Skedsmokorset Spillforening: Dungeons & Dragons v3.5 [Regelprat] - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

  • 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

Dungeons & Dragons v3.5 [Regelprat] Prat, spørsmål, diskusjoner og generell LOLz om regler i DnD v3.5. Gi emnet karakter -----

#51 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 20/04-2012 - 15.21

Vis innleggBronyard sa den 20/04-2012 - 11.56:

Regler for Knocking out a character?

Med ett slag med noe som gir nonlethal dmg, er det fastsatt noen regler på dette?

(Har før bare spilt med en slags nonlethal CDG)


Det er veldig vanskelig å knocke noen ut i DnD når de først får høy nok level.
Finnes ikke noen regler for OHKO så vidt jeg vet, men kan alltid gi vedkommende
nonlethal damage til han besvimer, men dette kan være vanskelig og tidkrevende
dersom han har mye hp. Annet enn det kan jeg bare komme på visse gifter, samt
sleep spells, som har en slik effekt.
Jeg streeener bort til døren!
0

#52 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 15/05-2012 - 11.23

Angående spørsmålet jeg overhørte på SKSF for en stund siden:

"Kan en beholder løfte seg selv med telekinesis-strålen sin?"

Jeg har nå funnet fakta som gjør det mulig å komme med et svar. Lords Of Madness: The Book of Abberations sier følgende om beholder-fysiologi på side 37 (Chapter 3: "The Eye Tyrants"):

"A beholder's body... (...)... concists of a single sphere about 8 foot wide, but it's not unusual to find a specimen slightly smaller or even much larger. A beholder's natural buoyancy cuts down it's weight somewhat, but their bodies are still dense and compact. An 8-foot diameter beholder typically weighs anywhere between 4000 and 5000 pounds."

Følgende sier d20 System Reference Documents dette om telekinesis (Link):

"Sustained force: a sustained force moves an object wighing no more than 25 pounds per level (maximum of 375 pounds at 15th level) up to 20 feet per round..(..)..Violent Thrust (..).. you can hurl one object or creature per level...(..)... up to a total weight of 25 pounds per level (maximum of 375 pounds at 15th level)...(litt tilbake)... toward any target within 10 feet per level."

Siden en levende beholder er en creature og ikke et object kan den ikke løfte seg selv med "sustained force". Og selv med violent thrust er den altfor tung til å kunne flytte seg en centimeter uansett.

MEN... tilbake til telekinesis:

"Combat Maneuver: ...you can use telekinesis to perform a bull rush"

Så teknisk sett kan en beholder som ikke har behovet for å fly bull rushe seg langs bakken en gang i runden som en standard action ved å ikke motså sin egen telekinese!

Konklusjon: D&D-regler FTW.

Postet bilde

Dette innlegget er endre av Storhertug Aslak: 15/05-2012 - 11.24

"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#53 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 05/06-2012 - 13.43

Dette kom opp i vår DnD session på søndag:

Running
As a fullround action, you may run up to 4x your normal land speed. 3x if youre wearing heavy armor or carrying a heavy load. (5x speed with the "Run" feat.)
You may only run in a straight line. (1x 90 degree turn with "Fleet of foot" featen.)
Det står heller ikke noe om


Det med straight line er forsåvidt greit nok, men som en fullround action, og du kan gjøre noe helt annet på slutten av runden din.
Og¨det første problemet dukker opp når noe er såpass raskt at det enkelt tar igjen det som løper ifra den, MEN den er ikke rask nok til å kunne følge reglene og ta en charge for å angripe målet.

Andre problemet er at det ikke står noe som helst om å snu mellom turns, hvilket vil tilsi at du kan ta en usving midt i spurten så lenge du bruker to turer på det... :?:


(Edit: Double post inside one post.. what?..)

Dette innlegget er endre av Bronyard: 05/06-2012 - 13.44

Postet bilde
0

#54 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 06/06-2012 - 14.21

Vis innleggBronyard sa den 05/06-2012 - 13.43:

Dette kom opp i vår DnD session på søndag:

Running
As a fullround action, you may run up to 4x your normal land speed. 3x if youre wearing heavy armor or carrying a heavy load. (5x speed with the "Run" feat.)
You may only run in a straight line. (1x 90 degree turn with "Fleet of foot" featen.)
Det står heller ikke noe om


Det med straight line er forsåvidt greit nok, men som en fullround action, og du kan gjøre noe helt annet på slutten av runden din.
Og¨det første problemet dukker opp når noe er såpass raskt at det enkelt tar igjen det som løper ifra den, MEN den er ikke rask nok til å kunne følge reglene og ta en charge for å angripe målet.

Andre problemet er at det ikke står noe som helst om å snu mellom turns, hvilket vil tilsi at du kan ta en usving midt i spurten så lenge du bruker to turer på det... :?:


(Edit: Double post inside one post.. what?..)

God bless D&D and their perfect rules. :roll:

Når man spiller D&D må man av og til bare akseptere både det gode og vonde med systemet - eller simpelt lage husregler når DMen føler for det. Sytemet er utrolig dårlig på så mange punkter, at det hele tiden vil dukke opp situasjoner hvor man bare innser hvor dårligt det egentlig er. Spørsmålet er kansje - hvor virkelighetsnært eller abstrakt vil man systemet skal være? For mye system og husregler skaper treg spilling og kan skape forvirrede/frustrerte spillere. For det meste føler jeg at systemet i D&D er alright, i og med at man vet hva man går til når man skal spille dette dungeon-crawl spillet. Men det er i bunn og grunn opp til hver enkelt DM. :cop:

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#55 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 08/06-2012 - 09.10

Vis innleggDani sa den 06/06-2012 - 14.21:

Vis innleggBronyard sa den 05/06-2012 - 13.43:

Dette kom opp i vår DnD session på søndag:

Running
As a fullround action, you may run up to 4x your normal land speed. 3x if youre wearing heavy armor or carrying a heavy load. (5x speed with the "Run" feat.)
You may only run in a straight line. (1x 90 degree turn with "Fleet of foot" featen.)
Det står heller ikke noe om


Det med straight line er forsåvidt greit nok, men som en fullround action, og du kan gjøre noe helt annet på slutten av runden din.
Og¨det første problemet dukker opp når noe er såpass raskt at det enkelt tar igjen det som løper ifra den, MEN den er ikke rask nok til å kunne følge reglene og ta en charge for å angripe målet.

Andre problemet er at det ikke står noe som helst om å snu mellom turns, hvilket vil tilsi at du kan ta en usving midt i spurten så lenge du bruker to turer på det... :?:


(Edit: Double post inside one post.. what?..)

God bless D&D and their perfect rules. :roll:

Når man spiller D&D må man av og til bare akseptere både det gode og vonde med systemet - eller simpelt lage husregler når DMen føler for det. Sytemet er utrolig dårlig på så mange punkter, at det hele tiden vil dukke opp situasjoner hvor man bare innser hvor dårligt det egentlig er. Spørsmålet er kansje - hvor virkelighetsnært eller abstrakt vil man systemet skal være? For mye system og husregler skaper treg spilling og kan skape forvirrede/frustrerte spillere. For det meste føler jeg at systemet i D&D er alright, i og med at man vet hva man går til når man skal spille dette dungeon-crawl spillet. Men det er i bunn og grunn opp til hver enkelt DM. :cop:



Det kommer ikkje opp fordi eg vil straffe spillere, men klarere opp slik at det ikke høres så tåpelig ut med et maraton før en kamp mellom fleeing and pursuing.

Slik jeg ser det nå, så må den som jager byttet sitt være DOBBELT så rask som byttet sitt for å ha håp om å få angrepet.

20ft run x4 = 16 ruter.
40ft Double move = 16 ruter

Jeg lurer på om vi ikke må fikse en slags "Running tackle" eller "Charging grapple" etc..
Et eller annet vågalt stunt som gjør at man kan kaste seg på noen som løper.
Et spyd eller et eller annet langt noe som kan kastes inn mellom bena på målet?
Et reckless running tackle som slenger begge prone og muligens gir litt nasty fall dmg ettersom hva de lander på?
Tråkke på/ta tak i foten eller benet til den/det som løper?

Noe som alle kan bruke selvsagt, men bare så vi ikke ender opp med en banditt i heavy armor som skal løpe fra dere i et par minutter.
Postet bilde
0

#56 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 07.17

Hehe. Fant ut noe morsom på hytteturen. Lvl7 Barbar m/greatclub + shillelagh = massacre.
Shogg Mogg Thogg Mothrogg hadde, som halv-ork, 22 i styrke med gauntlets of ogre power. Når han brukte rage og slo med en greatclub dynket i en magisk olje med shillelagh gjorde han en imponerende 3d8+13. På toppen av det hele brukte han nesten hele tiden power attack for +2-14 skade på toppen av det hele. Med et gjennomsnittlig kamprunde, med en runde forberedning hadde han +11/+6 som gjorde 36/magic skade, gruste han alle encounters som kunne løses med vold i Aslaks eventyr (og det var 100% av de encounters vi møtte).

Så over til det som var å kommentere på: Kan shillelagh (Lvl1 Druide magi) brukes på en greatclub? Eller kan den bare brukes på club og quarterstaff? Metamessig så er det veldig mektig når den brukes på en greatclub.

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 07.36


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#57 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 19/09-2012 - 08.21

Spellen sier at den kan brukes på "unmagical club or quarterstaff". Da våpenseksjonen har en ting som heter "club" og en ting som heter "greatclub" har jeg alltid gått ut i fra at spellen refererer til enhåndsversjonen som faktisk heter club, med den videre betydning at da spellen ikke oppgir greatclub som gyldig mål, så kan shillelagh heller ikke brukes på greatclub. Det faktum at druider (som i core er de eneste som kan bruke denne spellen) ikke i utgangspunktet kan bruke greatclub gjør at argumentet om at intensjonen er at den bare skal kunne brukes på quarterstaff og club, men ikke greatclub, styrkes; Dette da "These effects only occur when the weapon is wielded by you. If you do not wield it, the weapon behaves as if unaffected by this spell.", noe som gjør det til en selvbuff, ikke noe du kaster på våpenet til kjøttskjoldet, og da du ikke er tiltenkt å skulle kunne bruke greatclub som druide, så er det heller ingen vits i at spellen skall kunne virke på "ikke-druidete våpen".

Dessuten, som Dani sin post påpeker; Om shillelagh kan brukes på greatclub går den fra "En god første level spell" til "Den BESTE første level spell". Personlig ville jeg aldri tillatt at shillelagh ble brukt på greatclub, skjønt reglene er tvetydige.
Jeg streeener bort til døren!
0

#58 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 19/09-2012 - 09.33

Det ligger i antydningen syntes jeg..
Your own nonmagical club or quarterstaff deals damage as if two size categories larger..

1D6->1D8->2D6.

og en +1 bonus.

Det er et veldig bra spell for en druide på lvl 1.
2D6 one hander på lvl 1 med +1 bonus.
Sammen med skjold så kan man faktisk få decent +5 AC med Hide og Heavy wooden shield, og 2D6+1++ bonuser.


Veldig bra, men må ikke glemme å dobbeltsjekke hvis det høres broken ut.
(;))
Postet bilde
0

#59 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 10.08

Hva hindrer magien å påvirke en greatclub? Det er også en club. Forskjellen er jo bare størrelsen. Og 1d10 -> 2d8 -> 3d8 når den økes to size kategorier.

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 10.09


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#60 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 19/09-2012 - 10.28

Once again, I have been out-cheesed. Aldri noen som peker ut disse tingene for meg før det er for sent (shakes fist at MK). Postet bilde

Ser fortsatt ikke at Shillelagh er overvettes godt balansert. Om du f.eks bruker en størrelse Large club i to hender kan du få en ganske nom skade (3d6) likevel, med bare -2 på attack rolls, noe som egentlig ikke er så hardt forkarakterer med høy Strenght og full BAB. Og tenk om du tricker litt med Feats for Huge Club? Plutselig gir en første level spell deg 4d6+modifiers skade per slag. Vil du ha ekstra ost og pommes frittes med den? Postet bilde

D&D altså...
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#61 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 11.13

Jeg mener at det fortsatt ikke er noe i veien med å bruke Shillelagh på en greatclub...:cop:

Effektivt sett så teller et medium våpen som et huge våpen med shillelagh. Om man bruker enlarge person, blir klubba gargantuan. Om man i itganspunkte f.eks. spilte en sandgiant fra expanded psionics, og derfor brukte en large club, så vil man ende opp med en colossal club. :v

Om man for en eller annen god gunn ikke får bruke Shillelagh på en greatclub, kan man som Aslak sa, bruke en large club med to hender. Og med eksempelet ovenfor vil man da ende opp med 6d6+1/magic dmg plus 1.5 str mod +2xBAB som man bruker på power attack. Eneste minusen her er -2 på angrep. :roll:

Nevnte jeg at man for rett over 5k får tak i en awsome hide armor som gir deg +2d6 på charge attacks? XD

Aslak: Det var i terningsforskjellen til klubbe som gjorde den store skaden, det var at power attacks BAB = x2dmg når man powerattacker. Og så vidt jeg forstod ting riktig, skadet Mothrogg nesten alltid ting langt over max HPene deres.;)

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 11.17


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#62 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 19/09-2012 - 11.17

Vis innleggStorhertug Aslak sa den 19/09-2012 - 10.28:

D&D altså...



""
I say ol'chap, i spontaneously self-combusted.
Oh jolly good then, atleast now I will have use for my "Resist Fire" spell.
""
Postet bilde

Ostete karakterkonsept..
Postet bilde
0

#63 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 11.20

Si det til Ole som ønsket å ha en dverg med en Colossal Dwarven Battleaxe i en av Aslaks kampanjer... XD

Men barbar konseptet med "jeg bruker bare skinnrustning og klubbe med sjamanens oljer og styrkedrikk" som effektivt sett skaper en gargantuan clubbeskade er ikke dumt. ^^

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 11.22


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#64 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 19/09-2012 - 11.32

Ah, okei Dani. Ja, du slo ofte langt over maks HPn. På buffede monstre, no less.

Det siste som mind-boggler meg er dette med touch spells. Om du skal vente med å beføle noen med en kastet spell er dette vanligvis en readied action, ikke sant? Men, etter hva jeg har forstått, kan du gå rundt med en touch spell "på hånden" i all evighet om det første angrepet ditt BOMMER. Betyr dette at om du forventer massiv skade første runde i en kamp kan du kaste cure critical wounds på f.eks Danis perleridder og bomme "med vilje" (fordi han combat expertiser og skit), og så sose rundt med en healingspell klar for beføling når den trengs?

Er klar over at dette ikke gir noen stor fordel i kamp (touch attack er standard action med eller uten spellcasting, og som Henrik påpekte mister du jo en hånd som kan brukes til andre ting). Det gir bare ikke mening i hodet mitt. Noe touch spells har jo durations, men hva med de som er instantaneous? Hæ?!Postet bilde
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#65 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 19/09-2012 - 11.45

Vis innleggDani sa den 19/09-2012 - 10.08:

Hva hindrer magien å påvirke en greatclub? Det er også en club. Forskjellen er jo bare størrelsen. Og 1d10 -> 2d8 -> 3d8 når den økes to size kategorier.

Ja, er dette som er stridens kjerne: Mener de med ordet "club" alt som kan kalles en klubbe, slik "Target: One sword" ville bety alle typer sverd, eller mener de "club" som i navnet på et faktisk, spesifikt våpen som heter club?
Personlig heller jeg mot den siste tolkningen, da jeg mener den andre tolkningen gjør spellen altfor sterk, og dessuten gir lite mening ettersom druids i utgangspunktet aldri bruker greatclub. Men dette er selvsagt bare min
fortolkning, og jeg kan fint se argumentene som peker i den andre retningen.

Vis innleggStorhertug Aslak sa den 19/09-2012 - 10.28:

Once again, I have been out-cheesed. Aldri noen som peker ut disse tingene for meg før det er for sent (shakes fist at MK). Postet bilde


Jeg trodde du ikke likte det når jeg rules-lawyeret jeg.:lol: Det sagt så sa jeg ikke noe da det at jeg mener shillelagh bare funker på quarterstaffs og clubs, men ikke greatclubs, er min oppfattelse av reglene. Jeg er ikke 100% sikker på at dette er riktig.
Selv ville jeg aldri tillatt shillelagh på en greatclub, men når det ikke er jeg som leder, og da det var en one-shot, så gidder jeg heller ikke å bitche på det eller å forsøke å påtvinge spillet mine egne regeltolkninger.

Postet bilde
Jeg streeener bort til døren!
0

#66 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 19/09-2012 - 11.46

Etter å ha kastet et spell som har "touch" range, så teller det som om du holder chargen.. du kan faktisk charge inn en runde etter å ha kastet f eks shocking grasp..
Hvis du bommer med et angrep, så teller det som om chargen ble brukt.. dvs, hvis du bommer med f eks en charge av mass cure light wounds mot en zombie, så mistet du 1 charge..

Jeg tror man kan holde chargen INDEFINATELY, men det første du faktisk tar på får chargen på seg.. friend or foe.. med mindre du kansellerer effekten selv..
Dette gjelder også "Instantaneous" spells.

Det er et stort stykke med alt dette i PHB.


Man kan holde chargen på healing spells også btw..

Eller forventet du å kunne klare å "beføle" 1 target pr level?.
Postet bilde
0

#67 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 11.50

Vis innleggStorhertug Aslak sa den 19/09-2012 - 11.32:

Ah, okei Dani. Ja, du slo ofte langt over maks HPn. På buffede monstre, no less.

Det siste som mind-boggler meg er dette med touch spells. Om du skal vente med å beføle noen med en kastet spell er dette vanligvis en readied action, ikke sant? Men, etter hva jeg har forstått, kan du gå rundt med en touch spell "på hånden" i all evighet om det første angrepet ditt BOMMER. Betyr dette at om du forventer massiv skade første runde i en kamp kan du kaste cure critical wounds på f.eks Danis perleridder og bomme "med vilje" (fordi han combat expertiser og skit), og så sose rundt med en healingspell klar for beføling når den trengs?

Er klar over at dette ikke gir noen stor fordel i kamp (touch attack er standard action med eller uten spellcasting, og som Henrik påpekte mister du jo en hånd som kan brukes til andre ting). Det gir bare ikke mening i hodet mitt. Noe touch spells har jo durations, men hva med de som er instantaneous? Hæ?!Postet bilde


Jeg er temmelig sikker på at du kan kaste spells som cure, inflict, shocking grasp, chill touch etc. og ha dem aktivt til man tar borti noe/noen. Er også ganske sikker på at denne type touch spells forsvinner om man formulerer en annen spell. Men ja, man kan f.eks. formulere en cure critical wounds i runde 1, for så å bruke ready action med den i runde 2. For å beføle noen med magien, må man ikke bruke ready action, men en standard action (så man kan bruke en ready action om man ønsker). Bommer man med slike touchspells så activeres aldri denne magien på noe, og man kan prøve igjen neste runde. Durations med touch spells er på effekten den skaper, ikke selve angrepet (med mindre det står noe annet i teksten).:science:

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 11.50


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#68 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 19/09-2012 - 11.53

Nei, jeg synes bare det er silly jeg...

Og ja, Henrik, uansett hva som hender, når som helst, så...

Postet bilde


*shifty eyes*...

More like *Shift Blame- eyes". Shift Blame må være den mest OP lav-level spellen i hele HackMaster, ifølge tegneserien fungerer den i nesten alle situasjoner.
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#69 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 19/09-2012 - 12.07

Vis innleggDani sa den 19/09-2012 - 11.50:

Bommer man med slike touchspells så activeres aldri denne magien på noe, og man kan prøve igjen neste runde.


Hæ? jeg var sikker på at jeg hadde lest at effekten blir borte da..
At spellet blir wasted..

Har du PHB i nærheten for å confirme en av de to?
Postet bilde
0

#70 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 12.18

Aslak: Jeg må helt ærlig si at jeg var klar over dette, og kan ikke la Henrik ta skylden for dette. Jeg tar helt og fullt skylden på meg selv. Beklager dette. (Vi snakker om Shillelagh på våpen, ja?)
Bronyard: I am on it! ---> Found it!

På side 176 PHB under "Touch Spells and Holding the Charge" står reglene ang. touch spells som nevnt tidligere. Er en lenke til boka for de som ikke så det.

Dette innlegget er endre av Dani: 19/09-2012 - 12.34


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#71 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 19/09-2012 - 12.23

Dani- jeg skylder ikke faktisk på Munthe-Kaas Postet bilde Slapp av. Om noen burde ta på seg skyld er det meg- setter litt dårlig eksempel for dere som GM når jeg faktisk ikke kan reglene selv (det så vi jo også et par ganger på hytteturen).

Jeg har litt lyst på skjermsparere med animasjoner av D&D-fysikk. En Beholder som Bull Ruller seg bortetter bakken, f.eks... XD

Dette innlegget er endre av Storhertug Aslak: 19/09-2012 - 12.25

"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#72 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 12.49

Vis innleggStorhertug Aslak sa den 19/09-2012 - 12.23:

Dani- jeg skylder ikke faktisk på Munthe-Kaas Postet bilde Slapp av. Om noen burde ta på seg skyld er det meg- setter litt dårlig eksempel for dere som GM når jeg faktisk ikke kan reglene selv (det så vi jo også et par ganger på hytteturen).

Den dagen jeg finner en person som kan alle d&d 3.5 reglene i hodet, så tror jeg at det er noe galt med verden. Det er ingen tvil på at samtlige i denne diskusjonen har stor kunnskap (kansje for mye av hva som er bra) i forhold til den enorme mengden regler i d&d. Jeg synes at du er kjempeflink som DM og føler du behersker de fleste reglene i spillet bra. Henrik Top Hat og meg har en fæl tendens (på godt og vondt) til å klamre oss til reglene for å overleve og gjøre situasjonen bedre for oss (og noen gang også for DM). For å være helt ærlig burde egentlig Henrik Top Hat og meg enkelte ganger holdt munn og latt DM være DM, på tross av reglene. Det er noe jeg må ta meg selv i, og forsøke å hindre at jeg gjør for ofte. :wtf:

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#73 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

  • Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Innlegg: 572
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 19/09-2012 - 12.59

Takk. La oss bare sette en strek og si at alle alltid kan forbedre seg som spillere og DM'er Postet bilde

Skal prøve å ikke gå
Postet bilde


Med en gang dere stiller spørsmål ved situasjonene mine XD
"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
0

#74 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 19/09-2012 - 13.21

Jeg vet at når jeg spiller, så prøver jeg å bruke systemet (flanking, AoO, casting checks etc.) til min egen fordel så mye som mulig (så lenge det er passende). Derfor synes jeg også at det er ekstra kipt om ikke DM bruker samme spilleregler som meg, eller lar være regler som setter rollen min i en ugunstig posisjon som evt. kan medføre rollens død. Jeg er spesielt "bitchy" på dette når det gjelder eventy som er veldig kamp-fokuserte (eks. New Exford kampanjen). Tenk over det selv, om du spiller et spill hvor de du spiller med bryter reglene og vinner, da føler man at man taper litt ufortjent, eller hva? :tinfoil:

På den andre siden skal egentlig DMen være "det aller helligste", og ingen har rett til å si imot DMen. Man fjerner også en del av spilllederens kontroll på spillet, noe som kan være til ulempe til spillets helhet (DM og spiller inkludert). Personlig skal jeg gjøre mitt ytterste til å være flink spiller og ikke undergrave DMen autoritet. :cop:

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#75 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 21/09-2012 - 15.13

Vis innleggDani sa den 19/09-2012 - 12.18:


På side 176 PHB under "Touch Spells and Holding the Charge" står reglene ang. touch spells som nevnt tidligere. Er en lenke til boka for de som ikke så det.



Jeg syntes beskrivelsene på den siden mtp vårt problem litt vagt..
Derimot på page 140-142, "Touch spells in combat" fikk jeg klarere svar..

Alt man rører mens man holder en charge får chargen, intentionally or not..
Bommer man, så mister man ikke charge..
Man kan røre 1 ally som en standard action,
man kan røre opptil 6 allies som en fullround action.

Dvs man kan "beføle" opptil 6 andre i runden med "magien" sin.
Postet bilde
0

#76 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 21/09-2012 - 22.00

Vis innleggBronyard sa den 21/09-2012 - 15.13:

Man kan røre 1 ally som en standard action,
man kan røre opptil 6 allies som en fullround action.

Dvs man kan "beføle" opptil 6 andre i runden med "magien" sin.

Noter det at det bare er for touch spells du kan gi venner, som f.eks. water breathing. Man kan ikke f.eks. shocking graspe 6 fiender på en full runde.

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#77 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 24/09-2012 - 13.16

Spørsmål:
Om man angriper etheral skapninger, så bommer man 50% per angrep med mindre våpenet har ghost touch. Men hvordan er det med et holy våpen hvis f.eks. et spøkelse som er evil?

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#78 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 24/09-2012 - 13.58

Vel... reglene sier jo at bare ghost-touch, positiv energi, negativ energi og force treffer automatisk. Selv ville jeg vel sagt at det det er er våpen, så er hellig-skaden bundet til om våpenet treffer eller ikke, så om våpenet bommer, så gjør ikke helligheten noe heller. Om du slo til et spøkelse med et flaming longsword ville jeg jo ikke ha rullet to ganger, en for våpen og en for flammer, så ser ingen grunn til at det skulle være anderledes om et hellig våpen passerte gjennom spøkelse eller om et brennende våpen passerte gjennom spøkelset.
Jeg streeener bort til døren!
0

#79 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 24/09-2012 - 14.56

Ok, det er jo sant at hellig og positiv energi ikke er det samme. Takk for at du minnet meg på dette. :)

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#80 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 25/09-2012 - 12.47

Nytt spørsmål i forhold til en magisk formel: Magic Jar

Magic jar besetter offeret, om jeg forstår det riktig. Det gjør at man bruker offerets fysiske ferdigheter som styrke, smidighet og helse, helse poeng, naturlige ferdigheter som klør, vinger etc. Det står også at man får tilgang til automatiske ferdigheter (hva nå enn dette er). Man får ikke tilgang til magiske formler, naturlige magiske ferdigheter, ekstraordinære ferdigheter eller overnaturlige ferdigheter. Man beholder sine mentale ferdigheter som intellekt, visdom og karisma, samt sine egne mentale ferdigheter som magiske formler etc. :science:

Hva med ting som sneak attack. Man får vel ikke tilgang til offerets sneak attack, men kan eventuelt bruke sin egen sneak attack om har tilgang på dette selv? :?:

Dette innlegget er endre av Dani: 25/09-2012 - 12.49


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#81 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 25/09-2012 - 13.11

Skal vi se... Jeg går ut i fra at de med "Automatic Abilities" mener slikt som regenerering, skjønt vanskelig å si hva dette faktisk innebærer.

Men med hensyn til Sneak Attack siterer jeg her:

Sitat

You can’t choose to activate the body’s extraordinary or supernatural abilities. The creature’s spells and spell-like abilities do not stay with the body.

Sneak Attack er en extraordinary ability, så du ville ikke være i stand til å bruke et offer sitt sneak attack, da du ikke kan aktivere denne evnen. Under hva du som caster beholder av dine egne evner
er verken ex, su eller spells nevnt, så selv om du skulle være i stand til å sneak attacke til vanlig, så ville du ved RAW ikke være i stand til å bruke ditt sneak attack i kroppen du okkuperer.
Jeg streeener bort til døren!
0

#82 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 25/09-2012 - 13.58

Vis innleggHenrik sa den 25/09-2012 - 13.11:

Sneak Attack er en extraordinary ability, så du ville ikke være i stand til å bruke et offer sitt sneak attack, da du ikke kan aktivere denne evnen. Under hva du som caster beholder av dine egne evner er verken ex, su eller spells nevnt, så selv om du skulle være i stand til å sneak attacke til vanlig, så ville du ved RAW ikke være i stand til å bruke ditt sneak attack i kroppen du okkuperer.

Den er god. Hvor står der forresten at sneak attack er en (ex)? Og hvor står det at du ikke kan bruke dine egne (ex), (su) eller spells? Er ikke dette mentale ferdigheter?

Dette innlegget er endre av Dani: 25/09-2012 - 14.56


Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#83 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 25/09-2012 - 15.03

Hmmm, det er et godt spørsmål. Jeg har alltid antatt at den er (Ex) da "Extraordinary abilities are nonmagical, though they may break the laws of physics. They are not something that just anyone can do or even learn to do without extensive training" eller som det står på sode 308 PHB "A nonmagical spesial ability". Men når jeg ser etter står det visst ikke (ex) hverken i SRD20 eller i pdf-en på scribd. Diskusjoner på temaet på nettet antyder at enkelte bøker har det notert med som (ex), og om du ser på slike ting som sneak attack, sudden strike og skirmish i Complete Scoundrel, så er det merket med (ex).

Jeg siterer fra spellen:

Sitat

You keep your Intelligence, Wisdom, Charisma, level, class, base attack bonus, base save bonuses, alignment, and mental abilities.

Så du kan vel teknisk sett bruke dine egne (ex), (su) eller spells dersom de er "mental abilities", men da blir det jo et spørsmål hva som regnes som "mental ability". Er sneak attack en mental ability? krever jo et angrep. Hva med slikt som Rage? Er det mental?Hva med barbarens sin DR? Den er (ex), men ville du kalle den mental ability?

Dette innlegget er endre av Henrik: 25/09-2012 - 15.06

Jeg streeener bort til døren!
0

#84 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 25/09-2012 - 15.54

Det er vel kansje en DM sak om hva som klassifiseres som mentale ferdigheter. Personling mener jeg at sneak attack helt klart er en mental greie. En barbars DR er en fysisk greie. Men rage... godt spørsmål.

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#85 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 25/01-2013 - 13.52

Kom på noe i ettertanke:

Er det strenous å drikke en potion? (Med tanke på 0 hp nivået)
Det er en standard action...

Dette innlegget er endre av Bronyard: 25/01-2013 - 13.52

Postet bilde
0

#86 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 26/01-2013 - 19.00

Jeg ville vel si det ja; Standard Action er Standard Action, så antar at du mister et hp på detd ersom du er på 0.
Jeg streeener bort til døren!
0

#87 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 15/02-2013 - 11.58

OK, jeg trenger litt småhjelp her, jeg vet en del nå om Hvordan Psionic Powers funker, men noe lurer jeg på:

Hvis jeg lager en Psion med Nomad discipline, er det slik da at det finnes en liste over masse powers som går under de forskjellige disciplines, men jeg har bare ikke lov til å ta fra den bittelille "Telepath" listen?

Jeg gir et par eksempler fra SRD, som "Scry-appen" min baserer seg på:

http://www.d20srd.or...thickenSkin.htm
http://www.d20srd.or.../calltoMind.htm

Så, en lvl 1 med Nomad kunne ikke valgt Thicken skin, men kunne valgt Call to Mind, og slik går det altså?.
Postet bilde
0

#88 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 15/02-2013 - 13.58

Slik det fungerer er at alle psions har tilgang til alle powers som er felles for alle, aka Psion/Wilder-listen. I tillegg må hver psion velge seg en disiplin, i ditt eksempel Nomad, som gir dem visse skills som class-skills og gir dem tilgang til Powers fra sin disiplin, i ditt eksempel nomade-listen. Så korrekt, en Nomad kan ikke velge seg Thicken Skin da den er Egoist-unik, men kan velge Call To Mind, da denne poweren er generell, og dermed tilgjengelig for alle Psions.

Det er imidlertid ikke umulig å lære seg Powers fra andre disipliner. Du kan riktignok aldri lære deg powers fra en annen disiplin enn din egen ved de powerene du får etterhvert som du leveler opp, men du kan ved hjelp av Expanded Knowledge-featet få tilgang til powers som vanligvis er utenfor ditt reportoar.
Jeg streeener bort til døren!
0

#89 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 15/02-2013 - 14.05

Ålreit, det klarerte litt. (blandt annet at det finnes ingen psychokinesis powers på level 5 Psion/wilder lista tror jeg det var... Finnes 2 Kineticist only powers bare..)

Takker som alltid for nyttig feedback Henrik.
Postet bilde
0

#90 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

  • Rittmeister/ Rock & Roll Nigger
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 538
  • Ble medlem: 05/10-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: MANN! (Vaktmester)
  • Sted:JEG VET DA FAEN HVOR JEG BOR!
  • Navn:Ole Martin Fossheim

Postet 15/02-2013 - 14.39

er det murlig å sette 0.5 point i en skill rank, si at jeg får 3 skill points kan jeg øke en cross class skill til 1.5?
Postet bilde
0

#91 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 15/02-2013 - 14.46

Ja, så vidt jeg vet kan du gjøre dette. Nå vil selvsagt 1.5 rundes ned til 1 for skill-checks, men en kan ha half-ranks i crossclass-skills og slik "bygge for fremtiden" dersom en har skillpoints til overs.
Som bevis fører jeg Jack of All trades-featet fra complete adventurer, som sier at
"You can use any skill as if you had 1/2 rank in that skill. This benefit allows you to attempt checks with skills that normally don't allow untrained skill checks (such as Decipher Script and Knowledge)."
som tilsier at du kan ha half-ranks. Dessuten sier det under skills i PHB at
"Each skill point you spend on a cross-class skill gets your character ½ rank in that skill."
så finnes half-ranks.
Jeg streeener bort til døren!
0

#92 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 15/02-2013 - 16.27

Ja, man sparer ikke skill points etter level ups.. man må bruke de, og dette blir da eneste måte..

Står en del steder i PHB tror jeg, hvor det står max CC ranks: 2, 1/2etc

Dette innlegget er endre av Bronyard: 15/02-2013 - 16.32

Postet bilde
0

#93 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 25/02-2013 - 08.37

Pga regelspørsmål i går så bladde jeg litt i boka.

Jeg fant det som sa at man kan kun få èt Attack of Opportunity vs one characters movement, slik at hvis denne ogre'n bommer på hans stand still, så kan du freely move gjennom hans squares.


Det jeg derimot må si jeg fant motbevis på var at man ikke kan bruke et Unarmed strike til Attacks of Opportunity, at man ha et slam eller lignende.

Copy pasta fra SRD:

Unarmed Attacks
Striking for damage with punches, kicks, and head butts is much like attacking with a melee weapon, except for the following:


Attacks of Opportunity
Attacking unarmed provokes an attack of opportunity from the character you attack, provided she is armed. The attack of opportunity comes before your attack. An unarmed attack does not provoke attacks of opportunity from other foes nor does it provoke an attack of opportunity from an unarmed foe.

An unarmed character can’t take attacks of opportunity (but see "Armed" Unarmed Attacks, below).


"Armed" Unarmed Attacks
Sometimes a character’s or creature’s unarmed attack counts as an armed attack. A monk, a character with the Improved Unarmed Strike feat, a spellcaster delivering a touch attack spell, and a creature with natural physical weapons all count as being armed.

Note that being armed counts for both offense and defense (the character can make attacks of opportunity)




Postet bilde
0

#94 Bruker er logget av   Henrik 

  • Mr. Top-Hat
  • Vis galleri
  • Gruppe: Triumviratet
  • Innlegg: 565
  • Ble medlem: 24/09-09
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Student
  • Sted:Oslo

Postet 25/02-2013 - 19.10

Tror det bare var snakk om forvirring der ingen av oss (jeg oppfattet det ihvertfall ikke) at ogre-et hadde improved unarmed strike, men heller oppfattet det som at du ønsket å bruke et unarmed strike (sans feat) til et AoO. Derfor vi påstod at det trengte et slam eller liknende natural attack for å true en rute. Stemmer selvsagt at en karakter med IUS truer ruter. Tror som sagt det bare var snakk om misforståelser angående hva du faktisk mente i øyeblikket, da det å finne karakterer med IUS som ikke er munker er uvanlig. Men når en jo slåss mot dexy ogre (som jo er uvanlig i seg selv) burde en vel ikke bli overrasket dersom uvanlige ting skjer.
Jeg streeener bort til døren!
0

#95 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 25/02-2013 - 22.12

Hadde ogeren virkelig Imroved Unarmed Strike eller nivåer i Monk? :eek:/>

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#96 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 26/02-2013 - 08.40

Vis innleggHenrik sa den 25/02-2013 - 19.10:

Tror det bare var snakk om forvirring der ingen av oss (jeg oppfattet det ihvertfall ikke) at ogre-et hadde improved unarmed strike, men heller oppfattet det som at du ønsket å bruke et unarmed strike (sans feat) til et AoO. Derfor vi påstod at det trengte et slam eller liknende natural attack for å true en rute. Stemmer selvsagt at en karakter med IUS truer ruter. Tror som sagt det bare var snakk om misforståelser angående hva du faktisk mente i øyeblikket, da det å finne karakterer med IUS som ikke er munker er uvanlig. Men når en jo slåss mot dexy ogre (som jo er uvanlig i seg selv) burde en vel ikke bli overrasket dersom uvanlige ting skjer.



For ikke å nevne en Dexy Ogre som brukte "Hide"-skillen mot dere, fikk suksess, ambushet med Longspear, raget, og trakk et tower shield med kortspyd, og hadde javeliner i baklomma?..

Svar til Dani: Improved Unarmed! Rawr!
Du unngikk en stor illeluktende fot mot deg!

(Dette var en fullvoksen Melkor Ogre, altså slik en standard Ogre vil være når de når Adulthood. Jeg har også en "Young Adult" Template)

Dette innlegget er endre av Bronyard: 26/02-2013 - 08.43

Postet bilde
0

#97 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 26/02-2013 - 12.25

Bah! Rå styrke og lange våpen er intet mot litt kjaptenkt taktikk! :teacher:/>

Jeg kommer til å angre på det utsagnet når vi møter på The Elder Ogre, rait? XD/>

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#98 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 26/02-2013 - 13.13

Hvis dere fortsatt har lyst.. Han sa at hvis Sumpen var altfor lett, så kunne dere prøve dere på en skikkelig utfordring.

Er opptil dere..
Postet bilde
0

#99 Bruker er logget av   Dani 

  • Guild Master
  • Vis galleri
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 1315
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 27/02-2013 - 09.41

Hehe, så kan dvergen vise hvor hard han egentlig er, og at jeg endelig kan bekrefte om ryktene om han og Torshaken virker troverdige! :D/>

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#100 Bruker er logget av   Bronyard 

  • True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Innlegg: 433
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 27/02-2013 - 11.20

Vil som sagt være opp til dere.

*Gnir seg i hendene*
Det er da dere omtrent ber om vanskeligere greier for meg å slenge på dere.

Dette innlegget er endre av Bronyard: 27/02-2013 - 11.25

Postet bilde
0

Del dette emnet:


  • 3 Sider +
  • 1
  • 2
  • 3
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

1 medlem(mer) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere