP, bannet i mitt campaign..
O wait, Necromancy is outlawed, punishable by death! :lol: (Archmage Traven anyone?)

Hva mener du er OP? Chill Touch? Necromancy spells? Touch spells generelt? O.o
Og er alle necromancy spells ulovlig, eller bare [evil] necromancy?

NB: Takk for svar =D

Dette innlegget er endre av Dani: 27/01-2012 - 14.26

-D20
0

#22 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 27/01-2012 - 15.36

Vis innleggDani sa den 27/01-2012 - 11.18:

Fotnote: Vurderer å gjøre sorceren min til en kamp-fokusert (touch) sorcerer - muligens Eldrich Knight. :gokf:

1. Ja, det kan du. Som eksampel vil jeg fremheve Touch Spell Spesialization-featet fra Complete Arcane som bl.a. har pre-require "Weapon Focus (touch spell)". Jeg vil derimot si at Weapon Focus(Unarmed Strike) ikke vil virke på touch-attackes, da det går på å være bedre til å treffe med slag og spark og liknende, ikke på å berøre... Men ble litt usikker når jeg tenker over det.
2. Det Steffen sa.
3. Ja, dette er riktig. Alle melee touch-spells faller under det som regnes som "weapon-like" spells siden de krever attack roll, noe som vil si at det ikke blir AOO for selve angrepet.
Fra D20SRD:

Sitat

Touching an opponent with a touch spell is considered to be an armed attack and therefore does not provoke attacks of opportunity. However, the act of casting a spell does provoke an attack of opportunity.

Sitat

"Armed" Unarmed Attacks Sometimes a character’s or creature’s unarmed attack counts as an armed attack. A monk, a character with the Improved Unarmed Strike feat, a spellcaster delivering a touch attack spell, and a creature with natural physical weapons all count as being armed.

Note that being armed counts for both offense and defense (the character can make attacks of opportunity)

4. Igjen fra D20SRD:

Sitat

Holding the Charge If you don’t discharge the spell in the round when you cast the spell, you can hold the discharge of the spell (hold the charge) indefinitely. You can continue to make touch attacks round after round. You can touch one friend as a standard action or up to six friends as a full-round action. If you touch anything or anyone while holding a charge, even unintentionally, the spell discharges. If you cast another spell, the touch spell dissipates. Alternatively, you may make a normal unarmed attack (or an attack with a natural weapon) while holding a charge. In this case, you aren’t considered armed and you provoke attacks of opportunity as normal for the attack. (If your unarmed attack or natural weapon attack doesn’t provoke attacks of opportunity, neither does this attack.) If the attack hits, you deal normal damage for your unarmed attack or natural weapon and the spell discharges. If the attack misses, you are still holding the charge.

Dette betyr at du kan prøve runde etter runde om du bommer. Eller jeg, som munk, kan om jeg bommer når jeg kaster spellen punche vedkommende for unarmed damage OG delivere touch-spellen neste runde.
0

#23 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 27/01-2012 - 21.03

Å levere Touch-angrepet er en del av Spell'et. Scorching Ray gir deg muligheten til å skyte Ranged Touch når den kastes, samme gjelder Melf's Acid Arrow, og Melee Touch som Shocking Grasp.
Healing spells (som Cure Light Wounds) krever også Touch-attack, men man regner ikke med at lagkamerater prøver å unngå hverandre (med mindre man er en hvis enemy-party i Dommens Røde Hånd) så det er sånt sett ikke et angrep lenger.

Henrik har rett på at man kan fokusere seg på Ranged Touch eller Melee Touch som om det skulle vært våpen.

AoO trigger på spellcastingen, ikke på angrepet, som igjen er en del av spell'et.
Winter Court is coming

0

#24 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 01/02-2012 - 13.48

Dual-Wand Wielder

Warning! Dette innlegget er full av ostete OP character building!
Hmm, kom til å tenke på et litt morsomt oppsett til en sor/wiz/warlock/rog... :tinfoil:
Spoiler

Dette innlegget er endre av Dani: 02/02-2012 - 07.30

-D20
0

#25 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 01/02-2012 - 14.27

Spoiler

Sounds Legit..

Men selv er jeg skeptisk til å akseptere sneak attack på et "Touch" attack, selv om det ikke står noe spesielt om dette under Rogue i PHB.

Men, bruke two wands, men hva med actions? hva med wanden? teller wanden som den farlige delen som avgir elektrisiteten eller må man bruke hånda for touch attacket?

eller se det på denne måten fra vår forrige diskusjon:

"Så snart man kaster et nytt spell forsvinner det forrige man holdt chargen på.."
-Vil dette ha noe å si?

Dette innlegget er endre av Dani: 01/02-2012 - 15.08
Grunn til endring: La til en liten spoiler lapp.

Postet bilde
0

#26 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 01/02-2012 - 14.47

Warning! Dette innlegget er full av ostete OP character building!

Svar på Steffens innlegg:
Spoiler

Dette innlegget er endre av Dani: 02/02-2012 - 07.30

-D20
0

#27 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 02/02-2012 - 08.57

Speaking of Ostete OP?..

Spring attack +greater invisibility
ELLER
Spring attack + et nytt assassin spell, lvl 2..

Step 1: Move into position , ..
Step 2: attack
Step 3: Stay or BECOME invisible
Step 4: move away
Step 5: Repeat?
Step 6: ???
Step 7: PROFIT
Postet bilde
0

#28 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 02/02-2012 - 10.16

Vet ikke.:wtf:
Det blir liksom bare ett flat-footed angrep (med +2 bonus). Det er selvsagt fint å komme seg ut av rekkevidden til fienden etterpå og forbli usynlig, men føler ikke dette alene er så fælt. En rouge kan jo bruke two-weapon fighting, sloss i flank-position, skaffe seg blink eller greater blink for å gjøre snik angrep så mange ganger som mulig. Dunno, har aldri synes Spring Attack på noen måte har vært ostete eller OP. :bloblo:

-D20
0

#29 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 02/02-2012 - 10.40

Vis innleggDani sa den 02/02-2012 - 10.16:

Vet ikke.:wtf:
Det blir liksom bare ett flat-footed angrep (med +2 bonus). Det er selvsagt fint å komme seg ut av rekkevidden til fienden etterpå og forbli usynlig, men føler ikke dette alene er så fælt. En rouge kan jo bruke two-weapon fighting, sloss i flank-position, skaffe seg blink eller greater blink for å gjøre snik angrep så mange ganger som mulig. Dunno, har aldri synes Spring Attack på noen måte har vært ostete eller OP. :bloblo:

Ost:

Dual-Wand Wielder
Hva om en tar two-weapon fighting med to stk. wand of shocking grasp(5). Wandsa koster jo litt... men hør nå... :gokf:
+
Step 1: Move into position , ..
Step 2: attack
Step 3: Stay or BECOME invisible
Step 4: move away
Step 5: Repeat?
Step 6: ???
Step 7: PROFIT
Postet bilde
0

#30 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 02/02-2012 - 11.36

Å angripe med begge tryllestavene tar en Full Round Action, noe som betyr at man ikke kan bevege seg (mer enn 5ft step) i samme runde. :(

Dette innlegget er endre av Dani: 02/02-2012 - 11.36

-D20
0

#31 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 02/02-2012 - 12.05

Vis innleggDani sa den 02/02-2012 - 11.36:

Å angripe med begge tryllestavene tar en Full Round Action, noe som betyr at man ikke kan bevege seg (mer enn 5ft step) i samme runde. :(

Hvilket vil tilsi at man ikke trenger spring attack /)^3^(\

1: Attack, get invisible
2: Step away
3: Watch victim
4: "Die" of laughter
5: repeat
6: ???
7: Varitable immaterial profit
Postet bilde
0

#32 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

• Rittmeister/ Rock & Roll Nigger
  • Ble medlem: 05/10-08
  • Yrke: MANN! (Vaktmester)
  • Sted:JEG VET DA FAEN HVOR JEG BOR!
  • Navn:Ole Martin Fossheim

Postet 02/02-2012 - 12.09

Vis innleggDani sa den 02/02-2012 - 11.36:

Du kan om du bruker items som gir deg movement.

Eks: Chronocharm of the horizon walker: 1/day half movement as swift
Belt of battle: 3 carges som kan brukes som gratis movement o.s.v.

Postet bilde
0

#33 Bruker er logget av   Selene 

• Empress of Rokugan

Postet 02/02-2012 - 18.12

Sneak Attack kan definitivt brukes med Spells, så lenge de krever ett angrepskast.
Dette er knapt noe nytt, sjekk bare ut Arcane Trickster i DMG. ;)
Winter Court is coming

0

#34 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 06/02-2012 - 07.52

Dani? Y u no have message space?

sjekk kalenderen for 12 februar, Lene har postet en event!
Postet bilde
0

#35 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 06/02-2012 - 08.52

Vis innleggBronyard sa den 06/02-2012 - 07.52:

Har ingen anelse hva det betyr. Kan ikke pony-speak. :tard:

-D20
0

#36 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 06/02-2012 - 10.23

Vis innleggDani sa den 06/02-2012 - 08.52:

Vis innleggBronyard sa den 06/02-2012 - 07.52:

Har ingen anelse hva det betyr. Kan ikke pony-speak. :tard:

Lawlz

okey

Make sure you have space for Personal Messages on the forum.. kanskje på tide å rydde innboksen?.

Og, lå det en event for den 12?.. ganske irrelevant info for Regelprat forumet dette egentlig, men siden jeg ikke kan nå deg på PM, så what then?..

Regelspørsmål:

Hvor mange Diminuative creatures kan stå på en 5ft square?

Hvor mange swarms(Large) kan man få opp i en tønne/båt?

Dette innlegget er endre av Bronyard: 06/02-2012 - 10.25

Postet bilde
0

#37 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 06/02-2012 - 10.48

Sitat

Make sure you have space for Personal Messages on the forum.. kanskje på tide å rydde innboksen?.

Ah, så at det var en begrensing på 150 meldinger. Da ble den ryddet. Takk for "heads-up"! XD

Sitat

Og, lå det en event for den 12?.. ganske irrelevant info for Regelprat forumet dette egentlig, men siden jeg ikke kan nå deg på PM, så what then?..

Ikke det jeg kan se. Mener at alle medlemmer kan legge til hendelser, men må godkjennes av admin - noe jeg ikke er lenger. :teacher:

Sitat

Hvor mange swarms(Large) kan man få opp i en tønne/båt?

Kommer ann på hvilke type swarms (de har forskjellige størrelser) og hvor stor båt du har. :#

-D20
0

#38 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 06/02-2012 - 17.26

jeg har murlig heten til å fikse kalender stuffs.
Postet bilde
0

#39 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 06/02-2012 - 19.24

Vis innleggOle von der Fossheim sa den 06/02-2012 - 17.26:

jeg har murlig heten til å fikse kalender stuffs.

Eexcellent!
Postet bilde
0

#40 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 09/02-2012 - 09.06

Noen som har forslag eller råd og tips om gode kombinasjoner mellom to magikere i kreativ magibruk?
Tanken er to venner/kollergaer/søsken som kombinerer og komplimenterer hverandres magi.

-D20
0

#41 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 09/02-2012 - 09.23

Hmm, Hvor står det at man kun kan bruke et skjold?...
Mener å huske å ha lest det et sted, men har ikke regelboka nå..
virker også ganske logiskt..

Tenkte på: Dualwielding Heavy steel shield(SPIKED), two weapon fighting feats, improved shield bash..

-4AB, +4 AC, 2stk 1D6 piercing weapon...

Uten two weapon fighting:
+4AC, 1x 1D6 piercing weapon.

Evt: Tower shield og Heavy shield..
-2 AB, +6 AC, 1D6 piercing..

:wow:

En morsom tanke syntes jeg.. ^^

EDIT :::::::-------------------->>>

Vis innleggDani sa den 09/02-2012 - 09.06:

Noen som har forslag eller råd og tips om gode kombinasjoner mellom to magikere i kreativ magibruk?
Tanken er to venner/kollergaer/søsken som kombinerer og komplimenterer hverandres magi.

Antiplant shell, Circlespells,
Wind wall, wall of fire, spells som kan gi dem begge forsvar eller bedre posisjon til å angripe..
Wall of force, Invisibility sphere..
Summon Monsters.. Her vil dere begge to til sammen få masse beskyttelse..
Scrying(Du vil få store bonuser pga godt kjennskap og at du har en personlig eiendel etc..)

Dette innlegget er endre av Bronyard: 09/02-2012 - 11.22

Postet bilde
0

#42 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 09/02-2012 - 11.12

@Dani. Skal poste når jeg har mer tid og finner på noe morsomt.

@Bronyard: Det er teknisk sett intet som hindrer deg i å duelwielde tp skjold, men da bonuser fra samme type kilde ikke stacker, vil ikke AC bonus fra to skjold stacke, og da er det som oftes mer effektivt å bruke skjold og våpen fremfor skjold og skjold. Duelwielding av to skjold har dessuten en tendens til å gi ganske store minuser i to-hit-rolls dersom du angriper med begge to, ihvertfall dersom begge skjoldene er heavy.
0

#43 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 14/02-2012 - 15.22

Hvorfor i all verden er det ikke vanlig å lage wondrous items som kan bruke cure minor/light wounds at commandword? :tard:

-D20
0

#44 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 14/02-2012 - 15.31

For da har jo ingen bruk for clerics, om folk ikke trenger dem til helbredelse, så er de jo ubrukelig. /Sarkasme
Men vil tro det er fordi tenken er at kamper skal slite på spillernes ressurser, som da er hp og potions of slik,
og om man har noe som helbreder lett og grei, så blir da kanskje også slitasjen på ressurser mindre?

Eventuelt: Veldig få druider og clerics tar Craft Wonderous Items, derfor er det få som kan lage helbredende
wonderous og de få som kan lager vanligvis andre ting?
0

#45 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 14/02-2012 - 17.12

Druider og clericer og wizards... heh.

Postet bilde
-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
0

#46 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

Postet 14/02-2012 - 17.15

Vis innleggStorhertug von Misthausen sa den 14/02-2012 - 17.12:

Druider og clericer og wizards... heh.

Postet bilde

you didn't...
Postet bilde
0

#47 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 15/02-2012 - 10.50

Sitat

Men vil tro det er fordi tenken er at kamper skal slite på spillernes ressurser, som da er hp og potions of slik,
og om man har noe som helbreder lett og grei, så blir da kanskje også slitasjen på ressurser mindre?

Jeg ser den. Men i praksis så ville jeg, som eventyrer, i alle tilfeller skaffet meg en gjenstand som kunne helbredet evig. Synes det hadde vært veldig praktisk i forhold til å bære rundt på en haug med flasker. Så spør deg, hva hindrer eventyrere som risikrerer livet sitt hele tiden å tenke samme tanke? :#

Sitat

Eventuelt: Veldig få druider og clerics tar Craft Wonderous Items, derfor er det få som kan lage helbredende
wonderous og de få som kan lager vanligvis andre ting?

Ser ikke hvorfor druider og prester skulle ta Craft Wonderous Items da de har tilgang til ganske mange formler i utgangspunktet... Tror du ikke en god prest hadde laget en helbredende gjenstand som ikke gikk tom, bare for å gå runder i byen for å gjøre folk friske? Høres ut som fantastisk veldedighet spør du meg. :D

Dette innlegget er endre av Dani: 15/02-2012 - 10.51

-D20
0

#48 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 02/04-2012 - 11.14

Spørsmål(III):

• Throw Splash Weapon(PHB p.158): Hvilke type action kreves for å trekke opp en slik gjenstand?
  • Throw Splash Weapon: Kreves det noe forberedelse før bruk, eller er det bare å angripe med det som vanlig (kastevåpen) om man har en slik gjenstand klar i hånda?
  • Throw Splash Weapon: Kan man putte slike gjenstander i beltet eller i et badoleer?

-D20
0

#49 Bruker er logget av   Henrik 

• Mr. Top-Hat
  • Vis galleri

Postet 02/04-2012 - 22.43

1: Jeg vil anta at det er som en potion, at om det er greit tilgjengelig kan du trekke det som en move. Eventuelt kanskje som et våpen.
2: I reglene om olje står det at det tar en full-round action å forberede flasken med en lunte, men nevner at dette er i motsetning til alchemists fire. Samtidig står det under "full-round action"-tabellen over full-round actions i forhold til AoO "Prepare to throw splash weapon", noe som antyder full-round action... Skjønt med mindre du faktisk trenger en lunte eller noe for å få ønsket effekt ser jeg ingen grunn til at du ikke skulle kunne kaste en flaske slik du ville kastet et vanlig kastevåpen.
3: Ville sagt at dette burde være fullt mulig dersom du har en eller annen måte å feste det forsvarlig.
0

#50 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 20/04-2012 - 11.56

Regler for Knocking out a character?

Med ett slag med noe som gir nonlethal dmg, er det fastsatt noen regler på dette?

(Har før bare spilt med en slags nonlethal CDG)
Postet bilde
0

Del dette emnet:

• 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

1 medlem(mer) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere