Skedsmokorset Spillforening: [The One Ring]- Fortellinger fra Villenland - Skedsmokorset Spillforening

Hopp til innhold

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

[The One Ring]- Fortellinger fra Villenland Fantasy-rollespill i Tolkiens verden. Gi emnet karakter -----

#1 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.
  • Gruppe: Styret
  • Ble medlem: 28/05-07
  • Kjønn:Mann
  • Yrke: Sosialarbeider
  • Sted:Schloss Misthausen
  • Navn:Aslak Rustad Hauglid

Postet 13/02-2013 - 15.19

System: The One Ring (Cubicle 7)
Sjanger: Epic Fantasy ala. Tolkien.
Spilleder: Aslak
Spillere: Mikkel, Steffen, Ole, Valle, Henrik, Dani

Jeg lager en tråd for spillingen av "The One Ring", der dere kan fortelle om karakterene deres, stille spørsmål om regler og setting, og der vi kan planlegge spilling, skrive referater og føre opp belønninger. Bruk den flittig!

Som sagt er spillet som skal spilles det nye Tolkien-baserte rollespillet "The One Ring- Adventures over the Edge of The Wild". Spillet foregår i Midgard i tidsperioden mellom handlingene i de kjente bøkene "Hobbiten" og "Ringenes Herre"-trilogien. Selv etter Smaug har falt, Femhærerslaget er vunnet og det Hvite Råd har drevet Åndemaneren ut av Dol Guldur er Villmarken fortsatt Villmarken. Det er mye ondskap igjen der som ikke ønsker å se fred mellom de frie folkene i Villenland. Spillerne danner et brorskap som kjemper mot restene av Skyggen, prøver å forhindre at den får fotfeste på nytt mens de samtidig kjemper en indre kamp for å unngå å falle under dens innflytelse. Villenland trenger helter som kan hjelpe med å bygge en fremtid for de Frie Folkene, og de kommer- fra fjellet, fra skogen, enda til fra det fredelige bondelandskapet langt mot vest.

Min plan er å lede dere igjennom de sju eventyrene boken "Fortellinger fra Villenland" presenterer. De tre første vil hjelpe både spillere og spilledere å lære seg det forholdsvis lette systemet samtidig som man får utrettet heltedåder og skapt seg et navn. De fire siste blir en mini-kampanje der spillerne må kjempe mot innflytelsen til en navnløs ondskap fra den tiden Skyggen lå tyngst over landet. Vi spiller når folk har tid og der det er plass til oss, og Jeg ønsker i utgangspunktet ikke mer enn fem spillere av gangen. Derfor blir det noen "innbyttere", en rolle Henrik har sagt seg villig til å begynne i.

Noen tanker til spillerne:
-Dette spillet forsøker å være så tro som mulig mot Tolkien og hans fantastiske univers. Det vil derfor bli et litt annet fokus enn i de fleste rollespill. Det overkompliserte micromanagement-systemet
av alle modifiers og alternativer f.eks D&D bruker må man bare legge fra seg når man setter seg ned for å slåss mot Skyggen i Villenland. Historie og rollespill er mye mer i fokus enn regler, så ha
et mindset retter mot dette. Vi er her for å lage en episk historie om kampen mot det onde, ikke for å tricke ut systemet og "vinne" rollespillet. Reglene er ganske lette (om enn dårlig organisert i regelboka =P) og prøver standhaftig å ta fokuset vekk fra nettopp micromanagement.
-Om du nå tror at dette er et actionløst spill tar du feil. Riktignok er magi sjeldent og stort sett utenfor spillernes rekkevidde, dere får ikke slåss mot de berømte monstre og fiender fra bøkene, og dere
får kanskje heller ikke løpe rundt med magiske sverd og drageskatter på ryggen. Men det finnes flust av ondskapsfulle krek som tusser, orker og edderkopper der ute som trenger litt skikkelig deng fra noen helter. Og de syv eventyrene vi skal igjennom har kamp nok for selv den mest blodtørstige.
-Vi spiller på norsk og bruker derfor de norske navnene fra de oversatte bøkene. "Game-terms" er lettere å ta på engelsk, så klart, men vi spiller i det norske Midgard. Jeg skal skrive opp noen lister med norske navn for de som ikke kan dem =).
-Spillet er veldig basert på lagarbeid, og i Tolkien-stil legges det stor vekt på både reisen til eventyret og hva rollen din gjør imellom eventyr. Bruk derfor litt tid på å tenke over hva slags liv du har når du ikke er ute på reise med brorskapet ditt og hva slags agendaer du kan ha hjemme hos ditt folk.

Roller (oppdateres fortløpende):
-Ole: Borin, sønn av Vidar -> Dverg av Ensomfjellet -> Treasure-Hunter (Special trait: Burglary, Shadow Weakness: Dragon-Sickness)
-Mikkel: Orofin -> Alv av Myrkskog -> Warden (Special trait: Shadow-Lore, Shadow Weakness: Lure of Power)
-Steffen: Kaptein Otbert -> Beorning -> Slayer (Special trait: Orc-Lore, Shadow Weakness: Curse of Venegance)
-Valle: Folco Tók -> Hobbitt -> Treasure-Hunter (Special trait: Burglary, Shadow Weakness: Dragon-Sickness)
-Dani: Malagar Eikevandrer -> Warden (Special trait: Shadow-Lore, Shadow Weakness: Lure of Power)
-Henrik: TBA

Villenland venter på dere!

Dette innlegget er endre av Storhertug Aslak: 27/02-2013 - 13.40

"Night Falls, Everyone Dies"
-Common Ravenloft Saying

Gud, hvilket terningkast,

der satte orken fast.
Orken var propful av had,
nu haver den blivet salad!
XP er ikke det verste man har,
og om litt er levelen klar.
-Svantes ulykkelige dag
1

#2 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony
  • Gruppe: Medlemmer av SKSF
  • Ble medlem: 18/09-11
  • Yrke: Scientist/Batman
  • Sted:Kjeller
  • Interesser:Dungeons and Dragons :)
  • Navn:Steffen Gulbrandsen

Postet 13/02-2013 - 15.42

Vis innleggStorhertug Aslak sa den 13/02-2013 - 15.19:

-Steffen: Beorning -> Slayer (Special trait: Orc-Lore, Shadow Weakness: Curse of Venegance)

HVA! HVORDAN VÅGER DU Å UNNLATE MITT NAVN!

Jeg... Er Kaptein OTBERT!

Sist gjenlevende av min jaktgruppe, utslettet av en horde med orker. Sist gjenlevende av min landsby, utslettet av samme horde!
Mitt store spyd vil spidde orker så hardt at innvollene deres spruter ut!
Mine Honningkaker vil øke moralen til felleskapet vårt, og komme godt med gjennom den slitsomme hverdagen!
Mine vitser vil lyse opp hverdagen til enhver da det ser mørkt ut!

Jeg, Kaptein Otbert, sverger på mine avdøde Bjørne brødre, jeg skal finne de slynglene av noen orker og usle skapninger, og ta knekken på hver og en av dem!

::: Jeg er en Beorning, en Barbar, med Slayer-callet. Jeg kan mye om Orker, og beist, og en del om å lage skikkelig ferdamannsmat.
Jeg foreslår at jeg tar rollen som gruppens jeger med mindre noen har veldig lyst å fokusere på den.

Får man lov til å "raise moralen" ved å fortelle vitser ingame? (Evt bare fortelle vitser pga fluff)
Postet bilde
1

#3 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Ble medlem: 20/08-08
  • Yrke: Resepsjonsvekter
  • Sted:Oslo - Bjølsen
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill
  • Navn:Dani

Postet 14/02-2013 - 09.18

Tenker at jeg spiller Hobbit. Mer info kommer når jeg får tittet litt mer i bøkene. Fant en 280 siders bok jeg kan la meg inspirere av. Postet bilde

Fint om det oppdateres hva folk skal spille snarest mulig. Jeg hadde allerede burkt flere timer på å studere Hobbitenes kultur og historie før jeg fikk beskjed at noen allerede skulle spille Hobbit... Postet bilde

Dette innlegget er endre av Dani: 14/02-2013 - 10.58

Does not roll for damage, only death!

-D20
0

#4 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 14/02-2013 - 11.42

Oh, sorry, det var litt dårlig kommunikasjon ute og gikk... Steffen er Beorning, Ole er Dverg, Mikkel er Alv, Valle er Hobbit.
-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
0

#5 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 14/02-2013 - 11.59

Vis innleggDani sa den 14/02-2013 - 09.18:

noen allerede skulle spille Hobbit... Postet bilde

Noen ganger så får man ikke lov til å spille preferansen sin.
Bare tenk, en gang snart så får ikke Ole lov til å spille Dwarf.
Postet bilde
0

#6 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri
  • Interesser:Rollespill - Skuespill - Taler/Presentasjoner - Anime - Fantasi - Sci-Fi - Dansing - Filmer - Brettspill - Kortspill - Miniatyrer - PCspill

Postet 14/02-2013 - 12.25

Skal nok finne noe spennende. Ser ut som det går mot nordmann fra Skogsfolket. Ser ut som om jeg velger vokter. Det er i hvertfall tanken. ;)/>

-D20
0

#7 Bruker er logget av   Ole von der Fossheim 

• Rittmeister/ Rock & Roll Nigger
  • Gruppe: Triumviratet
  • Ble medlem: 05/10-08
  • Yrke: MANN! (Vaktmester)
  • Sted:JEG VET DA FAEN HVOR JEG BOR!
  • Navn:Ole Martin Fossheim

Postet 14/02-2013 - 13.34

Vis innleggBronyard sa den 14/02-2013 - 11.59:

Vis innleggDani sa den 14/02-2013 - 09.18:

noen allerede skulle spille Hobbit... Postet bilde

Noen ganger så får man ikke lov til å spille preferansen sin.
Bare tenk, en gang snart så får ikke Ole lov til å spille Dwarf.

det har vært fler ganger jeg ikke har fikk sille dverg
Postet bilde
0

#8 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 15/02-2013 - 10.36

Nå skal jeg lage karakteren med Aslak i dag, så dette er hva jeg har foreløpig ang. rollen min.

Jeg planlegger å lage en vokter av skogfolket. Han er først og fremst en jeger som skal ha lært seg sporing, klatring, gjemsel, buekunst, lokal geografi og alt som har med jakt og overlevelse i naturen å gjøre. Denne treningen startet allerede i en alder av 7 år. Han vokste opp som en sterk jeger (alder ikke bestemt enda). Klanen hans er delt inn i en mengde bander som igjen er delt inn i 2 - 4 familier som bor sammen i og under trærne i Myrkskogen. De forskjellige klanene av skogfolket har egne områder de får tildelt, og passer på disse territoriene med bandene sine. Disse bandene har en rekke leirsteder i skogen de flytter rundt til i løpet av året, så de er relativt nomadiske av seg. Jeg ser for meg at min klan holder til i den vestre del av Myrkeskogen, sør for Gamle Veien, men ikke i Skogsfolk-Byen (Woodman-Town). For 3 år siden var det som vanlig årlige Starend (sommer solverv), som er møtet hvor representanter (et råd) fra alle skogfolkenes klaner møtes for å ta opp viktige saker som klanenes territorier, uenigheter og trussler. Denne gangen lå fokuset på trusselen som brygget sørover i skogen. Orker, kjemper, troll, kjempe-edderkopper og hva som verre er hadde begynt å trenge inn på klanenes territorier. Silvan alvene, beorningene og den Brune Trollmannen i Myrkskogen ønsket å samarbeide for felles beskyttelse mot denne ondskapen. Derfor ble det bestemt at de sterkeste krigerne og jegerne fra de forskjellige klanene ble valgt til å danne grensepatruljer med formål å beskytte klanene. Hvordan samarbeidet mellom Silvan alvene, beorningene og skogsfolket er vel egentlig opp til Aslak, men kunne ha vært en "hook" for å knytte bekjentskap mellom Mikkel, Steffen og meg. Jeg ser også for meg at gjennom de neste årene har karakteren min reist rundt og sett forferdelige ting som denne trusselen har utøvd. Skogsmen er svært selvstendige, og bryr seg først og fremst om seg selv. Etter seg selv, bryr de seg om sin familie og klan, i den rekkefølgen. Men denne ondskapen har vekket noe i karakteren min som gir han en enorm trang til å stoppe dens forferdelige ødeleggelse mot andre. Denne trangen er sterk nok til å få han til å reise utfor skogen, om nødvendig, for å beskytte det frie folk mot denne forferdelige sjebnen.

Skogsfolk er også ganske spirituelle av seg. Jeg kunne tenke meg at rollens mor var bandens Wuitan, en kvinnelig sjaman og bandens helbreder, seer og spirituelle leder. Jeg tenker at hans mor, allerede fra rollens tidlige barndom, har blitt fortalt om et bryggende mørke som på et tidspunkt vil prøve å sluke Myrkskogen, og resten av Midgar. Hun fortalte om at mørket ønsket forgifter folks, dyrs og alt levendes sjeler. Karakteren min var en av de tingene som var sjebnebestemt for å kjempe mot dette mørket, og på et tidspunkt ville han enten bli konsumert av skyggen, eller forvise den. Dette gir også en grunn til at karakteren min grunn til å prøve å stoppe ondskap.

Småting:

Blondt hårvekst. Kraftig skjeggvekst. Blekhudet, med rødlig fremtoning. Gjennomsnittlig bygget. Markante og kantet ansiktstrekk. Rundt 90kg. Omtrent 1.85m. Kledd i primitive tunika, knebukse og myke, sålleløse lærsko (bra å klatre i trær med). Kledd i pels-lue. Myk, kortarmet lærjakke. Langbue/slynge, håndøks/klubbe, kniv/dolk. Handler ikke i mynter (penger brukes kun i Skogsfolk-Byen), men heller i urter. Jo sjeldnere og mer nyttig urten er, jo mer er den verdt. Handel foregår med byttehandel. Om det finnes rom for hobbier så er vil det kansje gå i lærarbeid eller brodering for å utsmykke tunikaen.

-D20
0

#9 Bruker er logget av   Dane_VII 

• danske pølse
  • Ble medlem: 12/04-12
  • Yrke: Scenetekniker
  • Sted:Strømmen
  • Interesser:Pen n' Paper
    PC-gaming
    Manga n' Anime
    Magic the Gathering
    Brettspill
  • Navn:Mikkel Leo Enrico Lund Molberg

Postet 27/02-2013 - 03.15

"[the dwarves cough from the foul smell inside the cave, then as they go deeper inside the cave they come upon the trolls treasure]

- Seems a shame just to leave it lying around. Anyone could take it.
- Agreed. Nori, get a shovel!"

Scene fra "The Hobbit: An Unexpected Journey"

Minte meg så alt for mye om Ole's karakter! Hahaha!
'Say Jar Jar Binks is an abomination. Say it!'
~Wade 'Deadpool' Wilson
0

#10 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 27/02-2013 - 12.32

Hey, det var ingen som tok skade i første session var det?

Edderkoppene kunne ikke skade oss, bare webbe, paralyze... Og hvis det skjedde så ville vi bli spist opp :O

Syntes alt gikk kjempefint.
Postet bilde
0

#11 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 27/02-2013 - 12.44

Så vidt jeg forstod det, stemmer det. Ingen ble bitt e.l. for faktisk skade. Vi får belønning for dette, ja? Var det +1 Hope? :)/>

Var litt merkelig dette med reglene rundt reise og utmattelse. Men jeg forstår det på en måte også, at det tar på å reise. Vi får vel bare prøve oss frem og følge systemet, så ser vi hvordan det går. :D/>

Er også spent på hvordan det går med systemet rundt korrupsjonen. Prøvde å spille litt på det sist gang. Morsomme greier. XD/>

-D20
0

#12 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 27/02-2013 - 12.49

Jeg syntes bare det var litt rart hvor fort man kunne bli weary, jeg mener, man hviler seg jo, man tar litt tid til å campe etc..

Men så var det Fatigue rolls hver 4. dag eller noe lignende?.
Det virker jo ålreit. Men at visse alver, skogsmenn eller Bjørner som meg ikke har noe erfaring med det er litt småtynt syntes jeg.

EDIT: Aslak, oppdaterer du listen over PC's i første post? :)

Dette innlegget er endre av Bronyard: 27/02-2013 - 13.30

Postet bilde
0

#13 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 27/02-2013 - 13.49

Stemmer! Mitt call på dette blir at alle som hadde Ole som Fellowship Focus får et Shadow Point da han faktisk ble forgiftet av edderkoppene. Alle andre får et Hope Point da deres Fellowship Focus ikke kom til skade på noe vis. Har endret første post.

Tror Fatigue Tests skal representere lange dagsmarsjer over vanskelig terreng der dere har tunge bører å drasse på. Vel er dere harde folk, og dere hviler under veis, men tenk på å måtte traske åtte+ timer hver dag i flere uker, bare spise rasjoner og sove på harde underlag ute i villmarken- alt mens dere drasser på tunge våpen og rustninger hele veien. Da kan du ikke akkurat regne deg som fullt uthvilt og løs og ledig i alle lemmer hver morgen. Og dette fortsetter dag etter dag etter dag etter dag over stokk og stein, og hver dag kjennes den helsikes sekken litt tyngre...

Er enig i at denne delen av systemet ikke er perfekt, men ser ingen grunn til å prøve å finne på noe bedre, ihvertfall ikke enda.

Dette innlegget er endre av Storhertug Aslak: 27/02-2013 - 13.51

-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
0

#14 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 27/02-2013 - 14.00

Ok, så da teller skade, forgiftninger, og annet dritt som "Called shots" kan gjøre mot oss?. Hvis det treffer altså.

Søren og, det hørtes litt bad ut, forhåpentligvis så er det ikke mange områder eller sååå mange vesener som gir oss shadow pts.

Er enig at vi ikke bør endre noe enda, selv om det høres litt rart/dårlig ut så er det lurt å få skikkelig erfaring med alle punkter og vinkler med det.

Syntes det hørtes greit ut, bare litt forskrekket over hvor mye ekstra encumbrance/fatigue man mister/får ved et failed roll.. (Som halvparten av gruppa MÅ rulle Gandalf for å klare.. :wtf:/> )
Det var nok det som var det verste, de fleste har ingen mulig sjans utenom gandalfs rune, med mindre de ruller høyt og brenner et hope.. Og mine Honeycakes.. theyre alright it seems. ikke OP, men greit å ha..
Postet bilde
0

#15 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 08/04-2013 - 07.59

Hei.

Kan vi få fortsatt på denne kampanjen? Elsker verdenen og stemningen i spillet. Var inspirert av systemet etter spillingen. Vil ha mer? Kan vi spille til uka? :)

-D20
0

#16 Bruker er logget av   Storhertug Aslak 

• Doomsday Inc.

Postet 08/04-2013 - 08.17

Gjerne det =) Har vært travel med alt mellom himmel og jord i det siste, men har bedre tid nå. Denne uka kan jeg spille torsdag og lørdag. Hva med dere?
-Common Ravenloft Saying

der satte orken fast.
-Svantes ulykkelige dag
0

#17 Bruker er logget av   Dani 

• Guild Master
  • Vis galleri

Postet 08/04-2013 - 09.32

Supert! Begge dagene fungerer for meg. :D/>

-D20
0

#18 Bruker er logget av   Valentino 

• Sheetfighter
  • Ble medlem: 28/08-07
  • Sted:Oslo
  • Interesser:Diverse
  • Navn:Valentino

Postet 08/04-2013 - 20.54

kan nok Torsdag... drar på lørdag... så jeg er tilgjengelig på fredag også Aslak
---(╯°□°)╯︵ ┻━┻
0

#19 Bruker er logget av   Bronyard 

• True Brony

Postet 09/04-2013 - 12.32

Torsdag da? Jeg er ledig Torsdag, fredag, og lørdag tror jeg.
Postet bilde
0

Del dette emnet:

Side 1 av 1
  • Du kan ikke starte et nytt emne
  • Du kan ikke svare i dette emnet

1 medlem(mer) leser dette emnet
0 medlemmer, 1 gjester, 0 anonyme brukere